KrásaNávod

Za padání vlasů mohou nemoci, stres i příliš těsný culík. Při potížích se raději obraťte na odborníka

Stala se s každého vašeho česání či mytí vlasů noční můra? Děsíte se chomáčů vlasů, které vám zůstávají v rukách nebo na hřebenu? Vypadávání vlasů je strašákem jak mužů, tak i žen. U mužů probíhá vypadávání možná méně nápadně a do jisté míry je to i něco, s čím každý muž tak nějak počítá, ale pro ženy je to často věc, která jim může zcela podrýt sebevědomí.

Vlasy ve větší míře běžně vypadávají novorozencům, částečně i mladým lidem v pubertě a pochopitelně ve stáří. Jenže pokud se vás ani jedna z těchto věcí netýká, je dobré začít pátrat po příčině. A nebudeme vám lhát – někdy může být pěkně náročné příčinu nejen odhalit, ale také vypadávání vlasů zastavit.

Proč vlasy padají?

Příčin totiž může být bezpočet – od stresu, přes nemoci až třeba po obyčejné nošení vlasů v těsném ohonu. Pokud se vám samotným nedaří příčinu úspěšně odhalit, uděláte nejlépe, když zajdete za odborníkem. Ten může provést celou řadu vyšetření, která odhalí, kde je zakopaný pes.

Na druhou stranu je ale třeba upozornit, že normální padání vlasů je zcela přirozený proces. Během života se obměňují, vypadávají a jsou nahrazeny další vlasovou generací. Při tomto přirozeném vypadávání ale vlasy vždy nově vyrostou. Každý den by zdravý vlas měl povyrůst o 0,2 – 0,5 milimetru. Za rok to tedy dělá asi 15-17 centimetrů. Je to ale samozřejmě především otázka genetiky.

Co už lze tedy považovat za nadměrné vypadávání? Podle odborníků je to více než 100 vlasů za den, ale je jasné, že počítat to nikdo nebude. Nadměrného vypadávání si ale jistojistě všimnete. Ve vaně zůstává najednou velké množství vlasů, po probuzení je polštář plný vlasů, pocitově cítíte, že vlasy nejsou tak husté. Pokud je to přechodný stav, není třeba panikařit, v opačném případě ale raději zajděte za odborníkem.

Hormony, strava i nesprávná péče

U žen bývají nejčastější příčinou padání vlasů hormonální změny. Mnoho žen má problémy s padáním vlasů v období menopauzy, kdy klesá hladina estrogenu. V takovém případě nejlépe pomůže změna stravy a případně nějaké doplňky stravy. To samé platí i pro ženy, kterým padají vlasy po porodu. S tím se většinou bohužel nedá nic moc dělat, ale pestrý jídelníček a pečlivé zastřihávání a další výživné kůry mohou dopady padání zmírnit.

Na vypadávání vlasů se může podílet i prodělaná infekce spojená s vysokými teplotami. Po nemoci mohou začít vlasy vypadávat většinou se zpožděním dvou až tří měsíců a pak se zase vrací do normálu. Často už si ale nevzpomenete, že padání může být zapříčiněno nějakou nemocí, kterou jste řešili před čtvrt rokem. To samé lze říci i o užívání některých léků, které mohou kvalitu vlasů narušovat. Jde zejména o cytostatika, imunosupresiva nebo nadbytek vitamínu A.

Podceňovat byste ale neměli ani svou každodenní péči o vlasy. Skutečně není jedno, jak s nimi dennodenně zacházíte, co na ně aplikujete a jaké účesy nosíte. Lidé si někdy až pozdě uvědomí, že za jejich problémy s vlasy může být i dlouhodobé nošení klobouků a čepců, například u zdravotních sester nebo kuchařů, nebo nošení vlasů těsně stáhnutých do ohonu.

Vegetariány jsou ohroženi více

Jak již bylo řečeno, strava hraje velkou roli. A důležité je především to, aby byla skutečně vyvážená a pestrá. Nedostatečná a nevyvážená strava s nedostatkem železa, která je častá hlavně u vegetariánů, vede k nadměrnému padáním vlasů. Na zpomalení růstu vlasů má kromě nedostatku vitamínů také vliv množství bílkovin ve stravě. Při nedostatku bílkovin je zpomalen růst vlasů a jejich kvalita se zhoršuje. Pokud tedy nejíte maso a řešíte problémy s vlasy, je možné, že budete muset nějakým způsobem zapracovat na svém jídelníčku. Jíst znovu maso nemusíte, ale je nutné nahrazovat živiny z masa v dostatečné míře jinak.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button