DetoxikaceJídlo a stravování

Strava podle ajurvédy slibuje pestrost, zdraví i štíhlou linii

Stále více si lidí se v poslední době se svými problémy obrací na alternativní východní styly. Ukazuje se totiž, že mohou být často účinnější a prospěšnější než klasická západní medicína. Neplatí to samozřejmě vždy a u všech potíží, ale například se stravováním by vám mohl pomoci indický směr zvaný ajurvéda. V překladu to znamená umění dlouhověkosti. Velkou roli v tomto učení hraje strava. Podle ajurvédy byste měli zjistit, jaký jste typ, a podle toho se stravovat. Budete pak zdraví a nebudete mít ani problémy s nadváhou.

Řídit se hlasem svého těla

Podle učení ajurvédy existují tři základní typy lidí. Váta (vzduch), Pitta (oheň) a Kapha (voda nebo země). Když si zjistíte, ke kterému typu máte nejblíže, můžete učinit jednoduché změny ve svém životním stylu, stravování a návycích, které vám pomohou obnovit vaši tělesnou rovnováhu a celkově zlepšit zdraví. Alespoň to tedy tohle východní učení slibuje. Podle něj totiž většina z nás vlastně podvědomě cítí, k jakému jídlu má nejblíže a které mu dělá dobře. Mediální masáž nám ale často tento přirozený instinkt zabíjí a nutí nás jíst věci, které nám vůbec nemusí prospívat. Podle ajurvédy totiž nelze říct, že by salát a proteinové tyčinky byly dobré skutečně pro každého. Některým lidem naopak může prospívat i tučné maso nebo jídla, kterou jsou obecně považována za nezdravá a nevhodná.

Strava se v průběhu roku mění

Ajurvédská strava je vhodná i pro nejmenší děti a hodí se jak pro ženy, muže, tak staré, mladé, těhotné, kojící i zotavující se. Také se nejedná jen o úzké spektrum potravin nebo specifickou kuchyni, například indickou, jak se mnozí často mylně domnívají. Podle ajurvédy můžeme jíst vše, co nám nabízí naše zeměpisné šířky, s tím, že bychom se měli zaměřit na potraviny harmonizující náš organismus a ty dráždivé upozadit. Potraviny tak nerozlišujeme na zdravé a nezdravé, ale na ty, které se k nám hodí a které nikoliv.

Existují totiž lidé, kteří pro zdraví potřebují máslo, šlehačku, těstoviny nebo maso. I tato doporučení se ale u daných typů mění v průběhu roku a patrně většina z nás to přirozeně vnímá. V zimě si s chutí dáme smetanovou omáčku a možná si dopřejeme i větší porci, zatímco v létě sáhneme raději po zralém ovoci a zelenině a častokrát na jídlo ani nemáme pomyšlení. Naše tělo si jednoduše dokáže samo říci, co potřebuje, a ajurvéda nás učí mu správně naslouchat.

Najděte svůj typ

Jak už bylo řečeno, ajurvéda rozlišuje tři základní typy osobností – Váta (vzduch), Pitta (oheň) a Kapha (voda nebo země). Váty bývají obvykle nejštíhlejší ze všech tělesných typů, na váze přibývají pomalu a spíše v pozdějším věku. Právě tito lidé mohou často trpět trávícími obtížemi, kdy na vině je především jejich psychické nastavení. Jsou nestálí, těkaví, často chtějí stihnout všechno a nedokáží věci správně prioritizovat. I ve stravování tedy mohou být velice neorganizovaní a často se stravují nevhodně.

Pitty jsou střední velikosti a vyvážených proporcí. Mají obvykle stabilní hmotnost a výkyvy snadno vyrovnávají. Vlasy mají jemné, obvykle světlé se sklonem k vypadávání a předčasnému šedivění. Mají většinou velkou chuť k jídlu, jsou přemýšliví, skvěle zapadnou do jakékoliv společnosti, umí výborně řečnit a nebojí se ani velmi náročných úkolů.

Pro Kaphu je charakteristická masivní silná postava, fyzická síla a výdrž. Má ovšem sklony k obezitě. Její energie je stálá, bývá to klidná, uvolněná osobnost. Kapha nemá dostatek vlastní motivace. Bohužel se na ní často podepisují dopady civilizačních chorob, jelikož jim chybí vůle se tlaku reklamy a okolností postavit a něco ve svém životě změnit.

Určení vhodné typologie a dalšího postupu je nicméně spíše záležitostí odborníka na ajurvédu, který vás celým procesem provede a doporučí vhodné stravování i životní styl. Pokud neznáte svou typologii, je nejvhodnější, když budete jíst sezónní potraviny. Dopřávat si můžete vše, co je v danou chvíli zdravé a maximálně nabité chutí, vůní a barvami.

U nás máme tři doby sklizně – jarní, letní a podzimní. Stačí se proto jen řídit tím, které plodiny jsou charakteristické pro danou roční dobu, a ty pak zařazovat co nejvíce do svého jídelníčku. Sami v tom jistě odhalíte určitou dynamiku, kdy na jaře je nabídka střídmější a s postupným příchodem tepla rostou možnosti, ze kterých vybírat. Zatímco tedy na jaře a v zimě není třeba se bát masa a mléčných výrobků, protože rostlinná strava není tak obsáhlá, v létě se zase těmto druhům jídla spíše vyhýbejte a volte čerstvé potraviny jako je ovoce a zelenina. Na zimu si pak schraňujte zavařené a fermentované potraviny, které mají často vysoký probiotický obsah a pomáhají našemu trávení.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button