Jídlo a stravováníZdravé tipy

Nemocná štítná žláza může zkomplikovat hubnutí. Se správnými tipy to ale zvládnete

Občas máme tendenci soudit lidi až příliš rychle. Když na ulici vidíme někoho se zjevnou nadváhou, rádi si říkáme, že tento člověk jistě nemá žádnou sebereflexi a celý den se jen cpe dorty. Bohužel často nám nedochází, že na vině přibírání nemusí být jen nestřídmý životní styl, ale také vážná choroba.

Pro toho, kdo trpí sníženou funkcí štítné žlázy, je cesta za štíhlým tělem a dobrou kondicí o poznání náročnější. A nejde jen o problémy s váhou, překážkou mohou být i další příznaky. Trpíte-li potížemi se štítnou žlázou, je nutné k redukci hmotnosti přistupovat jinak a postupovat s ohledem na vaše omezení. Přesto to neznamená, že nikdy nedosáhnete své vysněné postavy. Naopak, jen je nutné vědět, jak na to.

Zatímco hyperfunkce, tedy zvýšená činnost štítné žlázy, vede většinou k výraznému poklesu hmotnosti i přehnaně aktivnímu chování, hypofunkce znamená přesný opak. Bohužel právě druhá forma je výrazně častější, přičemž ohroženou skupinou jsou hlavně ženy. Nejčastěji tyto problémy propukají v pozdějším věku vlivem hormonálních změn během menopauzy.  V roce 2015 bylo v našich laboratořích provedeno více než 400 tisíc vyšetření štítné žlázy a téměř 300 tisíc z nich bylo provedeno právě u žen.

Co je štítná žláza?

Tento malý orgán se nachází v oblasti hrtanu na přední straně krku a jeho hlavním úkolem je produkce hormonů, které mimo jiné zodpovídají za optimální rychlost metabolismu. Právě štítná žláza se významně podílí na využití energie a na ukládaní přebytků do tukových zásob. Množství hormonů má vliv i na to, jak dobře vaše tělo spaluje nehledě na vyvinutou aktivitu. Hubnutí je se špatně fungující štítnou žlázou skutečně velký oříšek.

Když nefunguje dostatečně

Jako hypotyreóza se označuje hypofunkce neboli snížená funkce štítné žlázy. Štítná žláza tehdy produkuje méně hormonů než je norma. Znatelnější problémy s váhou se projevují až v pozdější fázi, když je problém dlouhodobě neléčený. I proto se tedy vyplatí pečlivě sledovat své tělo a včas odhalit možné projevy:

  • menší výkonnost a častá únava
  • zažívací problémy
  • suchá kůže
  • lámavost nehtů, padání vlasů
  • problémy s váhou

Když je problém opačný

Opačná situace, kdy je štítná žláza až příliš aktivní, je méně častá. Přespříliš aktivní štítná žláza produkuje nadměrně hormonů, což se projevuje rychlým metabolismem a spolu s tím úbytkem hmotnosti. Zní to možná na první pohled dobře, ale logicky to také není zdravé. Mezi další nepříjemné projevy patří zejména bušení srdce, neklid, podrážděnost a nesnášenlivost teplo.

Jak situaci řešit?

Poruchu sami neodhalíte, diagnózu stanoví jedině lékař. V případě, že se problém potvrdí, pravděpodobně vám předepíše takzvané betablokátory. Měli byste také uvažovat nad možnou příčinou. Na vině může být třeba braní hormonální antikoncepce, ale i stres či jiné nedostatky v životním stylu.

Léčbu můžete podpořit také svépomocí. Poruchy štítné žlázy jsou spojované také s nedostatkem jódu, proto obohaťte jídelníček o jodidovanou sůl, mořské plody či minerální vody. Nápomocná bývá také hormonální jóga.

Jde zhubnout?

Jakmile se začne váš problém řešit, můžete začít přemýšlet i nad případnou redukcí hmotnosti. Samotná léčby by měla přispět k tomu, aby vám to šlo lépe. Vhodné je dodržet ale i další pravidla.

  • Omezte některé druhy košťálové zeleniny (květák, brokolice, kapusta, kedlubna, ředkvičky a zelí), které obsahují strumigeny, látky bránící štítné žláze využití a hromadění jódu.
  • Dále do svého jídelníčku zařaďte ořechy, listovou zeleninu, semínka a kořenovou zeleninu.
  • Pro hubnutí při snížené funkci štítné žlázy je nutné omezit tuky, především ty živočišné.
  • Používejte co nejvíce stimulujícího koření do pokrmů jako je zázvor, kurkuma a česnek.
  • Vybírejte potraviny s nízkým glykemickým indexem, které uvolňují glukózu postupně do krve a zabraní výkyvům hladu a návalům chutí na sladké.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button