Jídlo a stravování Návod

Závislost na cukru je vážná věc. Nepodceňujte včasné řešení situace

Jana H.
Napsáno Jana H.

Dokážete si představit, že by byl prodej cukrovinek třeba limitován věkem podobně jako je tomu i alkoholu a cigaret? Zní to skoro absurdně, že? Jenže vlastně by to nebylo tak docela mimo. I na cukru totiž může snadno vzniknout silná závislost, která může mít vážné následky. Na rozdíl od alkoholu či drog není závislost na cukru společensky odsuzovaná. Nedá se ale v žádném případě říci, že by byla méně nebezpečná nebo snad méně devastující pro zdraví.

Závislost na cukru se totiž ve výsledku opravdu velmi podobá závislosti na jiných běžně známých drogách. Cukr prý spouští v mozku biochemické reakce podobné těm, které se dostavují po požití nikotinu či kokainu. A každá další sladká potravina ve vás jen více a více probouzí další chuť na sladké a uvrhuje vás do nekonečného kruhu závislosti, ze kterého není lehké se vymanit.

Cukru je až příliš

Někdo by mohl namítnout, že cukr je přeci běžně obsažený v řadě potravin a v jisté formě jej potřebuje i naše tělo, aby vůbec mohlo fungovat. To je jistě pravda, ale také je třeba říci, že v západních zemích běžně konzumujeme čtyřikrát až pětkrát více cukru než je doporučeno. Průměrný Američan sní každý den asi 125 gramů cukru, což je pětkrát víc, než doporučuje Světová zdravotnická organizace. Evropa je na tom trochu lépe, ale stále se pohybujeme vysoko nad hranicí limitu.

Reálně potřebujeme tak 25 gramů cukru denně. A to cukru, který je získán převážně z ovoce, ale i z dalších potravin bohatých na sacharidy. Řečených 25 gramů cukru naplníte ihned, jakmile sníte čokoládovou tyčinku nebo vypijete malou plechovku koly.

Většina lidí také netuší, že řada potravin cukr obsahuje, i když sladce vůbec nechutnají. Řeč je třeba o jogurtech, různých hotových omáčkách, polotovarech, pečivu, alkoholu a dalších.

Konec cukru?

Možná si nyní říkáte, že by tedy neuškodilo příjem cukru nějak snížit. Ale jak na to? Není to tak složité, jak by se mohlo zdát. Stačí jen v jídelníčku maximálně omezit průmyslově zpracované potraviny a zaměřit se na ty přirozené. Zapomenout je tedy nutné na všechny hotovky, tyčinky, sladké nápoje, sladké jogurty, krekry a další, a to vše nahradit čerstvými potravinami – ovocem, zeleninou, luštěninami, masem, vejci, obilovinami atd.

Připravte se na to, že začátky budou mimořádně těžké. Jste prostě závislý člověk a abstinenční příznaky se vám s největším pravděpodobností nevyhnou. Nesnažte se proto na režim s úpravou přijmu cukru přejít ze dne na den. Je téměř jisté, že by se vám to ani nepodařilo. Je lepší začít postupně. Dobrý start je například přestat pít veškeré slazené nápoje, dále přestaňte kupovat slazené jogurty, namísto sladkých tyčinek si dopřejte kousek kvalitní hořké čokolády apod.. Nejprve budou vaše chuťové buňky jistojistě protestovat, ale většina lidí hlásí po třech týdnech zklidnění symptomů abstinence a přeprogramování chuťových pohárků. Najednou vám bude stačit přijímat mnohem méně sladkých podnětů.

Pozor si dávejte také na glykemický index potravin. Pokud si dáte potravinu s vysokým glykemickým indexem, tedy potravinu, která vám rychle zvedne hladinu cukru v krvi, která pak vzápětí zase rychle klesne, objeví se velké chutě na sladké. Na tomto principu vlastně všechny sladké pochoutky fungují. Jejich výrobci vědí, že po jejich konzumaci budete mít na sladké ještě větší chuť než předtím.

Nízký glykemický index hledejte u potravin, které lze všeobecně považovat za zdravé – luštěniny, ovoce, zelenina, semínka a další zdravé přirozené potraviny. Cukr není nutné zcela ze stavy vynechat, ale jeho příjem je nutné v zájmu vašeho zdraví výrazně snížit.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.