DetoxikaceJídlo a stravování

Nadbytek bílkovin může s vaším tělem pěkně zamávat. Hrozí poškození ledvin i horší imunita

Nejrůznější dietní systémy v čele s keto dietou představují sacharidy jako toho největšího nepřítele. Doporučují jejich příjem maximálně omezit a nahradit je tuky a bílkovinami. Určitě to dopomůže k rychlé redukci tukových zásob, ale je to opravdu zdravé?

Chcete-li zhubnout, musíte jíst hodně bílkovin. To už jste určitě slyšeli mnohokrát. A je to do jisté míry pravda, ale ani v příjmu bílkovin se to nesmí přehnat. Následky mohou být skutečně závažné. Sacharidy, tuky a bílkoviny jsou třemi základními makroživinami, které přijímáme ze stravy. Vzhledem k tomu, že bílkoviny jsou součástí všech tkání a buněk a pomáhají budovat svaly, je nutné při hubnutí zvýšit jejich příjem, třeba i na úkor sacharidů. Ale jako vždy platí – všeho moc škodí.

Ideální příjem bílkovin

Bílkoviny by měly představovat asi 10 – 15 procent celkové přijaté energie. Pokud však hubnete nebo budujete svaly, je vhodné jejich příjem zvýšit, a to až dvojnásobně. Jedná se však o krátkodobé zvýšení, které je po čase opět vhodné dostat do normálu.

Ideální je přijmout přibližně 0,8 – 1 gramů bílkovin na kilogram vaší hmotnosti. To se však vždy vztahuje k vaší optimální hmotnosti. Pokud máte nadváhu a vážíte 120 kilogramů, rozhodně to neznamená, že byste měli denně spořádat přes 100 gramů bílkovin. Příjem, který je vyšší než 2-2,5 gramů na kilogram denně už může být pro vaše zdraví škodlivý.

Důležité je dbát také na výši jednorázové dávky bílkovin, tedy množství, které je tělo schopné naráz zpracovat. To je přibližně 30 až 50 gramů, což odpovídá porci masa o hmotnosti asi 150 – 250 gramů. Je to tedy porce, kterou mohou mnozí jedlíci snadno překonat, zvlášť pokud si dopřejí obrovský hovězí steak.

Obecně řečeno, pokud sníte jedno bílkovinné jídlo denně – tedy jídlo s hlavním chodem připraveným z masa, drůbeže, ryb, vajíček nebo tofu – bude to asi dost a další jídla v rámci denního příjmu energie by měla již obsahovat spíše více sacharidů a tuků. Bílkoviny tedy v žádném případě nejsou nějakou náhražkou sacharidů, díky které budeme rychleji hubnout. Vyvážená strava si žádá, aby byly živiny přijímány v optimálním a vyváženém poměru.

Následky

Potíže se mohou objevit okamžitě, ale i postupně. V prvé řadě nadbytečný příjem bílkovin výrazně zatěžuje ledviny. Taková zátěž na ledviny samozřejmě nepříznivě ovlivňuje jejich funkci. Některé zdroje dokonce tvrdí, že to může mít vliv na rozvoj nemoci kloubů zvané dna. Dále může dojít k narušení činnosti jater. Škodlivé látky vznikající při zpracování bílkovin musí být játry detoxikovány. Dlouhodobé přetížení jater ale může vyústit v jejich vážné poškození.

Většinou okamžitě poznáte nadbytek bílkovin tak, že máte nafouklé břicho. Tělo jednoduše nadbytečné množství bílkovin nestráví. Při nadbytečné konzumaci bílkovin proto vznikají rozličné trávicí potíže, zejména pocit nafouklého bolestivého břicha, plynatost i zácpa. Bílkoviny jsou na trávení nejnáročnější, protože se jedná o velké a složité makromolekuly. Energie, vynaložená na jejich zpracování tvoří až 25 % jejich přijaté hodnoty. Naopak tuky dodají tělu nejvíce energie, ale tělo na jejich metabolismus vydá energie nejméně.

Při nadměrné konzumaci bílkovin dochází zbytečně k vyčerpávání některých vitamínů a minerálních látek, které se na metabolismu bílkovin podílejí. Jedná se hlavně o zinek, vitamíny B komplexu a vápník. Případné ztráty těchto látek pak vedou k nežádoucím účinkům jako je snížení svalové regenerace a snížení celkové imunity organismu.

Jak již bylo zmíněno výše, při zpracování bílkovin vzniká v těle řada odpadních látek. Ty se nedokáží dostat z těla ven i kvůli přetížení ledvin a jater a zůstávají uvnitř těla, kde dělají pěknou neplechu. Mohou způsobovat zhoršení pleti, ale i různé alergie. Odpovědí pak bývá vznik akné a dalších kožních problémů. Zhoršovat se však může i kvalita nehtů a vlasů.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Jeden komentář

  1. Dobrý den, tento článek je zajímavý, až na to, že “nadměrné” množství bílkovin není tak nebezpečné jak se v článku popisuje. Každý člověk má jinou “schopnost” zpracovat bílkoviny. To že nadměrné množství bílkovin je nebezpečné je již mnohokrát vyvráceny mýtus z dob minulých. Doporučil bych příště čerpat informace z kvalitních zdrojů jako je třeba pan Lukáš Roubík. Pochybuji totiž, že autorka čerpala z jakýchkoliv relevantních zdrojů, pokud by tomu totiž tak bylo, musela by uvést zdroj. Z tohoto důvodu je s největší pravděpodobnosti jejím zdrojem její domněnky. Jsem moc rad, že se lidé zajímají o zdraví životní styl, nicméně pokud chci vzdělávat a lidi kolem sebe o zásadách zdravého stravování, měl bych prvně o této problematice načerpat hodně informaci z relevantních zdrojů. “Strýček Google to opravdu není.”

Back to top button