Péče o tělo Přírodní léčba Zdravé tipy

Co se stane s tělem při každodenním pití kávy?

Neumíte si představit svůj den bez kávy? Ráno vstanete a první, co uděláte je, že si jdete do kuchyně připravit první ranní kávu. Bez ní prostě nevyjdete ze svého domu a nemáte šanci normálně fungovat? Jenže, jaký vliv má káva a vůbec konzumace kávy na vaše tělo? Pijete až moc kávy? Je to vůbec zdravé?

Bez kávy ani ránu

Co říká zdraví na to, že konzumujeme tolik kávy denně? Káva umí zvyšovat energii, a proto jí mnozí popíjí jako životabudič. Kromě toho má pro tělo také spoustu dalších přínosů pro zdraví. Je vaším rituálem dát si v klidu kávičku s cukrem a smetanou? Tak to pozor, výhody pro vaše zdraví získáte jen a pouze pitím černé a čisté kávy.

Je dobré také zmínit, že aby byl účinek stoprocentní, je dobré konzumovat organickou kávu a to bez přidaných umělých chutí. Co však taková káva představuje pro lidské tělo? Co umí tělu dodat? Co se stane, když budete pít organickou kávu každý den?

Zvýší metabolismus

Možná i toto je hlavní důvod, proč lidí pijí kávu. Neexistuje nic, co by vás dostatečně postavilo na nohy, než šálek černé kávy. Díky tomu získáte tolik potřebnou energii, nebudete unavení a můžete znovu začít pracovat. I když s pomocí kávy zvýšíte svou energii jen na chvíli, můžete s ní správně nastartovat svůj den.

Navíc, mnoho studií prokázalo, že káva může po tréninku pomoci zvýšit metabolismus. Podle studie, která byla publikována v časopise Journal of Applied Physiology, vytrvalostní sportovci, kteří konzumovali šálek kávy po cvičení, zaznamenali 66% nárůst svalového glykogenu. Ten by mohl pomoci tělu rychle získat energii po tvrdém tréninku.

Zvyšuje zdraví mozku

Četné studie naznačují, že pití tří až pěti šálků organické kávy denně může snižovat riziko vývoje demence a Alzheimerovy choroby a to o 65% u mužů a žen středního věku. Bylo zjištěno, že káva může také pomoci snižovat riziko Parkinsonovy choroby o 32 až 60%. Káva může také inhibovat adenosin, což je typ nukleosidu (glykosidy složené z nukleové báze a sacharidu) v mozku, který snižuje spálení neuronů a uvolňování důležitých neurotransmiterů, včetně dopaminu, norepinefrinu a serotoninu. Díky své schopnosti blokovat serotonin, kofein může zvýšit chemické látky v mozku. Navíc káva může mít vliv na lepší paměť, náladu, bdělost a kognitivní výkon.

Cítíte se díky kávě dobře

Výzkumníci z Harvard Public School of Health provedli studii, která ukázala, že dospělé ženy a muži, kteří konzumovali dva až čtyři šálky kofeinové kávy denně, snížili riziko sebevraždy o 50% než u těch, kteří kávu nepili vůbec. Káva má také několik antioxidantů a živin včetně manganu, draslíku, vitamínu B1, vitamínu B2, vitamínu B3 a B5 vitamínu. Ve skutečnosti živiny, které získáte pitím několika šálků kávy denně zajistí, že se můžete cítit šťasntjěší.

Může snižovat riziko rakoviny kůže

Journal of the National Cancer Institute zveřejnil studii, která ukázala, že dospělí jedinci, kteří konzumovali čtyři nebo více šálků kávy denně měli o 20% nižší riziko vzniku maligního melanomu. Odborníci také tvrdí, že káva obsahuje několik antioxidantů a fytochemikálií, které mohou dramaticky snížit riziko rakoviny.

Může snížit riziko rakoviny jater

Hepatocelulární karcinom (HCC) je ve skutečnosti třetí hlavní příčinou úmrtí na rakovinu. Jde také o šestou nejčastěji diagnostikovanou rakovinu na celém světě. Tento typ rakoviny představuje takřka 90% všech hlášených onemocnění jater. Šest nebo i více šálků kávy na denní bázi by mohlo snížit pravděpodobnost vývoje tohoto typu rakoviny o 50%. Dva šálky denně snižují o 35% a jeden šálek denně snižuje pravděpodobnost o 20%.

Dr. Peter Hayes, lékařský profesor na University of Edinburgh tvrdí, že káva by mohla pomoci snížit riziko rakoviny jater a cirhózy. Navíc je také zjištěno, že káva pomáhá snížit riziko úmrtí z mnoha dalších příčin. Ve skutečnosti by káva mohla být skvělým přírodním prostředkem, pokud je využívána v mírných množstvích.

Snižuje riziko cukrovky typu 2

The Harvard School of Public Health provedla studii, která ukázala, že lidé, kteří konzumovali víc než jeden šálek kávy denně a zvýšili normální množství během čtyř let, snížili riziko vzniku diabetu o 11% ve srovnání s lidmi, kteří konzumovali stejné množství kávy jako obvykle. To není vše, vědci dále dospěli k závěru, že lidé, kteří se snažili spotřebu kávy snížit o víc, než jeden šálek denně měli o 17% vyšší pravděpodobnost vývoje diabetu typu 2.

 Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková