Cvičení

Vyplatí se pít iontové nápoje? Ne vždy a ne pro každého

Asi každý, kdo se pravidelně věnuje nějakému sportu, je obeznámen s tzv. iontovými nápoji. I když se tyto nápoje zcela běžně nabízí na recepci všech fitness center a jsou velmi populární, možná jste si také někdy položili otázku, zda jsou skutečně užitečné nebo potřebné. Někteří totiž tvrdí, že smysl mají jen u vytrvalostních sportů, jiní na ně nedají dopustit ani při posilování. Jak to tedy vlastně je?

Co by měl obsahovat kvalitní iontový nápoj?

Iontový nápoj svůj název odvozuje od iontů, což jsou v podstatě minerální látky. Právě o ty totiž naše tělo při náročné fyzické zátěži přichází a je dobré je doplňovat. Minerální látky ztrácíme především prostřednictvím potu, a to může vést mimo jiné ke snížení sportovního výkonu. Iontový nápoj tyto minerály pomůže doplnit. Nejčastěji obsahují sodík, draslík, hořčík nebo vápník. Kvalitní iontový nápoj by však měl obsahovat i další látky, které pro nás při výkonu mohou být prospěšné. V prvé řadě to jsou sacharidy, některé aminokyseliny nebo třeba kofein.

Jaké jsou funkce iontového nápoje?

  • Doplňování ztracených iontů a tekutin. Hodně pít je vždycky důležité, ale čistá voda vámi velmi rychle proteče a nepřinese vám žádné další výhody. Zato iontový nápoj může pomoci doplnit snížené hladiny iontů v krvi.
  • Lehce využitelná energie ve formě sacharidů. Při běhu nebo jiné náročné sportovní aktivitě spotřebováváme velké množství energie. Doplňovat ji jídlem většinou není možné, ani zdravé, ale cukry v iontovém nápoji vám můžou pomoci udržet maximální výkon i během delší zátěže.
  • Podpora výkonu a snížení pociťované únavy. To se děje například prostřednictvím kofeinu.

Jaké existují iontové nápoje?

Iontové nápoje se dělí podle množství rozpuštěných látek na hypotonické, izotonické a hypertonické. Právě obsah rozpuštěných látek určuje tzv. osmolalitu nápoje. O té rozhoduje především množství sacharidů a iontů. Není podstatné tomuto tématu přesně porozumět, ale stačí si zapamatovat, že pro doplňování tekutin a energie během zátěže se hodí nejvíce nápoje hypotonické a isotonické.

Jsou iontové nápoje skutečně užitečné?

Nyní se ale konečně dostáváme ke klíčové otázce – tedy zda se vůbec vyplatí iontové nápoje pít a pokud ano, pak kdy. Nemusíme se bavit o vytrvalostních aktivitách jako je běh, cyklistika, plavání, kolektivní sporty apod., kde iontové nápoje svoje místo jednoznačně mají, jelikož právě zde hrozí rychlý úbytek iontů a s tím související snížená výkonnost a únava. Jak je to ale s jinými sporty? 

Kdy iontové nápoje užívat?

Užívání iontových nápojů je vhodné při dlouhotrvajících těžkých silových trénincích. Tedy u těch, které trvají více než dvě hodiny. Své místo mají také u tréninků, které jsou skutečně fyzicky náročné a vyčerpávají (např. crossfit). U těchto aktivit totiž spálíme velké množství kalorií (sacharidů) za velmi krátký čas. Z hlediska nutnosti doplňovat tekutiny a ionty by se mohlo jednat i o tréninky při vysokých teplotách nebo vlhkosti, kdy se přirozeně více potíme a tyto látky ztrácíme.

Kdy iontové nápoje naopak nepotřebujeme?

Iontový nápoj není potřeba užívat při běžném středně náročném tréninku v posilovně, při kterém se zas tak nezapotíme ani nevyčerpáme. Při takovém tréninku není ani nutné doplňovat sacharidy přímo během zátěže. Všechny tyto živiny lze totiž v pohodě pokrýt z běžné stravy – pokud tedy víme, jak se správně stravovat před a po tréninku.

Iontové nápoje také nejsou nezbytné při různých skupinových lekcích jako je třeba pilates nebo jóga, u kterých by dokonce mohlo hrozit, že příjem energie skrze iontový nápoj by byl vyšší než vydaná energie během této fyzické aktivity. Iontové nápoje tedy logicky nemají mnoho prostoru při redukční dietě, protože iontový nápoj jednoduše představuje příjem energie navíc.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button