CvičeníJídlo a stravování

Udržte si skvělou postavu i po 50. Změna životního stylu vás nemine, ale nemusí být nepříjemná

Každý věk má svá pro a proti. Možná se po padesátce cítíte moudřejší, životem protřelá a nic vás už nerozhází. Na druhou stranu, je potřeba se připravit, že na udržení štíhlé postavy se nadřete víc než předtím. Je proto dobré vědět, na co si dát pozor. Diety, které na vás platily před dvaceti lety, dnes pravděpodobně nefungují. Zhubnout se ale dá kdykoli, když víte, co si ohlídat.

Tělo neoklamete

To, že se s vyšším věkem hubne hůře, není žádné tajemství. Jedná se o zcela přirozený proces těla. Metabolismus funguje mnohem lépe ve 20 nebo 30 než v 50 letech. I proto se redukční jídelníček nedá zobecnit, ale je třeba brát v potaz spoustu individuálních faktorů. To, jak hubne vaše dcera, pravděpodobně nebude fungovat na vás. To ale neznamená, že se s přibývajícími kily prostě musíte smířit.

Metabolismus se s věkem postupně zpomaluje. Přestože budete mít po čtyřicítce příjem i výdej energie stále stejný jako dřív, je pravděpodobné, že začnete pomalu přibírat. A po padesátce ještě rychleji. Kolem padesátky navíc komplikuje situaci hormonální nerovnováha v důsledku klimakteria. Proto dochází k postupnému ukládání tuku v oblasti břicha, což trápí většinu žen. Je tedy zcela nezbytné upravit dosavadní životosprávu. Nemusí to ale znamenat přísný zákaz čehokoliv sladkého nebo tučného.

Cvičení po padesátce

Je vědecky prokázané, že už po 30. roku se tělo postupně mění. Zatímco dříve spalovalo primárně tuky, nyní se začíná zaměřovat spíše na svalovou hmotu. V důsledku toho ženy (a nejen ony) tloustnou, i když své stravovací návyky nijak zásadně nezměnily.

Po padesátce se tedy stále vyplatí zaměřit se na kardio, které vám pomůže v udržení dobré kondice, ale je dobré přidat více silového cvičení. To vám zaručí nárůst svalů. Spalování tuků je totiž ovlivněno množstvím svalové hmoty. Jednoduše řečeno – svaly pálí tuk. Čím více svalů budete mít, tím méně budete přibírat.

Pokud ale netoužíte vyloženě po pekáči buchet nebo pár kilo navíc zas tak moc neřešíte, vyberte si jakýkoli pohyb, který vás baví To je snad daleko důležitější než cokoliv jiného. Dejte svému cvičení pravidelnost a tu správnou motivaci, která vás udrží aktivní, i když zrovna nemáte náladu nebo jste unavená.

Správná strava

Zapomeňte na jídlo z fast foodů, polotovary, potraviny s rychlými cukry, smažené a fritované jídlo a také na tvrdý alkohol, který obsahuje ohromné množství prázdných kalorií. Pokud jste tohle jídlo běžně konzumovaly, je skutečně načase přestat. A to nejen kvůli štíhlé linii, ale kvůli zdraví celého vašeho těla.

Zaměřit byste se naopak měly na suroviny bohaté na fytoestrogeny. Tedy rostlinné látky, které svojí chemickou stavbou připomínají ženský pohlavní hormon estrogen. Jsou proto obzvlášť vhodné v době menopauzy, kdy úbytek estrogenu způsobuje zpomalování metabolismu. Mezi tyto potraviny můžeme zařadit luštěniny, sójové produkty, lněná nebo sezamová semínka, ořechy, rýži, česnek, brokolici nebo ovesné otruby.

Roli hraje i velikost porcí. Pokud si chcete udržet štíhlou postavu i po padesátce, musíte mít zkrátka o dost vyšší výdej energie než příjem. Nesmíte ale hladovět. Raději volte méně kaloricky náročné typy potravin a snažte se si na menší porce postupně zvykat.

Nezapomínat na vodu

S přibývajícím věkem lidé řeší i ubývající sílu a energii. Neměla by to být ale výmluva pro to, abyste se o sebe přestaly starat. Zájem o zdraví a kondici je v tomto věku zásadní. Hodně vám k tomu mohou dopomoci zdravé návyky, které si pěstujeme po celý život – třeba právě pravidelný pitný režim. Se stářím totiž přirozeně odchází pocit žízně, a lidé často trpí dehydratací, která zhoršuje například i kvalitu pleti.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button