DetoxikaceJídlo a stravování

Třísloviny mají nezanedbatelný vliv na naše zdraví. Najdeme je i jinde než ve víně?

Víte, co jsou to třísloviny a kde je najít? Většina z nás si s tímto pojmem vybaví, že je to „něco ve vínu“, ale tím to tak končí. Třísloviny jsou účinné látky, které se vyskytují v mnoha rostlinách. Často mají antioxidační účinky, posilují imunitní systém, snižují krevní tlak a riziko vzniku nádorů. Ve skutečnosti tedy mohou být docela užitečným pomocníkem v péči o naše zdraví.

Někdy se jim říká také taniny a stahují svaly nebo vlásečnice, čím zabraňují pronikání škodlivin do krve. Jsou užitečné i pro zastavení krvácení nebo zmírnění průjmů a bojují také s ústními bakteriemi, čímž chrání před vznikem zubních kazů.

Třísloviny se obecně řadí mezi přírodní antibiotické látky, protože jejich antiseptické vlastnosti chrání svoje nositele před hmyzem, houbami a plísněmi. Třísloviny se uplatňují i při omrzlinách, kožních poraněních, popáleninách, ale také jako protijed při otravách těžkými kovy. Existuje jich hned několik druhů a bývají zastoupeny v různých druzích ovoce, ale i v zelením čaji, kakau nebo kávových bobech. Kde jich tedy najdete nejvíce? Jen víno ti určitě nebude!

Červené víno

Za trpkou nebo hořkou chuť vína mohou právě třísloviny, zvlášť výrazné jsou zvláště v mladých odrůdách. Mnoho lidí právě kvůli tříslovinám preferuje raději bílé víno, ale čas od času se vyplatí dopřát si i sklenku červeného. Třísloviny najdete ve slupkách a zrníčkách hroznů, ovlivňují totiž jejich barvu a chrání je proti parazitům. Třísloviny mají antioxidační efekt a přisuzují se jim protizánětlivé a protialergické účinky. Zabraňují také kornatění tepen, a i proto se právě červenému vínu připisuje pozitivní vliv na zdraví srdce a cév.

Ovoce

Taniny se objevují i v mnohém ovoci, například v kaki nebo granátovém jablku, ale najdete je i v méně exotických druzích, jako jsou brusinky, jahody, borůvky, jablka nebo hrozny. Dokáží se velmi dobře vázat na toxické látky a odvádět je z těla pěkně rychle ven. Pomáhají také proti nadměrnému pocení a pozitivně ovlivňují krevní oběh.

Ořechy a luštěniny

Třísloviny najdete i ve vlašských ořeších, arašídech, pistáciích, pekanových ořeších nebo třeba mandlích. Neméně dobře je lze vystopovat i v luštěninách, obzvláště pak v červených fazolích. Počítejte ale s tím, že tepelnou úpravou, fermentací, klíčením nebo namáčením velkou část taninů z těchto surovin odstraníte.

Čokoláda a čaj

I když se obecně traduje, že čokoláda vám jen zkazí zuby, zas tak moc pravdy na tom není. Obsahuje totiž taniny, které zpomalují nebo i zastavují aktivitu bakterií, které jsou za vznik zubního kazu zodpovědné. Řeč je ale pouze o kvalitních hořkých čokoládách s vysokým obsahem kakaa. Pro mléčné nebo bílé čokolády podobnou omluvu nenajdete.

A jistě už jste slyšeli, jak zdravý je zelený čaj. Důvodem je mimo jiné i množství taninů. Koncentrace kyseliny tříslové v zeleném čaji je vyšší než v černém, proto má zelený silné antioxidační vlastnosti. Velké množství tříslovin bude v zeleném čaji, který byl zalit příliš horkou vodu nebo se dlouho louhoval. Bude pak trpký a nepříliš chutný. Používejte proto vodu zchladlou na 60–80 °C a nelouhujte ho déle než dvě minuty.

Na třísloviny s rozumem

Nyní jsme si vyjmenovali řadu pozitivních vlastností tříslovin, ale jak už asi tušíte, všechno má své hranice. Jejich nadbytek může totiž působit antinutričně. Taniny snižují výživovou hodnotu jiných významných látek, zvláště bílkovin. Nelze bohužel dát žádné konkrétní doporučení, kolik je ideální příjem tříslovin, ale ve vyvážené stravě se jimi nemůžete předávkovat. Jejich přemíru ve stravě poznáte nejlépe podle různých zdravotních komplikací, jako je zácpa, bolest žaludku a zvracení.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button