Jídlo a stravováníNávod

Může se metabolismus skutečně zpomalit? Nebo jde jen o výmluvu, proč se vám nedaří hubnout?

Nedaří se vám hubnout? Typickou výmluvou je to, že prostě máte „zpomalený metabolismus“. Je ale vůbec možné skutečně takto ovlivnit rychlost metabolismu? Zjistěte, co si o tom myslí věda a jak je možné rychlost metabolismu snížit. Ale možná budete překvapeni, že to funguje přeci jen jinak, než jste si pravděpodobně vždycky mysleli. 

Jak si představit zpomalený metabolismus?

Pokud máme zpomalený metabolismus, znamená to zejména to, že naše tělo spaluje poněkud pomaleji, než co říkají obecné tabulky. O tzv. zpomalenému metabolismu uvažujeme zejména v takové situaci, kdy máte relativně nízký klidový metabolický výdej. Takový metabolický výdej je dán především energií, kterou naše tělo spotřebovává na udržení základních životních funkcí, nebo například také na tvorbu tepla apod. Právě tento klidový metabolismus vám může během hubnutí značně pomoci. Vaše tělo totiž dovede spálit dostatečné množství energie, i když prakticky nic neděláte.

Co přinesl Minnesotský experiment?

Dr. Ancel Keys byl poměrně zapáleným zastáncem řady nových hypotéz. Byl to například on, kdo popularizoval Středomořskou dietu a také již dávno, než se ten názor stal mainstreamovým, tvrdil, že nahrazení nasycených tuků těmi nenasycenými vede k prevenci cévních chorob. A měl skutečně pravdu, což potvrzuje i řada moderních výzkumů. Jeho výzkum byl v mnoha ohledech pokrokový, ale asi nejvíce se přeci jen do děje zapsal tzv. Minnesotským experimentem, který mimo jiné zkoumal to, jak tělo dovede reagovat na dlouhé hladovění. Celkem 32 mužů po dobu 24 týdnů drželo dietu, při které byli v 50% kalorickému deficitu. Tento výzkum ukázal několik zajímavých věcí, zejména však to, že klidový metabolický výdej se u hladovějících osob snížil neúměrně poklesu hmotnosti. Došlo tedy k jakémusi zpomalení metabolismu – samozřejmě zjednodušeně řečeno.

Menší příjem, pomalejší metabolismus

Více se tomuto tématu vědci věnovali i na konci 90. let 20. století. Na několika obézních osobách vědci prokázali, že se po několika týdnech přísné diety klidový metabolický výdej zpomalil v průměru o 137 kcal více, než kolik by odpovídalo úbytku hmotnosti. Dodnes se jedná o téma, které vědce velmi zajímá a stále se hlouběji studuje. Dá se tedy říct, že velmi drastické metody hubnutí pravděpodobně nejsou tou ideální cestou, jak řešit snížení hmotnosti z dlouhodobého hlediska.

Zpomalený metabolismu však může mít i jiné příčiny

Existuje celá řada dalších důvodů, kdy může dojít ke zpomalení klidového metabolismu a diety vůbec nehrají roli. Na vině mohou být i různá onemocnění nebo poruchy, a proto nejde jen o záležitost hubnutí.

Typickým příkladem je snížená funkce štítné žlázy, která je dnes rozšířená až u pěti procent evropské populace. Sníženou funkci štítné žlázy je třeba nechat si pečivě vyšetřit u odborníka a samozřejmě je zcela zásadní nastavit také správnou léčbu, protože to má vliv na celou řadu dalších procesů v těle. Samozřejmě také platí, že mírně snížený základní metabolický výdej oproti tabulkám není na překážku a možná jej ani sami nijak nepocítíte. Vůbec vám také nemusí bránit ve snaze o redukci hmotnosti. 

Proč je to pro vás důležité?

Pokud držíte redukční dietu a zhubnete více než 10 % své počáteční hmotnosti, dá se očekávat, že budete mít mírně snížený klidový metabolický výdej. Není to ale důvod k obavám, nebo dokonce k panice. Vyplatí se jen po skončení redukční diety přidávat na jídle spíše pomalu a postupně. Tak zabráníte známému jojo efektu a zachováte si sníženou váhu i do budoucna.

V každém případě platí, že cílem by nikdy neměly být drastické diety. Spíše jen upravte vaše stravování a ujistěte se, že kalorie neubíráte skokově a příliš rychle. Snažte se ze svého stravování vytvořit dlouhodobě udržitelný režim, který vás nebude zatěžovat, ale stane se běžnou součástí vašeho života. Jen tak si máte šanci udržet zdravé tělo i pěknou postavu.

ZDROJ: https://www.webmd.com/diet/obesity/ss/slideshow-slow-metabolism, Aktin.cz
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Andres Ayrton: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/jidlo-zdravy-apple-vegetariansky-6550823/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button