Cvičení Jídlo a stravování Péče o tělo Rady čtenářů Zdravé tipy

Jak bojovat s dětskou obezitou? Zodpovědnost musí nést především rodiče

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Obezita je někdy označována za jednu z nejhorším civilizačních chorob vůbec. A snad i právem. Je až neuvěřitelné, kolik životů si tato nemoc ročně vyžádá. A to ani nemluví o těch úmrtích, které sice s nadměrnou tloušťkou přímo nesouvisí, ale jsou způsobeny nemocemi, na kterých má obezita významný podíl. Bohužel, tento problém se ani zdaleka netýká pouze dospělých. Stále častěji je to i dětská nemoc, která se v poslední době šíří jako houby po dešti. Viníkem jsou většinou nezodpovědní nebo neznalí rodiče, kteří neumí svému dítěti stanovit správné hranice a opravdu zodpovědně pečovat o jeho zdraví.

Jak dětské obezitě zabránit? Jaké jsou největší rizikové faktory? Máte i vy doma obézní dítě a možná si to ani nechcete připustit? Jaká rizika mu hrozí?

Příčiny dětské obezity

K tloustnutí u dětí dochází vlivem různých faktorů Některé se nedají příliš ovlivnit, ale dá se s nimi počítat, jiné jsou zcela v gesci rodičů a je na nich, jak s nimi naloží.

Genetika

Ano, řada dětí za svou tloušťku takříkajíc nemůže. Mají to v genech. Vědci skutečně potvrdili, že někteří lidé mají větší sklony k tloustnutí než jiní. V žádném případě to ale není omluva. Jen je to důvod, proč se ještě více snažit a své dítě o to více vést ke správné stravě a zdravému životnímu stylu. Ne geny se nedá svádět lenost ani neochota změnit se.

Strava

Za spoustou problémů s nadváhou stojí právě nevhodná strava. Smažené, tučné, sladké, slané, polotovary… to vše je pro naše tělo nezdravé a vede to ke tloušťce. Pokud se takto vaše dítě stravuje, nejenže mu zakládáte na problémy s váhou, ale také na potíže s cukrovkou, tlakem, klouby a další. Možná se to neprojeví hned, ale můžete si být jisti, že později se vše ukáže z dvojnásobnou silou.

Nedostatek pohybu

Dětské tělo je stvořeno tak, aby bylo neustále v pohybu. Některé aktivita jako je škola tyto možnosti značně omezují, a proto je na rodičích, aby svému dítěti zajistili dostatečné sportovní vyžití. Pokud dítě sedí několik hodin denně ve škole, mělo by odpoledne strávit na nohách a aktivně. V žádném případě ne sezením u počítače nebo televize.

Psychologické faktory

Velkou roli hraje také psychika. Některé potíže jako je stres, únava, nuda nebo deprese mohou vést k záchvatovému přejídání. Dítě může mít tendenci si jídlem kompenzovat nějaké potíže. Nikdy byste neměli řešení těchto problémů odkládat.

Zdravotní rizika

Obezita rozhodně není jen estetický problém nebo důvod k výsměchu spolužáků a kamarádů. Je to především velké zdravotní riziko, které byste neměli za žádných okolností přehlížet a tolerovat. Vašim dětem hrozí zvýšené riziko:

  • astmatu
  • cukrovky
  • onemocnění srdce
  • bolesti kloubů
  • vysoký cholesterol
  • vysoký krevní tlak
  • potíže se spaním
  • psychické potíže
  • metabolický syndrom a další

Jak na prevenci

Problémům se dá předcházet účinnou prevencí. Musíte v tom být důslední a vytrvalí. Dítě ještě nemá dost rozumu, aby svou situaci dokázalo správě ohodnotit. Mějte na paměti, že rozhodujete o jeho budoucnosti:

  • omezte příjem cukru (vyřaďte úplně sladké nápoje a cukrovinky dávejte pouze jako odměnu či motivaci)
  • do každodenní stravy zařaďte ovoce a zeleninu
  • omezte čas strávený u počítače i televize
  • nastavte pravidelný pitný režim
  • podpořte děti ve venkovních aktivitách (chození na výlety, hry venku apod.)
  • mluvte s dítětem a vysvětlujte mu vaše postoje

Je nesmírně důležité, abyste dítěti předali správné návyky. Ty si pak ponese po zbytek života a velice obtížně je bude později měnit. Pokud máte sami problémy s nadváhou, může být společné úsilí o zhubnutí skvělým tmelícím prvkem rodiny i výstražným případem.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

error: Content is protected !!