Jídlo a stravováníPéče o tělo

Strava během kojení: Více volnosti a méně pravidel. Seznamte se s nejčastějšími mýty

Po dlouhých letech, kdy se umělá výživa kojencům nabízela zcela bez rozmyslu, a byla dokonce doporučována více než mateřské mléko, konečně víme, že mléko od maminky je tou nejlepší stravou, jakou může dítě v prvních měsících a letech svého života dostávat. Kojení je velmi náročná věc, které se většina maminek musí po porodu nejprve naučit, a někdy je tato cesta poměrně strastiplná a bolestná. Pokud se vám ale podařilo najít si v kojení rytmus a vaše miminko prospívá, není důvod, proč s kojením nepokračovat.

Dalším problémem je ale také výživa během kojení. Ve stravě kojících maminek existuje spousta doporučení, ale málokdo skutečně tuší, proč se tato doporučení předávají a k čemu jsou. V každé kultuře navíc panují jiné výživové mýty, například v Asii se věří, že by kojící matky neměly jíst studená jídla. U nás se zase zatracují luštěniny. Kdo se v tom všem má vyznat a co je skutečně podstatné? Na to se zkusíme podívat v tomto článku.

To nejlepší pro zdraví

Mateřské mléko má pro zdraví dítěte nespočet výhod. Pokud to tedy není vyloučeno, je dobré vždy o možnost kojení usilovat. Správnému kojení ale určitě nepřispívá stres z toho, co můžete a nemůžete jíst, a neustále kontrolování vaší stravy. Rozhodně není nutné dopředu vylučovat nějakou skupinu potravin – k tomu je vhodné přistoupit až tehdy, když vysledujete negativní reakci vašeho dítěte na určitou složku v jídelníčku. 

Mýtus č. 1: Mateřské mléko se vytváří přímo ze stravy matky

Takto jednoduše to rozhodně nefunguje. Jídlo, které kojící matka sní, musí nejprve projít poměrně dlouhou cestu trávicím traktem. Zde se rozloží na živiny, které poté krví putují do dalších částí těla. Pouze některé z nich se dostanou do prsu, kde se z nich vytváří mateřské mléko. Je tedy jasné, že konkrétní složení stravy není klíčové, ale důležité je dostat do těla dostatek vitamínů, esenciálních živin a dalších nezbytných látek.

Mýtus č. 2: Je potřeba zdvojnásobit příjem kalorií

Tvorba mléka je samozřejmě kaloricky náročný proces. Obvykle zvyšuje energetický výdej ženy o 400–500 kcal/den. To však ale není žádný důvod pro to, aby žena nezřízeně jedla a neomezovala se vůbec v ničem. Navýšení energetického příjmu se doporučuje zejména těm kojícím matkám, které mají nízkou hmotnost hraničící s podváhou. Naopak ženy, které během těhotenství výrazně přibraly, rozhodně více jíst nemusí, naopak jim kojení může pomoci shodit těhotenská kila dolů.

Mýtus č. 3: Nezbytná je speciální kojící dieta

Rozhodně to není něco nevyhnutelného. Některé ženy musí vzhledem k pohodlí miminka stravu různě upravit a omezit, ale rozhodně to neplatí paušálně pro každou maminku. Obvykle stačí jen pestrá strava s dodržováním základních principů výživy. To znamená, že v jídle nesmí chybět zdroj bílkovin, zdroj tuků, každý den minimálně 300 g zeleniny a také komplexní sacharidy.

Mýtus č. 4: Luštěniny jsou zcela zakázané

Potraviny jako zelí, květák nebo luštěniny jsou plné vlákniny, a při jejich trávení tak mohou vznikat plyny. Hodně maminek se jim tedy rovnou vyhýbá, ale ve skutečnosti není potvrzen žádný konkrétní postup, jakým by se tyto „plyny“ měly dostávat do mateřského mléka. Vyřadit je tedy nemusíte, ale pokud je konzumujete, je nutné sledovat reakci miminka. Kdyby mu nevyhovovaly, jednoduše je omezíte.

Mýtus č. 5: Pikantním jídlům je třeba se vyhnout

Je pravdou, že pikantní pokrmy mohou změnit chuť mateřského mléka. Ne všem dětem ale chutná to samé mléko. Navíc, pokud si bude dítě již během kojení zvykat i na jiné chutě, snadněji pak přejde na tuhou stravu, která je chuťově velmi rozmanitá. V případě, že dítě nereaguje na jinou chuť negativně, není problém si občas trochu pikantního jídla dopřát.

Mýtus č. 6: Syrové maso nebo plísňové sýry jsou zcela zakázané

Je potřeba si především ujasnit, pro koho mohou být tyto potraviny nebezpečné. Pro kojence totiž ne. Je pravda, že syrové maso může být nebezpečné s ohledem na riziko přenosu infekčního onemocnění. Takové onemocnění by však případně chytila matka, nikoliv dítě. Nechceme tedy nabádat ke zbytečnému riskování, ale plátek hermelínu na chlebíčku rozhodně není žádný přestupek, ze kterého je třeba se hroutit.

Mýtus č. 7: Po kávě nebude dítě spát

Kofein z kávy se dostává i do mateřského mléka. Je tedy třeba to brát v úvahu, ale neznamená to nutně, že je potřeba kávu zcela nekompromisně vyřadit. Menší dávky kofeinu by dítěti neměly uškodit. Pokud zaznamenáte, že dítě špatně spí, je neklidné a podrážděné, pak je možné zvážit omezení kofeinových nápojů ještě více. Pamatujte na to, že kofein obsahují třeba i kolové nápoje.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button