Přírodní léčbaZdravé tipy

Proti nespavosti vsaďte na správné jídlo. Pomohou mléčné výrobky i ořechy

Je dávno po půlnoci a celý svět okolo vás už dávno hluboce spí, ale vy ne a ne zabrat? Každý, kdo to zažil, dobře tuší, jak hrozně nepříjemné to je. Mnoho lidí pak v marné naději, že se něco zlepší, sáhnout po prášcích na spaní. Ale to je rozhodně ta nejhorší možnost. Nejen, že na nich vzniká závislost, ale podle posledních výzkumů zvyšují riziko rakoviny a předčasného úmrtí z dalších, neméně závažných příčin.

Pokud tedy bojujete s nespavostí, vyplatí se vyzkoušet všechny možné jiné prostředky předtím, než se smíříte s tím, že nic jiného než léky nezabere. A garantujeme vám, že alespoň jeden ze způsobů vždycky zafunguje. Dnes se více podíváme na některé nápoje a potraviny, které vám mohou pomoci ke kvalitnímu spánku a snadnému usínání.

Med

Pár lžiček medu do teplého mléka nebo bylinkového čaje hodinku před odchodem do postele znaly už naše prababičky jako osvědčený prostředek pro uvolnění. Je to tak. Jen málokdo necítí po medu úlevu, odlehčení od starostí a pocit příjemného tepla, které se rozlévá po těle. Med obsahuje složky, které zklidňují mysl a pomáhají navodit atmosféru pohody.

Banán

I když jsme možná více zvyklí jíst banán ke snídani nebo dopolední svačině, vyplatí se dopřát si ho i před spaním. Je totiž bohatým zdrojem draslíku a to je minerál, který dokáže ovlivňovat kvalitu a hloubku spánku. Banány tak mají uklidňující účinek a pomáhají zdolat nespavost. Hořčík v nich obsažený navíc dokáže uvolňovat svaly.

Ořechy

Tyto chutné plody dokáží ovlivňovat hladinu serotoninu. Jedná se o tzv. hormon štěstí, protože se v těle jeho hodnoty zvyšují právě tehdy, když prožíváme pocity radosti, štěstí a pohody. V ořeších také najdeme tryptofan a hořčík.Hrst ořechů nebo různých druhů semínek tedy skvěle napomáhá ke zklidnění organismus a zabezpečuje pokojný spánek. Pozor si ale dejte na kalorickou hodnotu ořechů. Obsahují velké množství tuku, a pokud si hlídáte hmotnost, nemusí pro vás být na večer to nejvhodnější. V takovém případě volte jiné prostředky nebo je pečlivě započítejte do vašeho kalorického přísunu na den.

Jogurt

Mléčné výrobky obecně jsou velkým zdrojem vápníku. Tento prvek přispívá v organismu zvýšit hladinu tryptofanu a melatoninu. Oba tyto důležité hormony jsou zodpovědné za navození pocitu klidu a relaxace a zajišťují to, že snadno usneme a kvalitně spíme. Takže sklenice teplého mléka, o níž tak často čteme jako o prostředku na usnutí, má svůj vědecký základ a vy si ji také můžete dopřát. Když do ní navíc přidáte kapku medu, usnutí přijde coby dup.

Třešně

Třešně nebývají zcela běžnou součástí naší stravy, už jen proto, že je to typicky sezónní ovoce. Pokud se ale k těmto sladkým červeným plodům přeci jen dostanete, šetřete si je na večer. Toto ovoce totiž skvěla navozuje ospalost a zvyšuje hladinu melatoninu v těle. Mimo sezónu si můžete dopřát i třešňový džus nebo sušené plody.

Bylinkové čaje

Když je řeč o čajích, pak nezapomeňte, že několik hodin před psaním se nedoporučuje pít ani zelený ani černý čaj. Ty totiž obsahují kofein, který naopak bude držet vaše víčka otevřená. Heřmánkový čaj doporučují bylinkáři proti nervozitě a na uklidnění, přispívá také k ospalosti. Podobné účinky má i čaj z máty nebo levandule, záleží jen na vás, který vám chutná.

Hroznové víno

Hroznové víno si před spaním klidně dopřejte, ale nikoliv v tekuté podobě. Alkohol sice zdánlivě uvolňuje, ale ve skutečnosti narušuje spánkový cyklus, dráždí nervovou soustavu a přispívá k neklidu, zejména v regenerační fázi spánku. Pár kuliček tohoto sladkého ovoce vám může pomoci „vypnout“, ale na skleničku vína raději zapomeňte.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button