Jídlo a stravováníZdravé tipy

Je lepší losos nebo tuňák? Které druhy ryb jíst a na co si dát pozor při jejich výběru

Ryba je typická pro vánoční tabuli, ale na našich talířích by se ideálně měla objevovat daleko častěji než jen jednou do roka. Ryby totiž dovedou jídelníček ozvláštnit chuťově, ale také jej doplnit o velmi důležité látky a vitamíny, které jinde jen tak neseženeme. Které ryby jsou přitom z nabídky v obchodech vůbec ty nejlepší pro náš jídelníček a jak poznat rybu, která je skutečně čerstvá?

Není ryba jako ryba

Pokrmy z ryb rozhodně patří mezi nutričně hodnotnou stravu, ale to lze říct pouze tehdy, pokud si koupíme rybu, která je skutečně čerstvá a není nijak kontaminovaná. Jak ale takovou rybu poznat? Zkuste několik postupů, které vám pomohou odhalit, jak dlouho už takto ryba na pultu obchodu leží.

  • V prvé řadě je dobré podívat se rybě do očí. V ideálním případě byste měli vidět čisté a zřetelně ohraničené oči. Naopak zamlžené nebo propadlé oko bývá znakem ryby, která už zemřela před nějakou dobou a nepatří rozhodně k těm nejčerstvějším.
  • Dále je vhodné zkontrolovat stav žáber, měly by mít růžový až načervenalý odstín. Jestliže mají naopak šedý nebo nahnědlý nádech, je to jasný signál, že tuhle rybu raději nekupovat.

Pozor na obsah toxických látek

V posledních letech bývá stále častějším problémem vysoký obsah rtuti nebo jiných mikroorganismů právě v rybím mase. Pouhým pohledem na maso toho mnoho nezjistíte, a proto musíte postupovat především preventivně.

V tomto ohledu se vyplatí preferovat spíše menší ryby (pstruh, losos nebo kapr). Větší riziko totiž představují velcí dravci, jako třeba žralok nebo tuňák, kteří v sobě zpravidla mívají vyšší obsah rtuti oproti menším rybám. Když už si budete dopřávat tuňáka, pal maximálně jednou do týdne, zatímco menší ryby si můžete dát i častěji.

Pomůže také, pokud budete ryby vybírat od ověřených prodejců, kteří při prodeji zabezpečují vhodné podmínky pro uchovávání ryb. Největším nešvarem bývá opakované zamrazování ryb, které velmi značně ovlivňuje jejich chuť a kvalitu.

Losos

Maso z lososa je známé svou typicky oranžovou až narůžovělou barvou. Tu mu dodávají právě karotenoidy, které mají mimo jiné také silné antioxidační účinky. Kromě toho losos obsahuje vysoké množství dalších velmi důležitých látek. Najdete v něm vitamín D a omega-3 mastné kyseliny, díky čemuž snadno dosáhnete potřebného množství doporučené denní dávky. Vegetariáni, kteří jedí ryby, takto mohou také snadno doplnit jinak velmi nedostatkový vitamín B12.

Tuňák

Maso tuňáka žlutoploutvého je za syrového stavu zabarveno do sytě červené barvy, ale po tepelné úpravě tato výrazná barva zmizí. Je rybou s nejvyšším obsahem bílkovin, naopak obsah tuku je téměř zanedbatelný, což může u tepelně upraveného tuňáka vést k sušší struktuře připraveného masa. Jelikož má málo tuku, obsahuje také méně omega-3 mastných kyselin a vitamínu D.

Pstruh obecný potoční

Pstruh obecný potoční je sladkovodní ryba, podle které jde snadno poznat kvalitu místní vody. Žije totiž jen tam, kde se nevyskytují ve vodě těžké kovy, a je velmi citlivá na znečištění. Jedná se o velmi chutnou a zdravou rybu, obsahuje vysoké množství omega-3 mastných kyselin, a proto je asi nejlepší volbou ze sladkovodních ryb.

Pstruh duhový

Pstruh duhový bývá někdy zaměňován za lososa, jelikož má obdobnou barvu masa. Přirozeně se pstruh duhový vyskytuje v řekách Asie a Severní Ameriky, ale výživové hodnoty jsou velmi podobné klasickému masu z pstruha. Je to tedy taktéž dobrá volba, byť obvykle jej koupíte o něco dráž než klasického pstruha.

Kapr

Kapří maso mnozí nemají rádi, ale je to velká škoda, rozhodně se nejedná o žádnou rybu druhé kategorie. Jeho maso je taktéž plné bílkovin, a dokonce obsahuje též omega-3 mastné kyseliny v relativně vysokém množství. Variabilní může být obsah tuku v rybě, který se mění v závislosti na ročním období.

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/11-health-benefits-of-fish
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Dana Tentis: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/jidlo-talir-vecere-obed-262959/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button