NávodNemoci a komplikacePéče o tělo

Je vám pořád vedro? Na vině může být i nemoc nebo stres

V horkém počasí není nic výjimečného, že pod pažemi máte propocené koláče a z čela si musíte čas od času setřít rosu potu. Pokud se ale takto potíte, i když venku zrovna nevládnou tropy, nebo máte pocit, že je vaše pocení a pocit horka daleko intenzivnější než u vašich přátel či kolegů, pak je na místě zvážit, zda za tím nemůže být nějaký zdravotní problém. Za přehřátím může stát samozřejmě i jen přechodný stres nebo konzumace kořeněného jídla, ale pokud se vám toto děje opakovaně, je možná lepší zvážit návštěvu lékaře.

Hypertyreóza

Tělo může mít s regulací teploty problémy z mnoha různých důvodů. Jestliže však trpíte na neustálé návaly horka, bylo by dobré zajít za lékařem a nechat si pečlivě zkontrolovat váš zdravotní stav. Na vině totiž může být i nemoc, o které vůbec nevíte. Například hypertyróza, což je zvýšená funkce štítné žlázy. Pokud tímto problémem trpíte, pak vaše štítná žláza pracuje zrychleně, vyrábí až příliš mnoho hormonů a vaše tělo se následkem toho přehřívá. Dále vás mohou potrápit poruchy spánku, změny nálad, bušení srdce, zvýšené pocení, ale také celkový pocit přílišného tepla. Jestliže máte podezření, že by za vaším stavem mohla být právě porucha štítné žlázy, pak je nutné vyhledat lékaře, který provede vyšetření krve, případně vás rovnou odešle ke specialistovi.

Stres nebo úzkosti

Na vině konstantnímu přehřívání organismu může být také trvalý stres nebo dlouhodobé stavy úzkosti či deprese. Hypotalamus, což je oblast v mozku, která mimo jiné reguluje teplotu, totiž také velmi citlivě reaguje na stresové podněty. Ty nutí tělo, aby se pokusilo najít obnovenou rovnováhu, což může vést například ke zvedání tělesné teploty nebo podobným reakcím, při kterých tělo aktivuje své obranné mechanismy. Se stresem by se měl naučit pracovat úplně každý člověk. Neexistuje jednoduché řešení, ale obecně platí, že pomoci mohou třeba dechová cvičení, sportovní aktivity, návštěva psychologa nebo cvičení jógy či meditace. Zkuste najít to, co pomáhá vám, a pravidelně si od stresu ulevujte.

Nadbytek kofeinu

Kofein je stimulant, který samozřejmě může způsobovat také zahřívání organismu. Pokud tedy víte, že pijete poměrně dost kávy, klidně může být právě nadbytek kofeinu viníkem vašich potíží. Zkuste vyřadit nejen kávu, ale také jiné zdroje kofeinu. Jako nejrychlejší pomoc funguje zchlazení organismu pomocí sklenice studené vody.

Přechod

Možná si myslíte, že jste příliš mladá na to, aby se vás mohl přechod týkat. Bohužel menopauza teoreticky může nastat kdykoliv, klidně i po 40. roku věku. Období, které předchází menopauze, se jmenuje perimenopauza a může být prvním signálem, že přechod již klepe na vrátka. Tento stav ale může trvat i několik let a projevuje se mnoha symptomy, mezi něž může patřit i horkost, pocení a návaly.

Hormony se totiž tak trochu zblázní a estrogen a progesteron nejsou v rovnováze. Horkost můžete v tomto případě pociťovat zejména v noci. Pokud máte podezření, že by vaše nepříjemné pocity mohly mít co do činění s menopauzou, je nejlepším řešením co nejdříve kontaktovat svého gynekologa a nechat si pomocí krevních testů potvrdit, jak na tom jste a jestli skutečně neprocházíte perimenopauzou. Pokud ano, mohu vám například pomoci speciální bylinky proti pocení a návalům, dále také cvičení nebo vhodná úprava jídelníčku.

Váš jídelníček

Návaly horka se mohou dostavit také po konzumaci některých druhů jídel. Jedná se zejména o pokrmy, v nichž je kari, jalapeňos či další pálivé koření. Tyto ingredience mohou vyvolávat nejen pocení, ale také zažívací potíže či pálení žáhy. Není nutné se kořeněným jídlům vyhýbat, ale pokud je vaše reakce na tyto pokrmy příliš intenzivní, měli byste jejich konzumaci aspoň omezit.

Cvičení

V létě je dobré uzpůsobit svou cvičební rutinu počasí a vaší kondici. Jakmile se totiž začnete hýbat, přirozeně se zvyšuje teplota vašeho těla, jelikož se zrychluje metabolismus, který pálí více energie. Krev také rychleji postupuje cévami a žílami, aby zásobila svaly, a to může vyvolávat pocení i pocty horkosti. Jestliže s přehříváním bojujete, zkuste ve cvičení trochu zvolnit a nepřepínejte se zejména během tropických dní.

Žízeň

Při horku tělo snižuje teplotu pocením. Pot přenáší teplo na povrch pokožky a poté vás ochlazuje odpařováním. Pokud jste dehydratovaní, může vám chybět zdroj pro vytváření potu a následné ochlazování. Tělo tak přichází o přirozený nástroj, kterým vůči teplu bojuje a stává se v tomto zápase poněkud bezzubým. Proto vždy (nejen během léta) pijte hodně vody a jiných tekutin, abyste zabránili dehydrataci.

ZDROJ: https://www.medexpress.com/about/newsroom/2019-press-releases-media-coverage/medexpress-reasons-you-might-be-sweating-a-lot.html

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button