Jídlo a stravováníNávod

Vyhněte se nebezpečným kombinacím potravin. Maso s bramborami patří k nejhorším

Naše trávení je velmi složitý proces. Zároveň je ale velmi náchylné k jakýmkoliv změnám, výkyvům nebo neobvyklým kombinacím. Určitě snadno ihned poznáte, že vám nějaké kombinace potravin nesedla. Tělo se okamžitě ozve a dá najevo, že tohle nebude fungovat dobře. Věděli jste, že nevhodné složení jídla může způsobovat nadýmání, průjmy i zácpy? Pokud se chcete cítit dobře, je důležité dbát na to, co společně konzumujete – jinak vás mohou čekat zažívací potíže, které za to rozhodně nestojí.

Nejčastějším projevem náročného trávení je únava po jídle. Určitě to známe všichni, když si dáme něco tučného, smaženého nebo něčeho sníme až příliš. Začnou se nám zavírat oči, těžko se nám hýbe a představa jakékoliv aktivity je naprosto nežádoucí. Zpracovat těžká masa nebo tučné přílohy je pro organismus fuška. To ale není jediný důvod. To, že nám po nějakém jídle nemusí být nejlíp, může být i následek nevhodné kombinace potravin. Některé potraviny na sebe totiž reagují podobně jako třeba určité léky – fungují protichůdně a tělu pak dá dost zabrat nějak se s tím vypořádat.

Nejčastější kombinace jsou bohužel nejhorší

Pokud vás často trápí pálení žáhy, bolesti břicha, nevolnosti nebo průjem, pak se nejprve zaměřte na to, co a jak jíte. Podle odborníků jsou totiž ty nejobvyklejší kombinace, které nám připadají zcela v pořádku, ve skutečnosti nejhorší a naše zažívání mohou zatěžovat. Většina lidí si přivykla, že normální je jíst maso a k tomu nějakou přílohu jako brambory, těstoviny nebo rýži. Paradoxně ale takováto kombinace není zrovna ideální.

Jedná se totiž o kombinaci bílkovin a sacharidů, kterou naše zažívání nezvládá ideálně zpracovávat. Při této kombinaci dochází k rychlému rozkladu sacharidů, které pak v těle působí toxicky. Pro lepší trávení je tedy dobré oddělovat nejen bílkoviny od sacharidů, ale i sladké od slaného, abyste se vyhnuli kvašení a hnilobným procesům v těle.

Ideálnější by tedy bylo nahradit klasické přílohy, na které jsme zvyklí, něčím jiným. Čím ale? Samozřejmou volbou je zelenina, a to je určitě správně, ale vybírejte tu s minimem škrobu jako jsou například artyčoky, chřest, řepa, brokolice, mrkev, květák, okurky, lilek, pórek, žampiony, cibule, paprika, salát, špenát nebo cuketa.

Pozor na cukr

Všichni asi víme, že cukr zdraví neprospívá. Neměli bychom ho konzumovat přespříliš, a to nejen kvůli naší hmotnosti, ale také kvůli zažívání. Cukr totiž brzdí produkci žaludečních kyselin a trávicích šťáv. Trávení pak nefunguje tak, jak má, a živiny se do těla nevstřebávají ideálním způsobem.

Pozor si dávejte i na kombinaci mléčných výrobků a ovoce. Tradiční kombinace jogurtu a ovoce ke snídani ani zdaleka nemusí být tak ideální, jak by se mohlo na první pohled zdát. S touto kombinací buďte raději opatrní. Lepší bude nahradit běžné výrobky z kravského mléka rostlinnými variantami. Chuť bude zachována a zdravotní benefity také, ale trávení bude probíhat lépe.

Jídla, která vám prospějí

Co tedy jíst? Tyto kombinace potravin vám prospějí. Jsou zdravé, chutné a trávení díky nim bude probíhat tak, jak by mělo.

Nejsnadněji se kombinuje zelenina, která neobsahuje mnoho cukrů, jako je brokolice, květák, rajčata, pórek, okurky nebo třeba houby. Ty můžete jíst téměř s čímkoliv a nebude to nikdy problém. Potraviny bohaté na škrob jako jsou obvyklé přílohy je vhodnější kombinovat se zeleninou, ne s bílkovinami.

Pokud máte chuť na ovoce, dejte si ho raději samotné, tak z něj získáte nejvíce vitamínů a nejsnáze jej strávíte. Zdravé tuky kombinujte se zeleninou a nesladkým ovocem, škroby a polysacharidy. Mezi lehce stravitelné zdroje tuků patří ořechy a semínka, avokádo a tučné mořské ryby.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button