Nemoci a komplikacePéče o tělo

Návaly horka nezpůsobuje jen menopauza. Možná se vám tělo snaží říct něco jiného

Možná se to stává i vám – a to i přesto, že přechod ještě máte daleko před sebou. Návaly horka, zarudlé tváře, pocení a silný pocit horka, který je velmi nepříjemný a obtěžující. Návaly postihují až tři čtvrtiny žen v menopauze – a v tomto období to tedy není nic překvapivého. Co když ale návaly nesouvisí právě s přechodem? Co za nimi může stát? Příčinou nemusejí být jen hormonální změny.

Kdy přichází menopauza?

Je důležité pamatovat na to, že menopauza může teoreticky přijít daleko dříve, než ji očekáváte. Některé ženy totiž čeká klidně již po třicítce. Je to sice výjimka, ale není od věci vaše potíže konzultovat s ženským lékařem. Právě přechod často stojí za problémy s regulací teploty. Na vině je také snížená produkce hormonů estrogenu a progesteronu a nerovnováha v hypothalamu. S tím souvisejí potíže s regulací teploty – a tedy i výkyvy, které je možné pociťovat. Gynekolog vám obvykle doporučí úpravu životního stylu, zejména navýšení pitného režimu a aktivní sportování, které vám může ulevit.

Kolísání hormonů má i jiné důvody

Změny v množství hormonů se zdaleka netýkají jen období přechodu. Jejich hladina se mění také v souvislosti s menstruačním cyklem, v pubertě, v těhotenství a po porodu. I tehdy mohou ženy zažívat nepříjemné nadměrné pocení a návaly horka. Úlevu vám může přinést vhodně zvolené cvičení. Skvělá je například hormonální jóga. Ta pomáhá srovnat rozbouřené hormony a uvolňuje tělo i mysl. Velmi příznivě působí i na psychiku, zklidňuje a pomáhá zahánět stres a obavy. Příznivé výsledky má i u žen s cystami nebo myomy.

Možná se ozývá štítná žláza

Horká kůže a pleť neustále orosená potem může naznačovat také zvýšenou funkci štítné žlázy. K dalším projevům tohoto onemocnění patří i návaly horka, třes, nervozita a snížená fyzická výkonnost. Bohužel u žen nebývají tyto potíže vzácné a potýká se s nimi mnoho dam v produktivním věku. Zvažte, zda se vás netýkají některé rizikové faktory. K těm především patří:

  • přítomnost onemocnění v rodině
  • nedostatečný nebo nadměrný přísun jódu
  • stres
  • předchozí léčba zářením
  • užívání některých léků

Stres vám nesvědčí

Pečovat je třeba nejen o fyzické zdraví, ale minimálně stejnou pozornost si zaslouží i naše psychika. Návaly horka totiž může vyvolávat i náhlá úzkost nebo stres. V takovém případě se objevují zpravidla i další projevy, mezi které patří třeba silné bušení srdce nebo střevní potíže. Pokud doposud nepoužíváte žádné metody, které by vám pomohly stres zvládat, zvažte různé způsoby meditace nebo fyzické aktivity, které by vám mohly ulevit.

S kávou opatrně

Návalům horka může přispívat také nadměrná konzumace kofeinu, nebo teinu, který se nachází v čaji. Jestliže si hned zrána dopřejete černý čaj nebo kávu a přes den pravidelně doplňujete energií dalším espressem, nebo dokonce energy drinky, není divu, že se vaše tělo poněkud přehřívá. Zkuste jejich množství omezit a osvěžit se čajem ovocným, nebo jednoduše více odpočívat a spát.

I jídlo hraje roli

Stejně jako vše výše zmíněné, dá se vsadit na to, že roli bude hrát i vaše strava. Zvýšit celkovou teplotu těla mohou kořeněná jídla, zvláště ta obsahující látku kapsaicin, ale zapotit se můžete i po konzumaci pokrmů těžkých, které se dlouho a náročně tráví.

Upravte svůj jídelníček tak, abyste se po jídle cítili vždy lehce a dobře. Jestliže vám jídlo dává spíše zabrat, neděláte evidentně něco dobře. Více zeleniny a ovoce vám prospěje vždy, a když do toho omezíte i příjem cukru a tuku, nešlápnete nikdy vedle.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button