Péče o tělo Rady čtenářů

6 příčin zadržování vody a jak to zvrátit

Zadržování vody je hromadění tekutiny v oběhovém systému nebo v tkáních a dutinách. To může způsobovat různé otoky například rukou, nohou, kotníků a podobně. Jde o poměrně běžný jev během těhotenství nebo také před menstruací. To také ovlivňuje lidi, kteří jsou fyzicky aktivní i někoho, kdo je upoután na lůžko. Objevit se mohou otoky také při dlouhém letu, dlouhém sezení nebo vlivem dlouhodobě užívaných léků.

Možný příznak onemocnění

Většina z příčin otoků neohrožuje lidský život, může být příznakem onemocnění ledvin nebo selhání srdce. I když se neobjevuje žádná onemocnění, která by mohla způsobovat zadržování vody, existuje způsob, jak se tomu vyhnout a snížit tak otok. Zde jsou některé běžné důvody pro zadržování vody. Objevíte-li příčinu, proč se voda v těle zadržuje, budete mít možnost tento problém řešit a zvrátit jej.

Nadměrný příjem sodíku

Budete-li konzumovat potraviny bohaté na rafinovanou sůl a nepít k tomu dostatečné množství vody, tělo vodu začíná zadržovat. Musí si vytvořit rezervu. Vaše buňky se mohou rozšířit asi 20-krát více než s vodou. Sůl není jediným běžným produktem, který se běžně využívá a má vysoký obsah sodíku. Objevuje se ve zpracovaných potravinářských výrobcích jako například maso, koření nebo některé konzervované zeleniny, které mají vysoký obsah sodíku. Přírodní sůl nezpůsobuje v těle zadržování vody a tento stav může pomoci zvrátit. Pitná voda s keltskou mořskou solí či himálajskou solí může zvrátit škody, které napáchá kuchyňská sůl.

Nedostatek magnesia

Jedním z příznaků nedostatku hořčíku je také zadržování vody. Jde o nezbytný minerál, který je důležitý pro všechny funkce v lidském těle. Pokud má vaše tělo nedostatek hořčíku, může to bránit správné funkci organismu, která nakonec vyústí v zadržování vody. Studie prokázala, že užívání 200 mg hořčíku denně může snížit edém u žen, u kterých dochází k premenstruačním příznakům. Konzumace potravin s vysokým obsahem hořčíku nebo při doplnění hořčíku se mohou zmírnit tyto problémy. A které potraviny konzumovat? Například špenát, sušené ovoce, tmavě zelená zelenina, ořechy, celozrnné obiloviny, hořká čokoláda, jogurt, avokádo nebo hrách.

Nedostatek vitamínu B6

Vitamín B6 řídí mnoho aspektů v těle, nejinak tomu je s vodou. Když je ho pak nedostatek, může přispět k zadržování vody. Podle studie v Journal of Caring Sciences, ženy, které zadržují v těle vodu v důsledku premenstruačního syndromu, těží z vitamínu B6. V průběhu se zjistilo, že vitamín B6 pomáhá efektivněji než kterýkoliv z ostatních doplňků. Vitamín B6 je ve vodě rozpustný vitamín, který vyžaduje různé kofaktory pro práci, aby se získalo z potravin to nejlepší. Konzumujte potraviny s vysokým obsahem tohoto vitamínu, například kuřecí maso, tuňák, krůtí maso, hovězí maso, sušené ovoce, banány, pistácie, slunečnicová semínka, brambory se slupkou.

Nedostatek draslíku

Draslík je minerál, který je nezbytný pro správnou funkci tělesných buněk, orgánů a tkání. To je pro udržení normální rovnováhy vody v těle velmi důležité. Vysoká spotřeba soli, příliš mnoho pocení během cvičení, konzumace potravin, které v sobě nemají draslík, to vše může způsobovat vyčerpávání draslíku z těla, což vede k edému nebo zadržování vody. Nedostatek draslíku může způsobit křeče, svalové křeče nebo také přibývání na váze. Tento minerál má schopnost snižovat hladinu sodíku, čímž také snižuje zadržování vody. Je možno jej nalézt ve většině druhů ovoce. Bohatý na draslík je cukrový meloun, vodní meloun a podobně.

Dehydratace

Nedostatek pitné vody může vést k dehydrataci a tělo přepne do režimu přežití a zadržuje vodu. Můžete to vylepšit pravidelnou konzumací vody a šťávy, která je bohatá na draslík. Káva a soda nejsou nápoje, které se dají počítat do pitného režimu, ve skutečnosti vaše buňky vysušují.

Nadměrná konzumace průmyslově zpracovaných potravin

Zpracované potraviny mají nejen vysoký obsah sodíku a cukru, ale také obsahují různé umělé přísady do potravin, které fungují jako toxiny a zatěžují tak játra a ledviny. Potraviny bohaté na cukr, zejména umělá sladidla mohou způsobit rychlý nárůst hladiny cukru v krvi a inzulínu. Je potřeba snížit spotřebu zpracovaných potravin. Ideální je detoxikace těla. Odstraníte tak chronické choroby a ujistíte se, že je vaše tělo ve vynikajícím stavu.

Byliny, které pomohou při zadržování vody

Existuje několik bylin, které mohou být potenciálně přínosem pro snížení zadržování vody v těle a to díky močopudným vlastnostem. Mějte však na paměti, že pro snížení zadržování vody existují nepřímé důkazy, nikoli laboratorní studie. Jaké byliny mohou potencionálně pomoci?

  • Pampeliška
  • Petržel
  • Kopřiva
  • Ibišek
  • Fenykl
  • Cibule
  • Česnek
  • Kukuřice

Zanechte komentář