Detoxikace Návod Rady čtenářů Zdravé tipy

Cigarety mohou poškodit nejen plíce, ale i váš zrak

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Že cigarety rozhodně nejsou ani trochu zdravé a naopak představují v podstatě smrtelné riziko, asi už všichni víme. Ale nejde jen o potenciální možnost vzniku rakoviny plic nebo jícnu. Nejde ani o potíže s dýcháním, vedlejší účinky nikotinu nebo nepříjemné žloutnutí nehtů či kůže. Vědci zjistili, že kouření může vážně poškodit i váš zrak a v těžkých případech dokonce přivodit slepotu! Vážně toto chcete riskovat? Možná dnes nastal čas na vaši poslední cigaretu vůbec.

Dle studie jsou těžcí kuřáci skutečně ve velkém ohrožení. Kouříte-li 20 a více cigaret denně je téměř jisté, že dříve či později začnete pociťovat problémy se zrakem. Tyto potíže se samozřejmě nemusí projevit hned, ale zejména ve staří přijdou s o to větší silou. Tabák má destruktivní vliv na vnímání barev a prostoru a dlouhodobé vystavení organismus nikotinu zdvojnásobuje šance na vznik očních poruch.

Výsledky prokázaly, že těžcí kuřáci mají problémy rozpoznávat rozdíly mezi červenou a zelenou a také mezi žlutou a modrou. Jejich čočky byly také náchylnější k zánětu a měly žlutou barvu, což u člověka není normální.

Bohužel, vědci taktéž odhalili, že se nejedná jen o samotné kuřáky. Dokonce i osoby, které s těmito lidmi žili – a to zejména malé děti nebo starší lidé – měli také výrazně zhoršení vidění nebo trpěli očními vadami, i přesto, že v životě nevykouřili jedinou cigaretu. Je to tedy pádný důkaz pro to, že kouření ovlivňuje nejen zdraví nás samotných, ale také všech lidí, kteří s námi žijí v domácnosti a jsou vystaveni účinkům cigaretového kouře. Když už tedy nechcete přestat kvůli sobě, udělejte to alespoň kvůli vaší rodině!

Kouření také prokazatelně způsobuje degenerativní změny v mozku, a to v různých jeho částech. V žádném případě nejde o nějaké bezvýznamné věci, ale o skutečně závažné změny v mozkové struktuře a v jeho funkcích. S postupem vědy stále více zjišťujeme, jak destruktivní mohou cigarety být a není radno si s nimi zahrávat i jen jako občasný uživatel.

Jak konečně skoncovat s kouřením?

Na tuto otázku vám neodpoví ani zkušený terapeut, protože odpověď je především to, že záleží na velkém množství různých faktorů. Počínaje množstvím cigaret, které denně vykouříte, přes váš věk až po závažnost závislosti a další. Přesto je zjevné, že s kouřením nepřestanete, pokud se skutečně a napevno nerozhodnete a nebudete do tohoto cíle investovat veškerou energii a čas. Jedno je ale jisté, rozhodně to není ztracená investice. Vrátí se vám to mnohonásobně a ještě více všem lidem, kteří s vámi žijí. Pro začátek zkuste tyto tipy:

Jak překonat touhu po cigaretě?

  • Musíte se neustále rozptylovat a zaměstnávat nejen svou hlavu, ale i své ruce. Pokud jste žena, můžete zkusit ruční práce, jako muži vás budou více zajímat třeba modely aut nebo stavebnice.
  • Místo cigarety si dejte žvýkačku. Většina bývalých kuřáků tvrdí, že jim žvýkačka doslova zachránila život.
  • Kdykoliv dostanete chuť na cigaretu, zavolejte partnerovi či kamarádovi a myslete na jiné věci.
  • Pijte více vody, na chvíli můžete zvýšit i příjem kávy. Ta vám zčásti může abstinenční příznaky ulevit. Jakmile se ale vaše odvykání ustálí, s kávou se vraťte zpět k normálu.
  • Pravidelně cvičte. Skvělá jsou hlavně aerobní cvičení, při kterých se opravdu pořádně unavíte.
  • Naučte se zhluboka a pravidelně dýchat.

V každém případě je rozhodnutí přestat kouřit tím nejlepší, co jste mohli udělat. Jsme si jisti, že toho nikdy nebudete litovat. První kroky jsou vždy nejtěžší, pak už to půjde snadněji. Slibujeme.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.