DetoxikaceNávodPéče o tělo

Zažijte výhody saunování na vlastním těle. Uleví od bolesti a posílí imunitu

Pořádně prohřát tělo – to vždycky přijde vhod. Nemusíte na to ale čekat na léto – dokonalé prohřátí celého organismu vám zajistí také pravidelné saunování. A kromě příjemného pocitu vám přinese i mnoho dalšího. Pravidelná návštěva sauny může našemu zdraví prospívat daleko více než jen tím, že si chvíli v klidu odpočinete a relaxujete.

Sauna místo tělocviku

Je poměrně zajímavé, že procesy, která nastávají v našem organismu během saunování, se nápadně podobají těm, které se dostavují při fyzické aktivitě.  Jelikož se zvyšuje teplota těla, dochází také k rozproudění krve, rozšíření cév, a to s sebou nese řadu pozitiv. Může vám to pomoci zmírnit dlouhodobé bolesti, zlepšit celkové zdraví vašeho srdce a cév nebo získat silnější imunitu. S čím ještě vám může sauna pomoci?

Úleva od bolestí kloubů, svalů nebo hlavy

Pravidelná návštěva sauny může být použita jako součást komplexní léčby. Hodí se zejména pro pacienty s chronickou bolestí. Teplo pomáhá uvolnění a společně s jinými metodami má prokazatelný účinek na úlevu od bolestí. Některé studie dokládají snížení intenzity bolesti hlavy o 44 % u osob, které saunu navštěvovali po dobu 8 týdnů.

Relaxace, která vás zbaví úzkosti a deprese

Saunování je pro většinu z nás synonymem relaxace. Toto zjištění má samozřejmě i svůj vědecký podklad. Během saunování dochází totiž k 2 – 3 násobnému zvýšení hladiny endorfinů. I proto má pravidelné saunování pozitivní vliv na příznaky deprese a úzkosti.

Krevní tlak pod kontrolou

Několika studiemi bylo prokázáno, že pravidelné saunování má příznivý vliv na snížení krevního tlaku u osob s hypertenzí. Zdá se, že snížení systolického a diastolického tlaku může nastat již po 30 minutách saunování. Zatím nebyly provedeny studie, které by dokázaly prokázat, zda je tento účinek dlouhodobý, ale i z krátkodobého hlediska je jistě skvělou zprávou pro všechny, kdo vysokým krevním tlakem trpí. Ukazuje se také to, že častější návštěvy sauny snižují riziko úmrtí na onemocnění srdce a cév. A pokud pravidelně sportujete, je to ještě lepší. Právě kombinace dobré fyzické kondice a saunování má pro naše srdce a cévy vůbec ty nejlepší ochranné účinky.

Silnější imunita

Saunování zlepšuje také funkci a kapacitu plic. To může být mimořádně prospěšné pro osoby s respiračním onemocněním, jako je astma nebo bronchitida. Saunování má také prokazatelný vliv na zlepšení imunity, čímž může působit i jako prevence vzniku běžné chřipky a nachlazení. Vlivem zvýšené teploty organismu dochází v našem těle k nárůstu počtu bílých krvinek, které jsou pro naši obranyschopnost zcela klíčové.

Zlepšení stavu pleti

Saunování lze doporučit i těm, kdo bojují s nepěknou a nezdravou pletí. Během saunování se pokožka zbavuje nečistot, odumřelých buněk a zlepšuje se její prokrvení. Takto dochází k velmi intenzivní zevní očistě kůže a díky tomu je možné postupem času získat zdravější a lépe vypadající pokožku. Výhody saunování ocení zejména pacienti s lupénkou nebo akné. Ti mohou pravidelným saunováním dosáhnout zlepšení jejich onemocnění. Předtím než ale začnete do sauny pravidelně chodit, pro jistotu situaci konzultujte se svým kožním lékařem. Je totiž možné, že pro vaše konkrétní potíže nemusí být sauna vhodná.

Vyberte si vhodnou saunu

Existuje hned několik typů saun. Každá má svá specifika a své výhody i nevýhody. Můžete vyzkoušet více typů a sami postupně poznáte, co vám vyhovuje nejlépe.

Zdravotní benefity, které jsme sepsali výše, byly prokázány při pravidelných návštěvách finské sauny. Je však velmi pravděpodobné, že podobné účinky se dají dosáhnout u při návštěvách jiného typu sauny.

Finská sauna

  • nejčastější druh sauny
  • teplota se pohybuje mezi 85 až 95 °C
  • vlhkost vzduchu 10 až 20 %

Sauna s parním rázem

  • součástí procedury je polévání horkých kamenů v pravidelných intervalech
  • dochází k intenzivnímu prohřátí celého těla
  • teplota 80 až 90 °C
  • vlhkost vzduchu 10 až 30 %

Tropická sauna

  • vhodná pro osoby, kterým nevyhovuje suchý vzduch a příliš vysoká teplota
  • teplota 65 až 75 °C
  • vlhkost vzduchu 50 až 60 %

Herbal sauna

  • vhodná pro osoby, které mají rády také aromaterapii a nevyhovuje jim vysoká teplota
  • využití esenciálních olejů a bylin
  • teplota 40 až 50 °C
  • vlhkost vzduchu 10 až 20 %

Parní lázeň

  • teplota 40 až 45 °C
  • vlhkost vzduchu 90 až 100 %

Infrasauna

  • kabina vyložená bývá vyložena dřevem s infračervenými zářiči
  • teplota 45 až 60 °C
  • můžeme si ji pořídit i domů – snadno se instaluje, nezabere místo

Jak na správné a zdravé saunování?

Saunování je třeba brát vážně a dodržovat doporučené postupy, které zajistí, že saunování bude skutečně zdravé a prospěšné. 1–2 hodiny před návštěvou sauny není vhodné jíst. Před vstupem do šatny se osprchujte, sundejte veškeré šperky a s sebou si vezměte jen ručník nebo osušku.

Během saunování dýchejte spíše nosem a v potírně zůstaňte maximálně 8 až 15 minut. Pokud se budete cítit jakkoliv nepříjemně, bude se vám točit hlava nebo něco podobného, ihned pobyt v potírně ukončete. Z potírny běžte rovnou do sprchy nebo ochlazovacího bazénku. Před další návštěvou potírny si můžete odpočinout např. na lehátku. Po posledním cyklu se řádně zrelaxujte, doplňte tekutiny a také minerály.

Rizika saunování

Pokud budete dodržovat výše uvedené zásady saunování, vyhnete se řadě nepříjemností, které mohou začátečníky postihnout. Do sauny není vhodné jít hned po náročné fyzické aktivitě a rozhodně se předtím vyvarujte pití alkoholu. Není také ideální pít před návštěvou sauny kofeinové nápoje, které mohou zvyšovat nároky na srdce a zbytečně jej přetěžovat.

Pobyt v sauně také může být rizikový pro osoby s onemocněním srdce a cév, se zánětlivým onemocněním vnitřních orgánů nebo pohybového ústrojí, s onemocněním plic, s nádorovým onemocněním nebo s epilepsií.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button