CvičeníJídlo a stravování

Co ovlivňuje váš bazální metabolismus? Víme, jak jej zrychlit

Naše tělo neustále vykonává nějakou činnost. To také znamená, že potřebuje odněkud brát energii. Samotným základem našeho energetického metabolismu je tzv. bazální metabolismus. Pokud jste se někdy pokoušeli hubnout nebo se zajímáte o diety a různé výživové směry, určitě jste o něm již slyšeli. Co to ale přesně je a dá se jeho hodnota nějak měnit? A jak nám může pomoci v hubnutí?

Bazální metabolismus

Bazální metabolismus je nejnižší nutná dávka energie, která zajišťuje chod důležitých orgánových soustav, udržení tělesné teploty, srdeční práce, nastartování mozkové činnosti a dýchání. Bez této energie nemá naše tělo zajištěn příjem na plnění základních potřeb našeho těla a jeho orgánů. Každý člověk má ale bazální metabolismus jiný – závisí to totiž na mnoha okolnostech.

Jaká je vaše hodnota bazálního metabolismu?

Nejběžnější a snadno proveditelnou metodou je výpočet, který zohledňuje věk, hmotnost a výšku.

Harris – Benedictova rovnice:
Muži: BM (kcal/den) = 66,5 + 13,8 x H + 5,0 x V – 6,8 x R
Ženy: BM (kcal/den) = 655 + 9,6 x H + 1,8 x V – 4,7 x R

H – váha v Kg, V – výška v cm, R – věk v letech

Při tomto výpočtu je ale třeba si uvědomit, že každý den není stejný a výsledek se tedy od reality bude více či méně odchylovat. Je tedy třeba brát tuto hodnotu jako jakýsi odrazový můstek, okolo kterého se v rámci svého bazálního metabolismu budete pohybovat v závislosti na dalších okolnostech a vlivech.

Můžete mít zpomalený metabolismus?

V podstatě ano – náš bazální metabolismus totiž úzce souvisí také s naším životním stylem. A pokud například skáčeme z diety do diety, žijeme v neustálém stresu a nevěnujeme se zdravému pohybu a odpočinku, pak může být náš bazální metabolismus skutečně na nezdravých hodnotách. I z toho důvodu můžeme mít pocit, že přibíráme nebo se nám nedaří hubnout, i když se nepřejídáte a snažíte se více méně jíst střídmě.

V podstatě ale platí, že za pomalý metabolismus si vždy můžeme sami – hladina bazálního metabolismu je přímo úměrná chybám v dietě, které jste udělali. Není tedy opodstatněné stěžovat si na špatné geny nebo jiné vnější vlivy, ale spíše se vyplatí zamyslet se sami nad sebou, nad vaším stravovacím stylem a návyky.

S tím ale zároveň souvisí i otázka, zda jde výše bazálního metabolismu ovlivnit – a zde můžeme odpovědět kladně. Rozhodně to jde, a to hned několika způsoby. Co vám tedy může pomoci?

Zvyšte množství svalové hmoty

Čím více svalů, tím vyšší bazální metabolismus. Zjednodušeně se tímto heslem dá řídit. Snaha o budování svalové hmoty by tedy měla být v žebříčku vašich sportovních priorit hodně vysoko. Do svého tréninku byste tedy měli rozhodně zařadit i dostatek silového tréninku, který podpoří formování svalů.

Normalizujte funkce orgánové soustavy

Funkce orgánové soustavy je velmi ovlivněna tím, jaké živiny a v jakém stavu je do svého organismu přijmete. Významný vliv má také stres a naše schopnost odpočívat. Normalizace by měla být zahájena především vhodným nastavením stravy a poměru jednotlivých živin. Jde především o vyvážený příjem makroživin (sacharidy, bílkoviny, tuky). Pokud si nevíte se stravou rady, je vždy nejlepší požádat o pomoc odborníka. Dále se soustřeďte na dostatečný příjem vitamínů, minerálních látek a stopových prvků s ohledem na jejich vstřebatelnost.

Zajistěte správnou funkci hormonální soustavy

Žlázy s vnitřní sekrecí a hormonální systém mají nesmírný vliv na fungování celého našeho těla. Vhodná výživa a suplementace dokáže ovlivnit jejich funkci, a to zejména v oblasti štítné žlázy. Pokud máte podezření, že tato oblast vašeho zdraví není zcela v pořádku, je jistě na místě nechat se odborně vyšetřit a udělat si hormonální profil. S nápravou pomohou nejen doporučení od vašeho lékaře, ale také využití různých doplňků v podobě aminokyselin (arginin, ornitin, citrulin nebo glutamin) a doplnění minerálních látek jako je zinek, draslík, hořčík nebo jód.

Zapomeňte na veškeré rychlé a zaručené diety

Pokud existuje jedno opatření, které skutečně pomůže, pak je to právě toto. Právě hazardování s vaším zdravím v podobě těchto diet je velmi nebezpečné a zaručeně má vliv i na váš bazální metabolismus. Je třeba pamatovat na to, že každá redukční dieta vyžaduje i svou reverzní dietu. Ta může trvat až třikrát tak dlouho. Je potřeba myslet především na kvalitu své výživy, přívod minerálních látek a vitaminů a samozřejmě také na dostatečnou a pravidelnou pohybovou aktivitu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button