NávodNemoci a komplikace

Zbavte se bolesti hlavy bez prášků. Stačí vyřešit příčinu

Bolest hlavy čas od času postihne každého. Obvykle jsou příčiny poměrně jasné – nedostatek spánku, únava, dehydratace nebo přetížení svalstva v okolí hlavy a krku. Mnoho lidí v takovém případě ale okamžitě sahá po prášku, aby mohli dále fungovat. Daleko lepší je zaměřit se na příčinu a řešit ji, namísto pouhého utlumování následku. Existuje hned celá řada způsobů, jak se zbavit bolesti hlavy bez medikamentů. Jak na to?

Tenzní bolest

Pokud se bavíme o běžné bolesti hlavy, která má jasně vysvětlitelnou příčinu, pak jde o tzv. tenzní bolest. Jde o primární bolest hlavy, jejíž příčinou není žádná nemoc a se kterou si zvládnete snadno poradit i vy sami. Myslet na odstranění bolesti je však až krokem druhým. V prvé řadě bychom se měli zamyslet nad příčinou. Bolest hlavy může mít na svědomí několik spouštěčů:

  • dehydratace
  • nízký příjem stravy
  • nadměrný hluk
  • přílišné slunění
  • psychický stres
  • únava, nedostatek spánku 
  • nadbytek spánku 

Většina lidí netuší, co jim bolest hlavy vyvolává. Pokud byste to chtěli zjistit, je dobré si zapisovat své zkušenosti a pocity. Pokaždé, když vás začne hlava bolet, zkuste se zamyslet nad tím, co jste dělali, jedli, pili, jak jste spali, sportovali apod. Veďte si deník a pokuste se přijít na to, kde by mohl být problém. Pokud se ale bolest opakovaně objevuje a vy si nevíte rady s tím, co by to mohlo způsobovat, určitě není špatný nápad zajít si k lékaři a situaci s ním konzultovat.

Jak bojovat proti bolesti přirozeně, bez prášků?

Lehký pohyb

Možná jste již při bolesti hlavy dostali radu, ať ji jdete ven rozchodit nebo vyběhat. Je to rozhodně dobrá rada – pravdou totiž je, že fyzická aktivita dokáže bolestem hlavy předcházet, ale také se jich zbavovat. Důvodem toho, že to funguje, je aktivace endokanabinoidního systému a produkce endorfinů, které snižují vnímání bolesti. Pravidelnou fyzickou aktivitou můžete bolesti snadno předcházet a případně ji pak také utlumit. Jaký pohyb je ideální? Doporučuje se alespoň 150 min středně intenzivní fyzické aktivity nebo 75 min intenzivní fyzické aktivity týdně.

Doplňte tekutiny

Asi jednou z nejčastějších příčin bolesti hlavy je právě nedostatek tekutin. Pokud již k bolesti hlavy dojde, vašemu organismu může v tu chvíli chybět až 4 % tekutin. Společně s bolestí jdou ruku v ruce i snížené kognitivní funkce, nesoustředěnost, horší paměť nebo snížená schopnost učit se. Pitný režim bychom si tedy měli pečivě hlídat. A samozřejmě bychom si na něj neměli vzpomenout až večer, když si rekapitulujeme, kolik jsme toho vlastně vypili, ale spíše průběžně během celého dne pravidelně a vydatně pít.

Meditace, masáž, relax

Stres je také velmi častým spouštěčem bolesti hlavy. Jenže bohužel je zároveň zcela běžnou součástí našeho života. Právě kvůli němu nás tedy může hlava bolet docela pravidelně. Meditace, nebo jiné relaxační techniky míru stresu výrazně redukují. Zkuste třeba dnes velmi populární techniky, jako je třeba mindfulness, jóga nebo různé druhy masáží. Relaxační techniky vám pomohou nejen se zbavit bolesti hlavy, ale především jí také předcházet.

Dostatek spánku

Bolesti hlavy si často spojujeme s únavou a nevyspáním. A je to pravda, právě nedostatek spánku může nepříjemné bolesti vyvolat velmi snadno. Na vině však může být jak nedostatek spánku, tak i jeho nadbytek. Může se stát i to, že se naopak “přespíte” a bolest se pak objeví také. Pokud vás bolest hlavy přepadne a vy se cítíte opravdu unaveně, vyplatí se na chvíli zapomenout na povinnosti a dát si krátkého šlofíka. Vyplatí se si na chvíli odpočinout, bez bolesti budete výkonnější a rychlejší. Prevence je každopádně lepší než hašení požáru, proto vždy myslete na dostatek naspaných hodin a vhodné prostředí ke spánku.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button