Jídlo a stravování

Co se stane, když přestanete jíst pšenici

Profilový obrázek

Určitě i vám už někdo řekl, že správně se má jíst dvě až tři porce celozrnného pečiva denně a že to je součástí zdravé vyvážené stravy. Opak je však pravdou. Někteří dokonce tvrdí, že pšenice je jeden z největších faktorů, společně s cukrem, způsobujících lidem chronické obtíže, kterými v moderní době trpíme.

Bylo zjištěno, že 10 procent lidí je citlivých na protein v pšenici, známý jako lepek (i když někteří se hádají, že to číslo je mnohem větší, až 30 procent) – a pravděpodobně všichni, pokud nežijete pod kamenem, už jste jistě slyšeli o lepku, i pokud přesně nevíte, co to vlastně je. I bez náchylnosti na lepek existuje mnoho důvodů, proč byste měli přestat konzumovat pšenici. Problém není ve starověkých zrnech, která naši předci konzumovali, ale v moderní pšenici.

Jedním ze zajímavých faktů je, že pšenice je návyková. Není divu, že je tak těžké přestat jíst krekry, chleba, těstoviny a tolik jiných oblíbených karbohydrátů. Pšenice, jak ji známe, vznikla genetickým výzkumem v šedesátých a sedmdesátých letech a dostala mnoho nových rysů. Jedním z nich je protein gliadin, jenž má opiátový efekt, který může vést k závislosti a neustálé chuti k jídlu. Poměrně děsivé, když se nad tím zamyslíte.

Některé z přínosů odstranění pšenice z vašeho jídelníčku:

  • Více energie
  • Významné ubytí na váze
  • Snížený břišní tuk
  • Snížený krevní tlak
  • Zlepšené trávení
  • Snížení krevního cukru
  • Méně zánětů
  • Lepší kognitivní funkce
  • Lepší spánek
  • Méně úzkosti
  • Zlepšení hladiny triglyceridů

Proč pšenice ubližuje trávicímu systému namísto toho, aby mu pomáhala:

Proteiny, které jsou v lepku v pšenici a mnoha jiných celozrnných potravinách, gliadin a glutenin jsou rozložené a poslané trávicím traktem. Vnitřnosti identifikovaly gliadin jako škodlivou látku, začnou tedy produkovat protilátky na její napadení. To působí zničení střevní mikroflóry, která má za úkol absorbovat živiny. Pokud přeci jen část přežije, je pokryta kyselými odpady a střeva budou ovlivněna bakteriemi, houbami, kvasinkami a nestravitelnými částicemi, jež napadnou zbylou mikroflóru a zabrání vstřebání živin. Po opakovaném vystavení pšenici mohou ve střevech vzniknout díry, kterými budou do krevního oběhu unikat škodlivé látky.

Když toto slyšela Sierra Brightová, rozhodla se přestat jíst pšenici

Pokud jste se někdy zkoušeli vzdát lepku, jistě víte, že to vůbec není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Leč je to k nevíře, lepek je skoro ve všem – v těstovinách, pečivu, salátových dresinzích, v dochucovadlech, dokonce i v některých sladkostech! Po nějaké době však není tak těžké se adaptovat, hlavně pokud se budete zaměřovat na čerstvé potraviny.

Jedna z dalších výhod je, že pokud jste se snažili shodit některá nadbytečná kila, která ne a ne shodit, možná je pro vás to pravé řešení přestat jíst pšenici. Mějte však na paměti, že nemůžete pouze vyměnit potraviny s obsahem pšenice za bezlepkové, musíte si i udržovat správný zdravý jídelníček.

Sierra prvních pěti dnů vyplavování „opiátů“, které se vážou s konzumací pšenice, zažívala větší únavu, bolesti hlavy a nepříjemné nálady. Po tomto období však zaznamenala velký nárůst energie, který mohl být způsoben jejím zlepšeným spánkem. Italští vědci dokonce pomocí placebo metody zjistili, že konzumace pšenice se váže s depresemi, proto mají lidé často špatnou náladu a jsou nevrlí.

V neposlední řadě se stalo něco, co Sierra nečekala – vyčistila se jí pleť. Trpěla na ekzémy a občasné akné, nehledě na její střední věk. Poté, co se vzdala pšenice, se jí pleť razantně pročistila a zmizely jí ekzémové vyrážky, což mohlo být způsobeno zlepšenou protizánětlivou funkcí.

Může být těžké vzdát se konzumace pšenice, zamávat sbohem pizze a všem těm nezdravým lákadlům, nicméně ve výsledku se to vyplatí a člověk se bude cítit mnohem lépe fyzicky i psychicky. A o to přeci jde, ne?

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Anita Opitzová

Zanechte komentář