CvičeníDetoxikace

Jste ve stresu? Pomohou vám také tzv. adaptogeny. Co mezi ně patří?

Snad asi nikdo nemůže v dnešní době tvrdit, že nezažívá žádný stres. Ať už ještě studujete, pracujete nebo už jste v důchodu, vždy se najde spousta důvodů, které v nás vyvolávají produkci stresových hormonů. V dnešní době je stres prakticky všudypřítomný. A nemusí se jednat jen o stres psychického rázu, i ten fyzický umí naše tělo dost potrápit. Proti stresu nejlépe pomáhají různé relaxační aktivity a také vyvážený životní styl, kde máme čas nejen na práci, ale také na zábavu a vztahy. Kromě toho nám však mohou pomáhat i různé látky, které našemu tělu mohou usnadnit vypořádání se stresem. Říká se jim adaptogeny a my vám některé z nich dnes představíme.

Bez stresu by to nešlo

I když je v dnešní době stres vnímám prakticky jen negativně, realita je jiná. Stres nám pomáhá zvládnout náročné životní situace a příště už na ně budeme lépe připraveni správně reagovat. Je tedy nezbytnou součástí našeho života, a i díky němu se můžeme zlepšovat. Tzv. látky adaptogenní povahy nám mohou s tímto procesem vypořádání se se stresem pomoci, a proto se vyplatí je znát a umět používat.

Jak adaptogeny pomáhají?

Studiu vlivů adaptogenů na naše tělo se věnují mnohé studie. Podařilo se prokázat zejména tyto pozitivní účinky:

  • zmírnění pociťovaného stresu a úzkosti
  • zvýšení pozornosti a paměti
  • zmírnění únavy
  • pozitivní vliv na hormonální profil
  • vyšší fyzický výkon a lepší regenerace

Účinnost je ale velmi individuální a samozřejmě závisí také na množství účinného extraktu obsaženého v tom kterém výrobku. Obecně ale platí, že to nejsou vyhozené peníze a můžete minimálně vyzkoušet, jaký vliv mají právě na vás.

Ashwagandha

Jedná se o bylinku, která se používá již od starověku. Její kořen, který obsahuje účinné látky, nevoní moc vábně, a proto se s ní setkáme nejčastěji ve formě kapslí, kde tato drobná nevýhoda nehraje roli. Ve studiích se u ní prokázaly účinky na zmírnění úzkosti a pociťování stresu, ale i na zlepšení sportovního výkonu a síly.

Schisandra sinensis neboli klanopraška čínská

Tento adaptogen je zatím v našich končinách poměrně neznámý. Obsahuje extrémně mnoho účinných látek, které se ukrývají v křiklavě červených drobných plodech. Jako doplněk stravy jej nejčastěji koupíte ve formě prášku, který se získává sušením těchto plodů, ale také v různých tekutých alkoholových extraktech. Pomáhá odbourávat stres, ale také podporovat výkon, soustředění a paměť.

Panax Gingseng neboli ženšen pravý 

Tuto rostlinku dobře zná každý, dokonce i ten, který se o bylinky nijak zvlášť nezajímá. Bylina má podobný původ jako schisandra. Působení ženšenu se velmi aktivně věnují i vědci na těch nejvyšších úrovních, takže už nyní existuje několik slibných studií podporujících účinky ženšenu. Má velmi dobrý vliv na psychiku, učení, paměť i celkové soustředění. Podle všeho by dokonce mohl mít i protinádorové účinky. U ženšenu se jeho účinné látky soustředí do kořene, který se poté mele na prášek a suší se.

Rhodiola Rosea alias rozchodnicie růžová

Účinky této byliny jsou natolik komplexní, že si rozhodně zaslouží své místo mezi adaptogeny. Dokáže zajistit snížení únavy, zlepšení kognitivních funkcí, pozornosti a subjektivního pocitu well-being. Můžete ji konzumovat ve formě kapslí, které obsahují výtažek z kořene rostliny. Najdete ji ale často i ve složení různých předtréninkových nápojů. Její účinky se projeví až s dlouhodobým užíváním v rámci týdnů.

Eleutherococcus senticosus

Jedná se o jiný druh ženšenu, který ale není tolik známý jako dříve jmenovaná bylina. Jde o tzv. sibiřský ženšen na rozdíl od ženšenu pravého. Někdy se mu přisuzuje vliv na zvýšení pracovní kapacity při náročném fyzickém výkonu, snížení pocitu stresu a vliv na imunitní systém. Opět se konzumuje sušený kořen, který pořídíte v kapslích.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button