Jídlo a stravováníNávodOstatníPéče o těloPřírodní léčbaZdravé tipy

Středomořská strava jako prevence deprese. Může to fungovat?

Každý zažívá v životě stavy nepřekonatelné únavy, znechucení, smutku a beznaděje. Mohou trvat několik dní či týdnů, ale pokud se stanou každodenní součástí vašeho života, je na místě navštívit lékaře. Deprese je nemoc jako každá jiná a není potřeba se za ni stydět. Jediné co je nutné, je přiznat si, že máte problém a začít ho řešit.

Pokud je právě tohle váš případ a vy chcete se svými depresivními stavy něco udělat, určitě váš potěší zpráva, podle které by právě středomořská strava měla být schopna depresím předcházet a případně urychlovat jejich léčbu.

Základem středomořské stravy je hodně ovoce a zeleniny, přísun zdravých tuků, hodnotných bílkovin a celozrnných obilovin. Sází na hodnotná a výživná jídla, která zasytí, ale přitom neobsahují žádná umělá dochucovadla ani přemíru cukru či soli. Středomořská kuchyně vyniká lehkou a vyváženou chutí, která osloví i ty, kteří jen tak něco nejedí.

Výzkum

Studie byla provedené týmem výzkumníky z Velké Británie, Francie, Rakouska a Španělska. Výsledky ukazují, že středomořská strava dokáže depresím předcházet právě díky své schopnosti léčit zánět a zabraňovat jeho vzniku. Podle výzkumu mají lidé, kteří se stravují podle středomořských zásad, o 33 % menší pravděpodobnost vzniku deprese než lidé, kteří preferují jinou kuchyni.

Příznaky deprese

Deprese je nemoc, jejíž příčinnou je nerovnováha určitých látek v mozku. Ty pak správně neplní svou funkci a emoční reakce jsou přehnané a často velmi negativní. Mezi typické symptomy deprese patří:

  • Neustálý dojem beznaděje a strachu.
  • Ztráta zájmu o jakékoliv denní aktivity.
  • Změna stravování, nechuť k jídlu.
  • Náhlá ztráta hmotnosti, nebo naopak náhlé přibírání na váze.
  • Nespavost.
  • Podrážděnost a popudlivost.
  • Vyhýbání se sociálním kontaktům.
  • Neschopnost koncentrace.
  • Bolesti hlavy, zad nebo žaludku.

Výhody středomořské stravy

Kromě schopnosti předcházet či případně pomoci léčit depresi, existuje celá řada dalších zdravotních benefitů, které středomořská strava přináší.

Zlepšení kognitivních schopností

Obsahuje velké množství zdravých tuků, které prospívají mozku a jeho správnému fungování. Může předcházet rozvoji demence a slábnutí mysli zejména ve stáří.

Zmírňuje riziko kardiovaskulárních chorob

Středomořská strava zabraňuje kornatění žil a cév a pomáhá předcházet onemocnění srdce. Důvodem je především to, že udržuje tlak i cholesterol v normě.

Pomůže cukrovkářům

Středomořská strava obsahuje jen velmi malé množství cukru, a pouze toho ryze přírodního. Pro lidi trpící cukrovkou je tedy jako dělaná. Mohou si dopřát téměř cokoliv a zároveň si držet hladinu krevního cukru pod kontrolou.

Posiluje kosti

Dokáže zabránit rozvoji osteoporózy. Zejména olivový olej, který je naprosto běžnou součástí většiny středomořských receptů, dokáže zachovávat tuhost a hustotu kostí, takže neřídnou a zůstávají pevné i ve vyšším věku.

Pomáhá proti rakovině

V neposlední řadě pak dokáže působit jako účinná prevence proti vzniku rakoviny. Zdravá strava, která nezatěžuje játra, ledviny a srdce, je vůbec tím nejlepším, co můžete udělat, aby se vám rakovina vyhnula obloukem. Zdravý životní styl společně s pravidelným pohybem udělá vašemu organismu dobře.

Co jíst?

A co bychom tedy měli v rámci středomořského stravování konzumovat? Základem je čerstvost – čerstvé ovoce, zelenina, maso i mléčné produkty. Sázejte na sezónní produkty. V létě si dopřejte mango či banán, na podzim spíše jablka nebo hrušky. Volte především kuřecí a rybí maso. Výjimečně si dopřejte i kousek hovězího. Jako tuk používejte především olivový olej, případně kousek másla. Zapomeňte na všechny náhražky a dochucovadla. Můžete si dopřát i dezert, ale preferujte lehké recepty s ovocem či smetanou. Zapomeňte na těžké máslové krémy a sladké polevy. Pijte především vodu či ovocné a bylinkové čaje, na sladké nápoje zapomeňte a kávu si dopřejte jen tehdy, netrpíte-li vysokým tlakem.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button