Péče o těloZdravé tipy

Mozková mlha: Stav, který netrápí jen maminky na mateřské. Měl by se včas léčit

O ženách na mateřské dovolené se často žertuje v tom smyslu, že „mají na mozku mlíko“, nebo že jim to všechno žvatlání a utírání zadečků leze na mozek. Takové vtipy jsou nejen poněkud necitlivé, ale také si dělají legraci z něčeho, za co vlastně žena nemůže. Je totiž fakt, že nedostatek spánku s malým miminkem, velká stresová zátěž, nebo i menopauza či jiné hormonální výkyvy mohou způsobit tzv. mozkovou mlhu. Co to je a jak se jí dá zbavit?

I když jsme na začátku uvedli příklad s maminkou na mateřské dovolené, může se tento fenomén objevovat klidně i u mužů. Je totiž spíše propojený s celkovou vyčerpaností, únavou a emočním vypětím. Každému se občas stane, že mu při vyprávění vypadne nějaké slovo. Pokud ale máte pocit, že si najednou nemůžete vybavit některé výrazy, ztrácíte se na dobře známých cestách nebo jednoduše zapomínáte, je na místě zpozornět. Možná bojujete s mozkovou mlhou.

Příznaky mozkové mlhy sice nejsou život ohrožující, ale dost významně vám mohou komplikovat život, práci i vztahy. Mozková mlha totiž brání soustředění, zhoršuje vybavování vzpomínek, způsobuje velkou psychickou únavu a dotyčný nemá chuť vůbec na nic. Může být podrážděný, přecitlivělý, jednoduše časovaná bomba. Na mozku mu leží těžká deka, která mu brání odvádět dobře svou práci. Vnímání takového člověka je jakoby zastřené, zpomalené, vše mu dlouho trvá. Je to trochu, jako kdybyste přepnuli na autopilota a sami si myšlenkami lítali někde jinde.

Neodkládejte návštěvu lékaře

Tento stav naštěstí nemusí být neměnný. Je však nutné neodkládat řešení a snažit se aktivně najít příčinu problému. Protože mozková mlha může být nejen důsledkem špatného životního stylu, ale i následkem nemoci či menopauzy, je někdy nutné zajít se svým problémem k lékaři. Ten vám může udělat krevní testy, které mohou vyloučit některé hormonální problémy, případně vás doporučit k jinému specialistovi.

Jestliže se mozková mlha dostaví u žen po 40. roku věku, je často na vině úbytek estrogenu. Jeho množství začíná v tomto období klesat. Estrogen přitom neovlivňuje jen pohlavní orgány, ale má u žen významný vliv i na mozkové funkce. V tomto případě může pomoci substituční hormonální léčba.

Spánek pomůže téměř vždy

Krevní testy a vůbec vyšetření u lékaře mohou zabrat nějaký čas. Než se dozvíte výsledky, neměli byste zahálet. Pokud vám není pořád dobře, je nutné začít s problémem okamžitě bojovat. A to, co pomůže v 90 % všech případů, je více spánku. Je však třeba upozornit, že nejde jen o to, kolik hodin celkem naspíte, ale také o to, jaká je skutečná kvalita vašeho odpočinku.

Pokud tedy spíte 10 hodin a budíte se celí rozlámaní a unavení, je dost možné, že nespíte správně a vaše tělo ani při takové délce spánku není schopno relaxovat. Nastavte si proto neměnný spánkový režim. Mobil i počítač vypněte nejpozději hodinu před odchodem do postele, ztlumte také veškeré osvětlení a věnujte se nějaké klidové aktivitě. Spěte v dobře vyvětrané místnosti o teplotě nižší než 20 °C.

Všudypřítomný stres

Zbavit se stresu – to se lehko řekne, ale hůř udělá. To víme opravdu všichni. Přesto bychom se jej měli naučit v co možná největší míře odbourávat. Při vysokém pracovním zatížení, při kterém používáte spíše hlavu, je třeba naučit se relaxovat, třeba klidným pohybem jako jsou procházky, protahování nebo jóga. Pomoci vám mohou i meditace, které se zaměřují na zklidnění dechu.

Strava a pohyb

Zaměřte se na doplnění přirozených zdrojů vitamínů a minerálů. Skvělé jsou ryby, zejména ty mořské, které obsahují omega-3 mastné kyseliny. Samozřejmostí je čerstvé ovoce a zelenina. Nezapomínejte na pitný režim, ideálně 1,5 až 2 litry tekutin denně, káva a alkohol se do množství nezapočítávají.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button