Nemoci a komplikacePéče o tělo

Podrážděnost a špatnou náladu může způsobovat nedostatek testosteronu. Jak jej přirozeně doplnit?

Testosteron si typicky spojujeme zejména s muži. Možná si jej také spojíte s agresí či násilím. Nemusí to tak ale vůbec být. Tento hormon hraje klíčovou roli ve zdraví nejen mužů, ale i žen. Jak umí ovlivnit vaše citové rozpoložení a kdy tělo signalizuje, že je ho až příliš málo?

Testosteron je běžně prezentován jako pohlavní hormon mužů, přičemž právě u nich se podílí na vývoji penisu a varlat, ale zajišťuje také produkci spermií, nebo podporuje růst svalů. Má však vliv také na produkci červených krvinek, růst kostí či vzhled ochlupení. U žen se produkuje také, ale ve vaječnících a nadledvinách. Ženy jej potřebují stejně jako muži, byť už nich logicky zajišťuje jiné procesy.

 Nepříjemné kolísání nálady

Možná je to pro vás překvapením, ale testosteron je v těle syntetizován z cholesterolu. Určitě však neplatí, že vysoká hladina cholesterolu zároveň zajišťuje vysokou hladinu testosteronu. Ta je totiž obvykle pečlivě kontrolována hypofýzou v mozku.

Testosteron se však podepisuje na psychickém stavu, reguluje náladu, sexuální touhu a kognitivní funkce. Klíčový je zejména vyvážený stav mezi testosteronem a estrogenem, protože zajišťuje normální fungování vaječníků. Jenže kolik je ho tak akorát? A jak poznat, že ho máte nedostatek?

Hodnoty zjistí lékař velmi snadno pomocí krevních testů, ale testovat se dá i vzorek slin, byť ten bude méně přesný. I v případě využití krevních testů může být vyhodnocení trochu zavádějící, neboť hladina testosteronu se v průběhu dne liší. Pokud jej však dlouhodobě máte spíše méně, poznáte to na některých nenápadných projevech vašeho těla. Které to jsou?

Varovné signály vašeho těla

Jste často podráždění a dovede vás vytočit i maličkost? Právě podrážděnost a iritabilita bývá při nedostatku testosteronu typická pro obě pohlaví. Navíc je doplněna také špatnou koncentrací, depresí a nízkým libidem. U mužů se dále přidává vypadávání vlasů a řídnutí vousů, ztráta svalové hmoty, může docházet i k řídnutí kostí. Ženy zase mohou pociťovat dlouhodobé vyčerpání a hrozí i onemocnění ledvin. Pomoci může testosteronová terapie.

Existuje řešení?

Léčba testosteronem je v současné době schválena především u opožděné mužské puberty a rakoviny prsu u žen. Má tedy v léčbě určitě své místo, ale je třeba myslet i na možné vedlejší účinky. Obecně však dodání testosteronu znamená ztrátu tuku, zvýšení svalové hmoty a lepší náladu. Testosteron se však dá doplnit i přírodními cestami.

Jak na přirozené navýšení testosteronu?

Vědci potvrzují, že pomoci může odporový trénink, jako je zvedání závaží a vzpírání, ale také aktivní pohyb při vysoké intenzitě. Pokud se vám nepodaří tímto způsobem míru testosteronu přirozeně upravit, vyplatí se zaměřit se i na jídelníček. Konzumace dostatečného množství bílkovin, komplexních sacharidů a zdravých tuků je dobrou cestou, jak hormonální rovnováhu podpořit. Co do jídelníčku přidat?

  • Bílkoviny – maso, mléčné výrobky, luštěniny, ořechy či sója
  • Komplexní sacharidy – tmavé těstoviny, tmavý chléb, hnědá rýže, ovesné vločky, čočka, fazole, hrách, pohanka, datle nebo kešu ořechy
  • Zdravé tuky – avokádo, kokosový olej, omega-3 mastné kyseliny z ryb, ořechy, semena

Důležité je zaměřit se také na stres. Bohužel tento faktor hraje často zcela zásadní roli. Zvýšená hladina kortizolu, tedy hormonu stresu, zároveň snižuje hladinu testosteronu. Jak jeden stoupá, druhý klesá. Pokud se nervujete často a neumíte správně relaxovat, nemůže vaše tělo optimálně fungovat.

ZDROJ: https://www.healthline.com/health/womens-health/do-women-have-testosterone

ZDROJ obrázku: Fotografie od uživatele Engin Akyurt ze služby Pexels

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button