Cvičení Návod Zdravé tipy

Trávíte hodiny s mobilem v ruce? Možná vám hrozí problémy s páteří

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Mobilní telefon se stal nepostradatelnou součástí téměř každého z nás. Řada z nás je nervózní, když nemohou na mobilu zkontrolovat příchozí zprávy nebo reagovat na updaty ze sociálních sítí. Žijeme v době, kdy je každý online téměř 24 hodin denně. A samozřejmě se tento problém ještě mnohonásobně více týká mladší generace která má k chytrým telefonům vztah již odmalička a jsou pro ně zcela normální součástí každodenního života. Podle vědců každý z nás tráví denně na mobilu až 5 hodin. To už je docela doba, že?

V souvislosti s užíváním mobilů se často hovoří o sociálních problémech, kdy ztrácíme kontakt s reálným světem a více žijeme virtuálně. To je bezpochyby pravda a tyto věci by se rozhodně neměly podceňovat. Jenže málokdo se zamyslí i nad dopady užívání telefonů na naše fyzické zdraví. A přitom jsou stejně významné.

Potíže s páteří

Lékaři totiž zjistili, že dívání se do mobilního telefonu nás nutí držet hlavu ve zcela nepřirozené pozici, což významně přetěžuje naši krční páteř. Snadno tak mohou vznikat chronická postižení, která vyústí v bolesti a omezení hybnosti. Podle posledních výzkumů se tento problém týká až poloviny populace, i když samozřejmě v různém měřítku závažnosti. Nejohroženější skupinou jsou děti a mladiství, kteří nad mobily tráví nejvíce času a jejich páteř navíc ještě není zcela vyvinutá.

Symptomy:

Trpíte i vy tímto syndromem? Máte některé z následujících potíží nebo je pozorujete u svých blízkých?

  • Ztuhlost v okolí ramen a krční páteře.
  • Bolest krční páteře, která se stupňuje.
  • Bolest hlavy a únava očí.

Pokud trpíte těmito symptomy je dobré zamyslet se nad tím, jak moc času nad mobilem trávíte. Co třeba cesty do školy nebo do práce? Koukáte do mobilu, i když jdete po ulici? Jak trávíte čas při obědě – opět s mobilem v ruce? Možná si ani neuvědomujete, kolik času ve skutečnosti s tímto přístrojem trávíte, a jak moc to může ovlivnit vaše zdraví.

Lze tomu předejít?

Možná se ptáte, zda lze těmto potížím předejít. Samozřejmě, že ano, ale možná to od vás bude chtít pevnou vůli. Nejlepší prevencí je totiž samozřejmě snížení užívání mobilního telefonu.

Zkuste se zamyslet nad tím, kdy mobil opravdu potřebujete a kdy do něj hledíte jen z nudy. Eliminujte svůj čas strávený s mobilem v ruce na minimu a uvidíte, že se to projeví nejen na vašem zdraví, ale i na ušetřeném času a lepších vztazích.

Další metody:

Pokud telefon používat musíte, pak dodržujte alespoň několik základních rad:

  • Každých 15 minut si odpočiňte, krk protáhněte a dejte si na chvíli pauzu.
  • Snažte se držet mobil výše, abyste hlavu nemuseli tolik sklánět.
  • Cvičte speciální cviky na posílení krční páteře a zvažte i masáže.

Kdy jít k lékaři

Je nutné chodit s těmito problémy k lékaři? Bolesti páteře není radno podceňovat. Páteř je velice křehké ústrojí, které silně reaguje na změny ve vnějším prostředí. Bolest páteře je vždy vhodné konzultovat s lékařem a nechat si od něj alespoň doporučit cviky nebo jinou léčbu.

Pokud vás bolest nelimituje v každodenním aktivitách, k lékaři nutně nemusíte, ale dělejte maximum pro to, abyste se jí zbavili. Snadno může přerůst v chronický problém, který vám bude značně znepříjemňovat život.

Využijte to jako možnost regulovat svůj čas strávený na sociálních sítí a věnujte jej něčemu lepšímu a hodnotnějšímu. Sport, zábava s přáteli, četba knihy nebo návštěva kulturní akce. To vše je o mnoho zábavnější a hlavně reálnější. Mobil by měl být jen pomocníkem, nikoliv společníkem.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.