CvičeníJídlo a stravování

Můžou vám džusy a smoothies zničit dietní úsilí? Není totiž ovoce jako ovoce

Je jasné, že ovoce by mělo být neoddělitelnou součástí každého zdravého jídelníčku. Jenže v jaké formě? Mnoho lidí považuje za stejně hodnotné sladké džusy a smoothie stejně jako běžný kuse nezpracovaného ovoce. Je to ale skutečně pravda, nebo nám tyto nápoje mohou komplikovat udržování štíhlé linie? A i kdyby nešlo o štíhlou linii, jde vůbec říct, že jsou džusy a smoothies zdravé?

Je třeba rozumět všem pojmům

Většinou všechny nápoje z ovoce nazýváme džusem. Není však džus jako džus, je třeba pečlivě rozlišovat jednotlivé termíny. Platí, že ovocná šťáva musí obsahovat 100 % ovocné složky, nesmí tedy obsahovat žádné další přidané látky. Džusem se rozumí nápoj, který vzniká z koncentrátu – typicky tedy tak, že je nejprve ze směsi odpařena voda a zbylý koncentrát je pak znovu zředěn vodou.

Dále pak nektar obsahuje 25–50 % ovocné složky, přičemž zbytek tvoří voda, případně sladidla. A v neposlední řadě ovocný nápoj je na tom nejhůř, protože ovocné složky obsahuje méně než 25 %. Stačí tedy pečlivě číst nápisy na obalech a hned budete mít větší jistotu v tom, co kupujete a co přesně to obsahuje.

Džus vs. smoothie

Smoothie je také z ovoce, ale přeci jen se od předchozích šťáv trochu liší. Zatímco džusy a šťávy vznikají tak, že se ovoce vylisuje, smoothie vyrobíme jeho rozmixováním a případně i přidáním dalších surovin. Sice je pravda, že celá rozmixovaná dužina je jistě lepší variantou než jen obyčejná vylisovaná šťáva, ale málokdo si uvědomuje, že takové smoothie může být zároveň cukrovou bombou.

Ani s ovocem to není radno přehánět

Ovoce je skvělé, protože obsahuje celou řadu prospěšných vitaminů a minerálních látek, přičemž každý druh má jiné složení. Z ovoce je také možné získat spoustu užitečné vlákniny, ale stejně tak je poměrně velkým zdrojem energie a taky zdrojem cukru. Cukr se díky vláknině uvolňuje postupně, takže není problém přijímat jej právě v této formě, ale stále platí, že jde o cukr, se kterým bychom to prostě neměli přehánět. Denně nám bohatě stačí sníst 2–3 porce ovoce.

Smoothie jako energetická bomba

Smoothie skutečně klame svou velikostí. Působí jako miniaturní svačinka, ale zkuste se zamyslet, co všechno se do toho malého nápoje vejde. Častokrát se takové smoothie skládá hned z banánu, jablka, misky jahod, přidáte ještě ořechy a třeba nějaké mléko nebo jogurt. Když bychom to nechali v nerozmixované formě, dost možná by nám došlo, že to vůbec není tak malá svačinka, jak se na první pohled zdá. Častokrát se může jednat o energetickou hodnotu menšího oběda, kterou zhltnete v jedné skleničce a která nijak nezasytí.

Nevýhody šťáv a džusů

Smoothies bychom ještě mohli považovat za pokrm, ale džusy nebo šťávy jsou jen nápoje, protože neobsahují vlákninu (nebo jen její stopové množství). Džusy tedy mohou obsahovat vodu, vitaminy, minerální látky a cukr. Jenže třeba jen obyčejný litr pomerančového džusu obsahuje klidně kolem 450 kcal a 100 g cukru. To je skutečně ohromné množství, které se dá v případě džusu zkonzumovat skutečně skoro mimoděk, a ještě s přesvědčením, že děláte něco zdravého. Dejte si proto na toto pozor – pokud nějaký den konzumujete džusy, ujistěte se, že budete redukovat zdroje cukru jinde. Například vynechte odpolední sušenku ke kávě.

Dodržujte zásady a vaše dieta tím neutrpí

Není třeba vás od pití džusů a smoothie odrazovat nadobro, ale vyplatí se nad jejich konzumací trochu přemýšlet. Pokud zrovna nestíháte sníst svačinu, smoothie umí být praktický pomocník. Pamatujte ale na množství a vždycky preferujte domácí smoothie, kdy víte, co přesně obsahuje. Když si jej mixujete, použijte pouze jeden, maximálně dva kousky ovoce. Jestliže chcete snížit kalorickou hodnotu takové svačiny, vyhněte se přidávání mléka nebo ořechů, ale raději zvolte jen obyčejnou vodu.

Šťávy a džusy klidně pijte, ale rozhodně je neberte jako základ pitného režimu – stačí i jen jedna sklenička denně, ideálně naředěná vodou. Myslete také na to, že neředěný džus může nadměrně zatěžovat ledviny, a proto je vždy dobré si k němu dopřát i trochu vody. Zdravá strava je vždy o množství, nikoliv o vylučování některých potravin.

ZDROJ: https://www.health.com/nutrition/juice-vs-smoothie

ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Element5 Digital: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/jidlo-zdravy-piti-sklenice-775032/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button