Jídlo a stravováníZdravé tipy

Honí vás neustále mlsná? Na vině není jen vaše slabá vůle

Honí vás neustále mlsná? Není to možná jen otázka vaší slabé vůle, na vině mohou být i jiné faktory.  Pozdní noční nájezdy na ledničku mohou být třeba jen obyčejným příznakem nesprávného stravování během dne nebo upozorněním na vážný zdravotní problém jako je třeba cukrovka.

Pokud je toto vás problém, pak čtěte dále a dozvíte se možné příčiny, které ale lze odstranit. Díky tomu se vám snadněji bude kontrolovat příjem, což bude mít jistě pozitivní dopad nejen na vaše zdraví.

Příliš mnoho rafinovaných cukrů

Rafinované (jednoduché) sacharidy můžete najít v téměř všech zpracovaných potravinách, nezdravé jsou hlavně bílé rohlíky, bagety, hranolky, chipsy, ale také uzeniny. Oproti tomu komplexní sacharidy se pomaleji tráví a jsou pro naše tělo daleko prospěšnější. Najdete je například v celozrnných produktech nebo zelenině a ovoci. Výsledkem je delší pocit zasycení. Jednoduché sacharidy naopak bývají v potravinách s nedostatkem vlákniny, což způsobí, že vaše tělo je rychle stráví a velmi brzo přijde chuť znova jíst. Tedy daleko rychleji máte hlad a sníte toho více.

Cukrovka

Lidé, kteří mají cukrovku druhého typu, mohou neustále cítit hlad. Souvisí to s hladinou glukózy v krvi. Právě pocit hladu bývá jedním z prvních příznaků nastupujícího onemocnění. Pokud se tedy tento pocit objevuje zcela nově a nečekaně, je dobré zvážit návštěvu lékaře a nechat se vyšetřit.

Až příliš cvičení

Cvičení je samozřejmě zcela v pořádku. Určitě to patří do zdravého životního stylu, ale i zde platí čeho je moc, toho je příliš. Pokud cvičíte, spalujte samozřejmě hodně kalorií a vaše tělo touží po dalších, pak by tedy důvodem pocitu hladu mohl opravdu být hlad. Lidé, kteří pravidelně a dlouho cvičí, mají rychlejší metabolismus a větší chuť k jídlu. Jestliže ale vaše chuť vychází z nedostatku kalorií, pak si můžete dovolit klidně jíst více. Přebytečnou energii spotřebujete. Ale pamatujte, že i tak byste měli jíst
zdravě a vyváženě, nikoliv se cpát fastfoodovými jídly.

Rozházené hormony

Ne že byste se na ně měli neustále vymlouvat, ale pravdou je, že například premenstruační syndrom je pro mnohé ženy doslova katastrofou, která může způsobit, že máte pořád hlad. A samozřejmě i běžný měsíční cyklus má na vaše chutě vliv. Během cyklu je ale vhodné chutě krotit, jelikož špatná strava má vliv na zhoršení zdravotního stavu během hormonálních výkyvů.

Stresové přejídání

Neustálá úzkost a stres mají dopad na naše zdraví a jedním z negativních příznaků je i zvyšování chuti k jídlu. Mnoho lidí zajídá stres a tlak jídlem. A čím je takové jídlo tučnější, tím líp jim na rozházené emoce zabírá. Klíčem je ale samozřejmě naučit se zvládat emoce bez nutnosti cpát do sebe spoustu jídla. Volte raději meditaci nebo relaxační masáže, ty zabírají lépe.

O jídle nepřemýšlíte a hltáte

Je dobře známo, že když se na jídlo nesoustředíte, často ani nepoznáte, že jste již najedení. Jíte pak daleko více, než byste reálně potřebovali. V dnešní době není nijak zvláštní, že spěcháme, jíme rychle, třeba i za chůze a navíc u jídla děláme další věci. I když nám to může ušetřit čas, tento zvyk nebo spíše zlozvyk není pro naše zdraví ani trochu dobrý. Vědci tvrdí, že rychlé stravování negativně ovlivňuje chuť k jídlu, zvyšuje příjem kalorií, které konzumujeme, a vede k nárůstu hmotnosti a dalšímu hladu.

Nedostatek spánku

Spánek je alfa a omega nejen našeho celkového zdraví, ale i stravování. Pokud dostatečně nespíte, je váš metabolismus rozházený a neplní si dobře svou funkci. Udržování stabilního režimu spánku po dobu alespoň osmi hodin vám hladinu tohoto hormonu pomůže kontrolovat, takže vás nebude přepadat hlad.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button