Jídlo a stravování Návod Péče o tělo Zdravé tipy

Ajurvéda pro dobré zdraví. Ty nejlepší tipy jak zůstat ve formě

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Ajurvéda patří mezi alternativní způsoby léčby, která preferuje řešení problémů s pomocí bylinek, cvičení jógy, meditace a jiných neinvazivních prostředků. Vychází z tradičního indického léčitelství, ale v dnešní době se již zcela etablovala i v západní kultuře. Řada lidí například pije ajurvédské čaje nebo provádí cviky, které jsou tímto směrem inspirovány.

Ajurvéda také přináší několik tipů jak v dnešní hektické době co nejlépe vyvážit pracovní a osobní život a jak si udržet pevné zdraví i dobrou psychickou kondici. Navrhuje řešení, které v několika bodech shrnuje základní zásady, díky kterým se vám bude dařit i v době stresů, tlaků, nedostatku relaxu a podobně. Dejte ajurvédě šanci a uvidíte, zda se vám bude dařit lépe.

Cvičení alespoň třikrát týdně

Stejnou věc vám doporučí každý lékař i výživový specialista. Bez pohybu to prostě nejde. A právě zvládnout do svého života zavést i pravidelné cvičení je pro mnohé nepřekonatelný problém. Přitom to neznamená, že musíte třikrát do týdne do fitka. Ideální je spojit jak aerobní pohyb (chůzi, běh, brusle) s posilováním. A když budete opravdu chtít, půlhodinku si ve svém nabitém programu určitě najdete. Všechno jde, když se chce.

Zdravé svačiny

Daří se vám dodržovat pravidla zdravého stravování pokud se jedná o snídani, oběd a večeři? Gratulujeme! Jenže co vaše svačiny? Řada lidí jí sice většinu dne zdravě, ale pokazí si to naprosto nevhodnou svačinou plnou cukru a tuku. Někdy je totiž obtížné sehnat vhodné jídlo ke svačině. Často vás prostě přepadne hlad a v dohledu je jen automat na čokoládové tyčinky. Zkuste na to myslet již dopředu a vždy mít po ruce proteinovovu tyčinku, kousek ovoce nebo jogurtový nápoj bez přidaného cukru.

Pozor na pití

Myslíte si, že sklenička coly vám nic neudělá? Bohužel, i malé množství slazených bublinkových nápojů obsahuje tolik cukru, že vám spolehlivě rozhází vaši pracně nastolenou rovnováhu. Tyto nápoje do zdravého životního stylu prostě nepatří. Místo nich zvolte obyčejnou vodu, neslazenou minerálku nebo třeba zelený čaj. S kávou také opatrně, 2-3 šálky denně jsou vaše maximum.

Dopřejte si masáž

Čas od času si dopřejte masáž. Pomáhá unaveným svalům i kloubům a pomáhá rozproudit lymfu. Navíc si odpočinete i psychiky a budete mít chvilku jen pro sebe.

Porozumět svému tělu

Každý z nás je jiný a i jeho organismus funguje jinak. Každý potřebuje trochu jiné jídlo, jiný rytmus, jiný druh odpočinku. Cílem ajurvédy není znásilňovat se a dělat věci jen proto, že se to má. Cílem je pochopit, co vaše tělo potřebuje a dát mu to. Zjistěte, zda vám více vyhovuje chůze či běh, zda raději jíte třikrát nebo pětkrát denně, zda potřebujete spát osm hodin nebo stačí sedm. To vše je velmi důležité a jakmile zjistíte, co vaše tělo žádá, už je to jen krůček k úspěchu.

Každou hodinu alespoň pár kroků

Lidé, kteří pracují v kanceláři často dlouhé hodiny v kuse sedí. Vznikají z toho nejen problémy se zády, ale také s kostrčí a cévním systémem. I když máte sedavou práci, soustřeďte se na to, abyste každou hodinu vstali a udělali alespoň 200 kroků. Váš zaměstnavatel proti tomu určitě nemůže nic namítat, zabere to méně než přestávka na cigaretu. Skvělým pomocníkem jsou moderní steppery, které vám měří tep a počítají kroky a samy hlásí, kdy je čas na krátké protažení a vycházku. Pomohou vám motivovat se a hlavně nezapomínat.

Budete-li tyto základní kroky dodržovat, určitě zaznamenáte pozitivní změnu. A od drobných změn to může postupně vést ke skvělým výsledkům. Nejtěžší je začít, tak vykročte ještě dnes.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.