Jídlo a stravování Tipy čtenářů Zdravé tipy

Multivitaminy mohou řešit akutní nedostatek vitamínů, ale dokáží i škodit

Jana H.
Napsáno Jana H.

Dnes už je multivitaminový boom spíše za námi a většina lidí volí raději pestrou stravu než polykání barevných tobolek. Odborníci i široká veřejnost samozřejmě velmi brzy pochopila, že polykání tabletek vám zdraví nepřinese a že některé látky v umělé formě naše tělo jednoduše nedokáže zpracovat. Takže se může stát, že namísto zdraví všechny přijaté látky vyloučíte močí a ještě ke všemu zatížíte své ledviny.

Přesto stále platí, že se zejména při nemoci, v těhotenství nebo jiných náročnějších situacích braní doplňků stravy doporučuje. Někdy (kvůli alergiím nebo jiným zdravotním potížím) je nemožné do těla dostat vitamíny a minerály přirozenou cestou, skrze stravu. V takovém případě je „terapie“ s pomocí vitamínových tablet v podstatě nezbytná.

Je tedy bezpochyby pravda, že multivitamíny nám mohou v mnoha věcech pomoci a často jsou skvělým řešením akutního nedostatku některých látek, kdy by jinak mohlo trvat týdny, než si je tělo samo nashromáždí. Nutné je však věnovat pozornost nejen benefitům, ale i negativním důsledkům.

Pozitiva

Těhotenství

Zejména v těhotenství vám váš lékař téměř s jistotou doporučí brát některé z vitamínů pro maminky v očekávání. Těhotenství je pro organismus obrovská zátěž a v této době je nutné změnit své běžné návyky a daleko více dbát na to, co jíte, jak spíte, co děláte a co vám říká vaše tělo. Vitamíny speciálně určené pro těhotné ženy mohou pomoci toto náročné období zvládnout bez potíží a podpoří zdravý a správný vývoj miminka. Zejména kvůli ranním nevolnostem může být totiž pro řadu žen dost obtížné jíst správně a dodávat plodu každodenně nutné živiny. Je skvělé, že existují doplňky stravy, které k tomu pomohou.

Stres

Nedostatek vitamínů může snadno zhoršovat projevy stresu. Pokud vám některé vitamíny chybí, tělo začne mít potíže i v rámci psychických pochodů a zvládání náročných situací. Proto je vhodné v této situaci krátkodobě užívat multivitamíny, které vám mohou pomoci vyrovnat akutně nedostatečné stavy a dostat tělo do normálu.

Negativa

Předávkování

Většinou se hovoří pouze o nedostatku vitamínů, ale ani úplný opak není výjimkou. Právě při pravidelné konzumaci multivitamínů se může stát, že se některým prostě předávkujete. Všeho moc škodí, a to platí úplně stejně i u vitamínů. Zejména nadbytek vitamínů A, D, E nebo K se může projevit tak, že budete ztrácet hmotnost, dostaví se silné bolesti hlavy, změny v ženském cyklu nebo bolesti zad.

Zažívání

Vitamíny, které přijímáme ze stravy i z tabletek, se do našeho systému dostávají nejčastěji prostřednictvím trávení. Pokud je vitamínů nadbytek nebo se jedná o uměle vyrobené deriváty, snadno může dojít k poškození zažívacího systému a k potížím jako je průjem, zácpa, křeče v břichu a další.

Nespavost

Multivitamíny by se nikdy neměly brát před spaním. Mohou způsobit spací obtíže a narušení spánkového cyklu. Ideálně by se měly brát ráno společně se snídaní nebo odpoledne v rámci oběda.

Alergie

Není výjimkou, že při braní multivitamínů lidé zažívají alergické reakce. Přeci jen je to jeden velký chemický koktejl různých látek, a ne všechny vám mohou ideálně sednout. Pozor tedy na projevy jako jsou svědění, otoky, slzení očí, rýma a podobné. V takovém případě tabletky okamžitě vysaďte a konzultujte situaci s lékařem.

Nemoci

Problém může nastat i u lidí, kteří trpí chronickými chorobami. Ně každý doplněk stravy se snáší s dalšími léky, takže pokud nějaké užíváte, měli byste se vždy předem poradit s lékařem, zda můžete multivitamín užívat či nikoliv. Braním vitamínů si paradoxně můžete více uškodit, než pomoci. A přitom se stačí jen lékaře zeptat a on hned budete vědět, co smíte, a co ne.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.