Jídlo a stravování Péče o tělo Přírodní léčba Tipy čtenářů

Co ovlivňuje zdraví vašeho srdce? Budete se divit

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Zdraví našeho srdce je něco, co zajímá snad každého. Srdce je vůbec tím nejdůležitějším orgánem v našem těle, a tak bychom o něj měli zvlášť pečovat. Vědci stále hledají nové věci, které zdraví vašeho srdce ovlivňují a snaží se zjistit, jak zabraňovat jeho poškození.

V nedávné studii vědci objevili dvě zajímavé souvislosti. Zjistili, že na zdraví srdce má vliv snídaně i sledování televize. To je docela zajímavé, ne? Zjistěte, jak jste na tom vy a zda vaše návyky neohrožují vaše zdraví. Nikdy není pozdě na změnu a vaše tělo se vám určitě odvděčí. V kostce lze shrnout, že vědci odhalili, že čím méně času strávíme před televizí, tím máme menší riziko srdečních chorob. Zároveň, pokud si dopřejete energeticky náročnou snídani s vysokým obsahem živin, děláte pro své srdce vůbec to nejlepší.

Televize a srdce

Sedavý životní styl je pro zdraví srdce a vůbec celé kardiovaskulární soustavy vůbec tím nejhorším. Často sedíme v práci, ale co je horší, i po návratu domů běžně zasedneme k počítači nebo televizi a tvrdíme, že na sport není čas. Zpomalujeme si tím krevní oběh, zvyšujeme riziko vzniku vysokého krevního tlaku a samozřejmě doslova dláždíme cestu k obezitě.

Vědci zjistili, že lidé, kteří sledují televizi více než 20 hodin týdně mají až trojnásobně větší riziko infarktu a ucpání cév než lidí, kteří televizi sledují v průměru jen sedm hodin týdně. Zvýšila se jim také hladina cholesterolu v krvi a někteří dokonce přibrali. Sledování televizi totiž podporuje chuť k jídlu a reklamy nás často nutí sáhnout po něčem nezdravém. Výzkumníci tedy radí – maximum hodina denně sledování televize. Více již představuje riziko pro vaše zdraví!

Snídaně a srdce

Podobně se zaměřili i na vztah mezi snídaní a stavem srdce. Snažili se určitě, zda existuje vztah mezi kaloriemi přijatými ráno a zdravím našeho nejdůležitějšího orgánu. A výsledkem je, že tento vztah nejen že existuje, ale také je poměrně dost silný.

Účastníci byli rozděleni do tří skupin podle toho, kolik procent z celkového příjmu kalorií činí právě jejich snídaně:

  • 20 % celkového příjmu kalorií je ze snídaně
  • 5 – 10 % celkového příjmu kalorií je ze snídaně
  • 0 % celkového příjmu kalorií je ze snídaně (nesnídají)

Zjistili poměrně překvapivé skutečnosti. Lidé, kteří si dopřávají bohatou snídani jsou zdravější než ti, kteří jedí méně nebo vůbec! Roli samozřejmě hraje i to, co snídáte, ale vetší význam má reálný příjem kalorií, než to, co skutečně jíte. Chcete-li mít zdravé srdce, dopřejte si každý den opravdu královskou snídani.

Co ideálně jíst?

  • Základem by měly být bílkoviny. Dopřejte si vejce, ideálně vařená nebo připravená jen na trošce tuku. Ty doplňte zeleninou a celozrnným pečivem.
  • Další vhodnou variantou může být ovesná kaše s ovocem. Ale pozor, nikoliv ta kupovaná! Připravte si ji sami doma, je to jednoduché. Vločky zalijte vodou či mlékem a nechte odstát do změknutí nebo ohřejte v mikrovlnce. Přidat můžete trochu medu a ovoce. Skvělá jsou jablka, banány, bobulovité ovoce a další.
  • Dopřát si můžete i něco sladkého. Třeba celozrnné palačinky nebo domácí buchta ze špaldové mouky. Dejte přednost domácím výrobků, které znáte a víte, co obsahují. Zapomeňte na sladké pečivo z pekárny. Nejde jen o cukr, ale i o konzervanty a barviva.
  • Dobrou volbou je i jogurt, ale ne ochucený. Dejte si bílý (klidně i tučnější) jogurt a přidejte trochu muesli nebo ovoce. Klidně se po ránu nebojte i sušeného ovoce, trochy hořké čokolády nebo oříšků. Dvaceti procentní kalorický příjem už je pořádná porce jídla!

Hlavně ale pamatujte, že nic se nemá přehánět a v žádném případě byste se neměli přejídat. Všeho s mírou je to nejlepší heslo pro vás i pro vaše srdce.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

error: Content is protected !!