Jídlo a stravování Tipy čtenářů

Jak jíst více zeleniny? Díky těmto tipům se to podaří i vám

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Všichni dobře víme, že zelenina je zdravá a chceme-li vést zdravý životní styl, měli bychom ji konzumovat v maximální možné míře. Jenže – ruku na srdce – zelenina prostě nechutná tak dobře jako sušenky nebo čokoláda, a proto je pro nás těžké toto předsevzetí dodržovat.

Někdy nás vlastně ani nenapadne si zeleninu dát a namísto toho splácáme, co vidíme v lednici. Proto je dobré vypomoci si několika účinnými triky, díky kterým se konzumace zeleniny stane snazší. Budete schopni jíst zeleninu častěji a možná se k ní nakonec i „projíte“ a zachutná vám. Většina lidí totiž jen neumí zeleninu vhodně upravit tak, aby jim chutnala. S těmito tipy budete o krok napřed a uděláte něco dobrého pro své zdraví.

Na vrchní poličku lednice

Kam většinou ukládáte lednici zeleninu? Většinou do té nejspodnější zásuvky, že? Určitě to neděláte špatně, takto se lednice navrhují a vyrábějí. Ale toto umístění příliš nenahrává tomu, abyste zeleninu pravidelně jedli. Je tam totiž ukrytá před vašimi zraky a nic vás nenabádá si vzít jednu mrkev namísto salámu.

Umístěte tedy zeleninu na tu nejvrchnější poličku, aby vám byla pěkně na očích. Až příště otevřete lednici s hladovým břichem, bude zelenina tím prvním, co uvidíte, a určitě se tak zvýší šance, že si ji pro tentokrát budete k salámu alespoň přikusovat.

Nebojte se mražené zeleniny

Z neznámého důvodu řada lidí odmítá jíst mraženou zeleninu. Jistě není tak zdravá a nemá v sobě tolik látek jako rajče čerstvě utržené z keříku, ale rozhodně není důvod ji nějak vynechávat.

Chápeme také, že je dost obtížné udržet v lednici zeleninu dlouhodobě čerstvou, a tak když jednou dojde, proč si nedopřát trochu té mražené? Stačí ji připravit na páře a máte hned chutnou přílohu k večeři.

Kdo je připraven, není zaskočen

Víte, co je jeden z nejčastějších důvodů, proč si lidé nakonec zeleninu nedají? Její příprava totiž zabere více času než si vytáhnout rohlík a položit na něj plátek sýra. Zeleninu je třeba omýt, oloupat, nakrájej, někdy i tepelně upravit. A to samozřejmě netrvá jen pár sekund.

Je to vlastně jen hloupá výmluva, ale dá se s ní něco dělat. Snažte se mít zeleninu nachystanou do zásoby. Když máte chvilku, nakrájejte si mrkev, okurek a trochu salátu do krabičky, kterou uložíte do lednice. A večer, až přijdete z práce, máte zeleninu připravenou hned k jídlu.

Ozvláštněte svoje oblíbená jídla

Máte-li nějak oblíbené jídlo, nebojte se ho trochu poupravit a přidat k němu malinko zeleniny. Uvidíte, že to nebude nic složitého a zároveň to pozvedne chuť vašeho oblíbeného pokrmu.

Řekněme, že máte rádi lasagne. Tak proč do nich nepřidat trochu mražené zeleniny nebo maso nahradit zeleninou směsí? Snadno tak do jídla přidáte bravu a vitamíny a přitom to na chuti poznáte jen minimálně. Vaše oblíbené jídlo trendy můžete jíst tak často, jak jen budete chtít, ale v této zdravější variantě.

Zkuste něco nového

Regály supermarketů jsou ve výběru zeleniny často dost nudné. Najdete tam papriku, rajčata, mrkve, nějaký ten salát a okurek. Ale víc toho občas není nebo je to v pochybné kvalitě a nechutná to dobře.

Pro nákup zeleniny je rozhodně lepší zajít na místní farmářský trh a vybrat si ze široké nabídky od různých druhů listové zeleniny, přes kedlubny a lilky až třeba po dýně. Garantujeme vám, že tyto produkty budou chutnat o moc lépe a budou i zdravější – bez pesticidů a dalších chemikálií.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.