CvičeníZdravé tipy

Zmeňte po čtyřicítce své návyky a vyhněte se potížím se srdcem

Po čtyřicítce se tělo začíná nenápadně měnit. Některé změny jsou viditelné, kdy zejména ženy pociťují první příznaky stárnutí v podobě vrásek, povadlé pleti nebo šedivých vlasů. Tyto příznaky jsou samozřejmě nepříjemné a nejednoho z nás vyvedou z míry, ale daleko více alarmující jsou změny, které se odehrávají ve skrytosti.

Často nás totiž ani nenapadne, že se něco děje, a když se tělo ozve, už obvykle bývá na nápravu pozdě. Řeč je především o nenápadném onemocnění srdce, které bývá stále více a více zatěžováno negativními vlivy našeho životního stylu a po čtyřicítce může naše srdce začít slábnout a ztrácet vitalitu. Jak se tomuto trendu včas postavit a nevystavovat se riziku, že vás postihnou nepříjemná srdeční onemocnění? Těmto chybám se vyhněte a máte nakročeno k úspěchu.

Pomalé přibírání

Po čtyřicátém roku věku se pomalu ale jistě začíná zpomalovat metabolismus. Ženám v menopauze se navíc kvůli změněné skladbě hormonů přesunuje tuk do oblasti břicha, což klade srdci další nástrahu. Zvyšuje se tak riziko infarktu i dalších srdečních onemocnění, které vás mohou zastihnout zcela nepřipravené. Prevencí je hlavně zdravý jídelníček bohatý na polynenasycené tuky (vlašské ořechy, mořské ryby, dýňová semínka), vlákninu a kvalitní ovoce a zeleninu. Obvykle je také nutné po 40. roce zvýšit fyzickou aktivitu a vědomě usilovat o udržení normální hmotnosti.

Samota

Ztrácíte s přibývajícími léty chuť vycházet mezi lidi? Každý občas preferuje samotu, podle lékařů by se to ale nemělo přehánět. Právě nedostatek sociálních kontaktů totiž dokáže nepříznivě ovlivnit stav srdce a kardiovaskulární soustavy. Osamělost zvyšuje riziko onemocnění srdce a mrtvice stejně jako kouření. Nevzdávejte se proto kontaktu s rodinou a přáteli jen kvůli lenosti. Aktivně vyhledávejte možnosti stýkat se s lidmi, klidně i mladšími, kteří vás budou pozitivně motivovat.

Přetížení

Byli jste zvyklí pracovat na plné obrátky a po práci si ještě zajít zamakat do fitka? Potom byste možná měli naopak zvolnit. Intenzivní cvičení může zvýšit riziko poškození srdce. Ve vyšším věku je nutné srdce zatěžovat spíše mírně po delší dobu než krátkým intenzivním cvičením. Důraz byste měli klást na zahřátí a protažení, které by měly trvat alespoň pět minut.

Vystresovanost

Kdo dnes a denně nezažívá stres? Práce, rodina, povinnosti, problémy, to vše nás každodenně zatěžuje tak, že často nevíme, kde nám hlava stojí. Žijeme tak všichni, to je pravda, ale zároveň to není žádná výmluva dělat to také – zvlášť pokud chcete myslet na své zdraví. Z dlouhodobého hlediska škodí zejména chronický, potlačovaný a neřešený stres. Místo představy, že musíte všechno stihnout, se zklidněte, věnujte se denní meditaci nebo nějaké jiné činnosti, u které dokážete „vypnout“.

Kouření a alkohol

Tyto neřesti mládí byste okolo čtyřicítky měli nadobro opustit. To, co vaše tělo zvládalo za mlada, pro něj dnes už je neúměrnou zátěží, která jej může trvale poškodit. Kouření i alkohol škodí zdraví, ohrožují cévy, a tím i srdce. Čím dříve s těmito zlozvyky skončíte, tím lépe. Pokud nevíte, jak se závislostí zatočit, nespoléhejte jen na vlastní síly a poraďte se s odborníkem. Vyzkoušet můžete třeba behaviorální terapii, substituční terapii nikotinem, léky nebo kombinaci různých metod. Především se ale vědomě rozhodněte, že s tím chcete jednou provždy skoncovat.

Zanedbávání prevence

Kdy jste naposledy byli u svého obvodního lékaře nebo u zubaře? Už si ani nevzpomínáte? To je neklamný znak toho, že prevenci zanedbáváte. Své děti možná vodíte k lékaři přesně dle doporučení, ale sami se zanedbáváte. To je ale velká škoda. Právě vaše tělo, které začíná být lety již opotřebované, potřebuje dohled a kontrolu. Takto včas odhalíte potíže, které se dají ještě snadno vyřešit.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button