CvičeníZdravé tipy

Svalové křeče sice bolí, ale dá se jim předcházet. Postačí doplnit hořčík a další minerály

Jen málokdo z nás může říci, že nikdy v životě nezažil křeč v noze. Jedná se o stav, při kterém dochází k nadměrnému, náhlému, reflexnímu stahu svalu, který nelze ovlivnit vůlí. A z logiky věci takový stah svalu bolí a chvíli trvá, než se zase uvolní. Není to nic příjemného nikdy, ale zvlášť třeba při plavání to může být docela problém.

Křeče se mohou týkat obou typů svaloviny, tedy jak těch svalů upevněných na kostech, ale i hladké svaloviny v rámci vnitřních orgánů. Křeče jsou například příčinou menstruačních bolestí. Křeče kosterního svalstva (nejčastěji v lýtku a chodidle) jsou poměrně časté, a přestože jsou velmi nepříjemné a bolestivé, obvykle po krátké době odezní.

Příčiny křečí

Jednou z častých příčin svalových křečí je narušení regulace soli a vody v organismus. Typicky tento stav nastává po velkém přetížení, tedy po nadměrné fyzické zátěži, ale také při velkém horku. Stát se to může i po konzumaci alkoholu nebo tehdy, když tělo dlouhodobě trpí nedostatkem důležitých minerálů nebo vitamínů. Kritická je zejména hladina vitamínu B6, která může být snížena kvůli dlouhodobému stresu nebo užívání antikoncepce.

Křeče mohou značit také cévní onemocnění. Jedním z nejběžnějších onemocnění jsou křečové žíly, které kromě křečí doprovází i pocit těžkých nohou vyskytující se zejména v teplém období po dlouhém stání či sezení. Křečemi mohou trpět i pacienti s cukrovkou nebo boreliózou.

První pomoc

Samozřejmostí je ihned přestat vykonávat aktivitu, která ke křeči vedla. Sval se snažte protáhnout, což může být velmi bolestivé, takže postupujte opatrně a pomalu. Může pomoci chůze, masáž i koupel v teplé vodě. Bolest ale běžně během pár minut sama odezní a přetrvat může pouze lehce bolestivý pocit a ztuhnutí svalu.

Pokud se ale chcete křečím vyvarovat, existuje spousta preventivních cest, které vám mohou pomoci. Důležitý je dostatečný příjem tekutin, který je třeba zvýšit úměrně fyzické námaze. Noste vhodnou obuv, ke křečím může přispívat i nošení bot na vysokém podpatku. Obuv by vás neměla nikde tlačit ani nohu pevně svírat. Nepodceňujte ani dostatečný spánek (i jeho polohu) a psychickou pohodu. Při sedavém zaměstnání se pokuste čas od času projít.

Nezbytné je také doplňovat minerály, zejména hořčík, vápník a draslík.Mezi přírodní zdroje hořčíku lze zařadit semínka, různé druhy ořechů, celozrnné výrobky, fazole nebo špenát. Draslík zase můžete doplnit díky sušeným meruňkám a fíkům, mrkvi, fazolím nebo špenátu. Typickým zdrojem vápníku jsou samozřejmě mléčné výrobky, ale i mořské ryby nebo fíky.

Pokud vás křeče trápí opakovaně, je vhodné zařadit i doplňky stravy obsahující hořčík. Ten je totiž nejlepším pomocníkem. Reguluje přenos vzruchu k nervům a je v prevenci křečí velmi důležitý. Nedostatek hořčíku bývá vyvolán zvýšenou fyzickou námahou, stresem, pocením, průjmem nebo zvracením.

Další příčiny

  • Hypoglykémie. Neboli snížená hladina cukru v krvi. S lehkým nedostatkem cukru se může setkat i zcela zdravý člověk. Projeví se mimořádnou únavou a celkovou slabostí. Právě v tomto stavu se křeče mohou snadno objevit také.
  • Epilepsie. Jedná se o vrozenou chorobu, která postihuje nervový systém. Právě proto se typicky projeví i výraznými křečemi, ale v rámci celého těla.

Jsou křeče nebezpečné? Pokud pomineme nepříjemně vnímanou bolest, tak většinou nebezpečné nejsou, zejména ty lokální. Většinou ani netrvají nijak dlouho. Při delším trvání je kvůli špatnému prokrvení riziko odumírání svalových buněk. To je však otázka spíše silnějších křečí například v rámci leptonického záchvatu.

Křeče tedy většinou nejsou záležitostí, se kterou byste měli spěchat k lékaři, ale přesto je dobré je řešit. Obvykle nicméně postačí doplnění vitamínů a minerálů a dostatečná relaxace.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button