Zdravé tipy

8 alternativ jak nastartovat váš den bez kávy

Profilový obrázek

Spánek je důležitý a mít ho dostatek je zcela nezbytné. Pokud se vám dostává dostatečně spánku, neměli byste mít příliš mnoho potíží ráno vstát z postele. Pokud však máte obtíže se spánkem, existují způsoby, jak se můžete ráno cítit posilnění a připravení na den před vámi, bez šálku kávy… nebo tří!

Pití kávy jako první věc po ránu je uklidňující rituál, pokud však zjistíte, že se po kávě třesete jak čivava a jste celí napjatí a jako na jehlách, můžete trpět zdravotními obtížemi, které mohou být spojené s nadměrnou konzumací kávy. Nebo můžete být prostě a jasně už závislí. Zde je několik rozdílných metod, jak se pořádně probrat po ránu bez kofeinové dávky.

  1. Hudba

Ne, nemyslíme nyní abyste dali repráky naplno a nechali si řvát do obličeje, aby vás to pořádně probudilo. Hudba ale může pomoci dostat vás do dobré nálady po ránu. Pokud pracujete od brzkého rána, jakože opravdu brzkého, a věnujete se pracím které vás plně zaměstnávají, tak jste si již určitě sami všimli, že na kávu prostě není kdy. Vaše soustředění jde jinam a nejsou žádné ruce, které by hrnek mohli chytit. V takovou chvíli je dobrá hudba na povzbuzení mysli a pozdvihnutí nálady. Správná písnička vás rozveselí a roztančíte se do rytmu, i když bude pouhých 3:30 ráno!

  1. Pijte vodu

První věc, co musíte ráno udělat, je vypít sklenici nebo dvě studené vody. Kromě studeného pocitu, který zaplaví naše smysly, všichni se probouzíme dehydratovaní (dehydratace často způsobuje, že i když si dáte šlofíka, tak se po probuzení cítíte ještě unavenější, než kdybyste nespali). Všechno naše myšlení a metabolické procesy závisí na pití vody, takže obnovte své tělesné zásoby vody a buďte za chvilku čilí jako rybičky.

  1. Opláchněte si obličej

Jděte do koupelny a použijte studenou vodu s vonným mýdlem či esenciálním olejem (máta nebo levandule), abyste se plně probudili. Máta a levandule probudí vaše smysly a studená voda pomůže odstranit ospalost z vašeho obličeje. Díky tomu se budete cítit čilejší a připravení na zbytek dne.

  1. Jděte ven

Tato metoda se může zdát jako nepraktická, ale jděte ven jako první věc po ránu. Díky závanu čerstvého vzduchu se budete cítit probuzenější a připravení na zbytek dne – i pokud jste stále ve svých papučích. Už jenom fakt, že se zvednete z postele a začnete se pohybovat, vám rozproudí krev v těle a vy budete čilí a svěží.

  1. Najezte se

Dejte si dobrou snídani, jako je ovesná kaše nebo slanina s volským okem. Snězte něco, s čím vaše tělo může doopravdy pracovat a co vám dodá dlouho trvající energii. Studie ukázaly, že konzumace snídaně pomáhá dětem se lépe soustředit a také si lépe zapamatují různé informace než jejich nesnídající protějšky. Zbaštěte dobrou snídani a buďte připravení na všechno, co vám den předhodí.

  1. Zapojte váš mozek

Jako první se věnujte aktivitě náročné na mozkovou funkci. Nejlepší je se věnovat aktivitám, u kterých musíte opravdu přemýšlet, ihned po ránu, protože tehdy jste nejaktivnější. Nechte si čtení a odpovídání na emaily a jinou korespondenci na později během dne, kdy budete potřebovat dopřát mozku trochu odpočinku. Samozřejmě jen v případě, že si to můžete dovolit a korespondence není nezbytnou součástí vaší práce. Autor Scott Youg, věnující se tématu životního stylu říká, „Začněte váš den prací, která aktivně zapojuje mysl. Kreativní aktivity jako psaní, kreslení, programování nebo projektování funguje lépe než pasivní aktivity jako čtení. Při brzkém soustředění mysli můžete zůstat soustředění a setřást jakoukoli nechtěnou únavu.“

  1. Vypijte smoothie

Zdravé, zelené smoothie vás nakopne ihned po probuzení. Vyzkoušejte tento recept:

  • 1 ¼ hrnku pomerančové šťávy
  • 1 banán
  • 1 ¼ hrnku mražených bobulí jako jsou maliny, ostružiny, borůvky, a/nebo jahody
  • ½ hrnku nízkotučného bílého jogurtu
  • 1 polévková lžíce cukru
  • Hrst nasekaného špenátu nebo kadeřávku

Toto smoothie nejenom, že skvěle chutná, ale také vám dodá vitamíny a minerály, které potřebujete, abyste byli na vrcholku svých sil.

  1. Výplach olejem

Dejte si do pusy trochu kokosového oleje a nechte ho rozpustit. Nepolykejte. Namísto toho ho povalujte v ústech po dobu cca deseti minut. Chce to trochu cviku, ale výplach olejem (oil pulling) je nová populární metoda na prevenci zubního kazu a vytahuje toxiny z těla. Jenom samotné úsilí tohoto úkonu vás probudí! Výplach kokosovým olejem vám může pomoci lépe spát, posílí vaši energii a má mnoho jiných přínosů od pročištění pleti až po sinusy.

Konec nezdravému kofeinu! Nyní již znáte osm nových metod, jak se vyhnout nezdravé kávě a přesto zůstat probuzení a ostražití. Překonejte tedy svou závislost a třikrát hurá zdravějšímu životnímu stylu!

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Anita Opitzová