Jídlo a stravováníZdravé tipy

Stravujte se zdravě a komplexně dlouhodobě. Pomůže k tomu makrobiotická strava

Chcete se stravovat zdravě a komplexně, aby vašemu tělo vůbec nic důležitého nechybělo? Jenže jak se zorientovat ve všech výživových směrech, které se aktuálně nabízí a můžete si o nich snadno přečíst na internetu? Vybrat si může být složité, ale poměrně spolehlivé řešení nabízí tvz. makrobiotická strava. Ta je obecně vnímána jako speciální přístup k životu, který je založen na taoistickém učení jin a jang a mnoha výživovými specialisty je považován za velmi komplexní a efektivní stravovací přístup, který bude vyhovovat skoro komukoliv.

Makrobiotická strava vychází z přesvědčení, že psychika i tělo je vzájemně silně propojeno a jejich stav je výsledkem toho, jak my sami vnímáme svět jako takový a jak pohlížíme na stravování.

Jaké jsou základní principy?

Makrobiotika věří, že správná kombinace potravin dokáže docílit zcela ideální fyzické a psychické harmonie – tedy stavu, kdy je jak jin, tak i jang v rovnováze. Makrobiotika proto potraviny rozděluje do různých energetických skupin na základě toho, jaká energie u nich převažuje a co to dělá s naším tělem. Může to sice pro některé lidi znít až trochu moc „ezo“, ale odborníci potvrzují, že toto rozdělení potravin dává i z hlediska výživy skutečně smysl.

Makrobiotika rozlišuje tři energetické skupiny potravin:

  • potraviny, které zpevňují, zahřívají a stahují buňky v těle,
  • potraviny, které roztahují, uvolňují a ochlazují buňky v těle a
  • potraviny, které jsou v tomto směru neutrální.

Změna přichází se sezónou

Zajímavostí je, že makrobiotickou stravu nelze tak úplně definovat a stanovit přesný stravovací plán. Její složení a přesný obsah se totiž zásadně proměňují v závislosti na ročním období, podle dostupnosti potravin nebo podle zeměpisné polohy. Vliv má i denní doba, ale také pohlaví nebo věk. Ke každému je proto v rámci makrobiotiky potřeba přistupovat individuálně, a i proto může být tento směr univerzálně využitelný.

Základem jídelníčku jsou vždy zejména celozrnné obiloviny, které tvoří 50 až 60 % stravy. Dalších 20 až 30 % bývá ideálně vybráno z lokální a sezónní zeleniny, převážně by zelenina měla být listová. 5 až 10 % poté představují mořské řasy a zbylých 5 až 10 % je tvořeno luštěninami, kam patří čočka, fazole nebo sója. Zejména v našich zeměpisných šířkách není zcela zvykem konzumovat mořské řasy, ale neznamená to, že nejsou dostupné. Ve skutečnosti dnes můžete ve zdravé výživě snadno pořídit mořské řasy čerstvé i sušené a vhodně je zakomponovat do vaší stravy.

Které zásady byste měli dodržovat?

Mezi základní pravidla makrobiotické stravy patří například omezení konzumace všech cizích potravin (snad s výjimkou oněch řas). Váš jídelníček by se měl soustředit okolo lokálních surovin ideálně v biokvalitě. na lokální biopotraviny. Člověk by měl jíst maximálně 2 až 3 jídla denně, neměl by se přejídat, ale zároveň zbytečně nestrádat. K ideálnímu nasycení pomůže například to, pokud budete jíst pomalu a pečlivě sledovat signály svého těla. Tak budete hned vědět, kdy máte dost.

Strava by se měla připravovat v páře nebo tlakovém hrnci. Při vaření je také vhodné užívat zejména dřevěné, skleněné, nerezové nebo keramické nádobí. Myslet bychom měli i na pečlivé žvýkání – ideálně bychom každé sousto měli přežvýkat minimálně padesátkrát a pít by měl člověk jen tehdy, když pocítí žízeň.

Co je důležité nezanedbat?

Pozornost je nutné věnovat zejména dostatečné pestrosti jídelníčku. Při dodržování makrobiotické stravy může totiž docházet k nedostatku některých živin. Proto se snažte svůj jídelníček poskládat tak, aby v něm nechyběly bílkoviny, vitamíny a minerály. Tomuto pravidlu by měla případně ustoupit i dříve akcentovaná sezónnost. Je jasné, že v zimě u nás mnoho zeleniny přirozeně neroste, takže není potřeba bát se ji doplnit z jiných zdrojů.

Makrobiotickou stravu byste aplikovat dlouhodobě, nejedná se o žádnou dietu nebo přechodný způsob stravování, ale spíš o trvalý životní styl, který jen tak může mít dobré výsledky.

ZDROJ: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/macrobioticdiet

ZDROJ obrázku: Pexels

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button