Péče o tělo

Překvapivé důvody dehydratace vás donutí doplnit tekutiny

Naše tělo se skládá z 60% vody. Pokud dojde ke ztrátě jen 1,5% vody, jste již na pokraji mírné dehydratace a mohou se vyskytnou příznaky, jako je změna nálad, únava, podrážděnost a snížení kognitivních funkcí. Kromě zřejmých důvodů, kvůli kterým můžete být dehydratovaní (slunečný den, cvičení, nedostatek tekutin), existují i jiné příčiny a nejsou tak zřejmé.

Menstruační cyklus

Pokud máte své dny, měli byste pít více, než normálně. Estrogen a progesteron ovlivňuje hladinu vody v těle. Pokud jsou tyto dva hormony mimo normální úroveň, právě jako při menstruačním cyklu, je dobré zvýšit příjem tekutin.

Léky

Zkontrolujte si vedlejší účinky léků. Mnoho léků způsobuje zvýšené vylučování moči, pocení a další problémy, které jsou spojené s dehydratací. Běžným příkladem je lék proti vysokému krevnímu tlaku. Seznam vedlejších účinků, jako je zvracení nebo průjem, vede k dehydrataci. Pokud užíváte podobný lék, určitě zvyšte příjem vody, která však neobsahuje cukr.

Dieta s nízkým obsahem sacharidů

Sacharidy jsou uloženy ve vašem těle spolu s tekutinami. Takže když se snažíte eliminovat sacharidy ze svého jídelníčku, sice snížíte svojí hmotnost, ale většinou se bude jednat o vodu. To sice vypadá dobře na váze, ale špatnou zprávou je dehydratace. Pokud tedy vyloučíte sacharidy ze své stravy, doplňte ztracenou vodu zvýšeným pitným režimem.

Stres

Když jste ve stresu, uvolňujete více adrenalinu a dalších stresových hormonů, než obvykle. Být pod tlakem krátkou chvíli může být prospěšné. Pokud však se však žláza vyčerpá, nastává problém. Hormon aldosteron pomáhá regulovat hladinu tekutin a elektrolytů v těle. Vyčerpáním ze stresu snižujete hladinu aldosteronu a dochází k dehydrataci. Příjem tekutin vyřeší tento krátkodobě problém, ale z dlouhodobého hlediska je důležité naučit se zvládat stres.

Cvičení

Je asi jasné, že během cvičení se potíme a tím ztrácíme tekutiny v těle. Může tak dojít k dehydrataci. Pravdou však je, že i menší fyzická zátěž znamená ztrátu tekutin, obyčejná chůze, výlet a podobně. Pocení je navíc častým příznakem dehydratace. Ideálním řešením je, se vážit před a po každém cvičení. Na 0,5 kg, které ztratíte během sportování, byste měli vypít zhruba stejné množství vody.

Těhotenství

Připadáte si nafouklá? Možná vaše tělo zadržuje příliš vody k ochraně před dehydratací. Během těhotenství se zvyšuje průtok krve a činnost kardiovaskulárního systému, takže vaše tělo potřebuje více tekutin. Navíc zvracení spojené s ranní nevolností také snižuje hladinu tekutin v těle. V případě nevolnosti se poraďte se svým lékařem. V ostatních případech zvyšte příjem tekutin.

Doplňky stravy

Jen proto, že jsou „přirozené“ neznamená, že si s nimi močový měchýř snadno poradí. Například petržel, celer a pampeliška, zvyšují močopudnost. Dochází tak ke zvýšené ztrátě tekutin, která vede k dehydrataci. Pokud máte zájem o koupi doplňků stravy, nejdříve si promluvte s lékařem, který vám vysvětlí vedlejší účinky a poradí s výběrem.

Vysoká nadmořská výška

Při cestování ve vysoké nadmořské výšce se zrychluje dýchání a vylučování moči. Ačkoliv jsou oba jevy přirozené a potřeba, dochází k dehydrataci. Nezapomínejte tak na zásoby vody ve vysoké nadmořské výšce a předejděte možným problémům.

Alkohol

Zapomeňte na kocovinu. Dokonce i sklenička alkoholu může radikálně snížit hladinu vody v těle. Alkohol navíc potlačuje příznaky dehydratace, jako jsou žízeň a únava. Proto je nejlepším řešením během konzumace alkoholu pít i čistou vodu.

Nedostatek ovoce a zeleniny

Dopřejte svému tělu dostatek živin v podobě minerálů a vitamínů. Pokud nebudete jíst pravidelně 5 krát denně, může to vést k dehydrataci. Pijte více tekutin a pravidelně se stravujte.

Kojení

Kojení je vlastně sloučení vody, elektrolytů, bílkovin, minerálů a dalších složek. Díky tomu si však při kojení snižujete hladinu vody v těle. Pokud tedy máte problém s kojením nebo naopak kojíte příliš, doplňte si tekutiny. Obojí může být známka dehydratace, přestože se řeší jiný problém.

Zanechte komentář

loading...