Jídlo a stravování Návod

Vitamín A vás může ochránit před rakovinou kůže. Sáhněte po listové zelenině nebo rybách

Jana H.
Napsáno Jana H.

Rakovina kůže je aktuálně velký strašák. Mluví se o ni více právě v létě, jelikož přehnané slunění a vystavování tělu UV záření může rakovinu podnítit. Dermatologové opakovaně apelují na všechny věkové skupiny, aby ochranu před sluncem nepodceňovaly a aby dbaly také na ochranu svých blízkých.

Je totiž smutné sledovat statistiky a vidět, jak mnoho lidí doporučení lékařů stále ignoruje a mazání zanedbávají. Přitom se jedná o snadnou prevenci, kterou si může dovolit praktikovat každý z nás. Jak jste na tom vy? Mažete se?

Nedávná studie odhalila, že kromě mazání můžete rakovině zabránit i jiným způsobem – denním příjmem dostatečného množství vitamínu A. Právě tento vitamín dokáže neutralizovat negativní účinky UV záření, které rakovinu způsobuje, a chránit kožní buňky před poškozením.

Vitamín A

Vitamín A patří k vitamínům rozpustným v tucích a má mimořádně pozitivní účinky nejen na naši kůži, ale také na zrak, kosti a další měkké tkáně. Je také silným antioxidantem, který pomáhá bránit poškození buněk, což je právě u rakoviny klíčové. Zabezpečuje správnou funkci srdce, ledvin a celkově podporuje zdraví orgánů. Najdete jej v mléku, rybách, listové zelenině, sladkých bramborách, brokolici, mrkvi, hroznech a dalších.

Výzkum provedený na Brownově univerzitě analyzoval data dlouhodobé studie, která zkoumala vliv vitamínu A na 121 700 žen a 51 529 mužů. Z těchto účastníků bylo 123 000 bělochů, což je skupina lidí více ohrožena rakovinou kůže v důsledku menší pigmentace. V úvahu pak byly vzaty i další faktory jako je barva vlasů, rodinná anamnéza, historie slunečního popálení atd.

Pět kategorií účastníků pravidelně konzumovalo vitamín A a vědci odhalili, že lidé, kteří pravidelně brali denní dávky vitamínu A, mají až o 17 % menší riziko vzniku rakoviny než ostatní účastníci studie. Zjistilo se také, že rostlinný vitamín A je prospěšnější než ten z živočišných produktů.

V prevenci rakoviny také pomáhaly přirozené pigmenty vyskytující se například v rajčatech či melounu. I tito účastníci se těšili lepšímu zdraví a menšímu riziku rakoviny. Vitamín A dle studie také lépe chránil lidi, kteří trpí na větší výskyt znamének a v dětství opakovaně utrpěli spálení od slunce.

Krok k většímu zdraví

I když se jedná jen o jednu studii, přeci jen je dobré vědět, že pro své zdraví můžeme vždy udělat ještě o krok více. Jistě je nezbytné mazat se, chránit se před spálením a pravidelně kontrolovat stav znamének, ale pokud jste se ještě nezaměřili na příjem vitamínu A, máte teď o důvod navíc.

Nebezpečné je spálení zejména v dětství a dospívání, jelikož zvyšuje riziko rakoviny v dospělosti. Každým opakovaným spálením kůže přitom riziko rakoviny masivně vzrůstá, jelikož účinek UV záření se v těle kumuluje. Dbejte tedy mimořádně na zdraví svých dětí a dospívající mládeže. Můžete jim ušetřit spoustu vážných problémů v dospělosti.

Když už je řeč o prevenci, je jistě na místě zmínit také nutnost kontroly znamének. Ideální je pravidelně ji provádět doma a v případě podezření na neobvyklý nález, je vhodné kontaktovat lékaře. Ideální je si pokožku prohlížet jednou měsíčně. Pokud se pigmentové znaménko začne měnit (svědět, zvětšovat, krvácet apod.), je třeba vyhledat dermatologa. Při prohlížení si všímáme symetrie, ohraničení, barvy, průměru anebo takového znaménka, které se od ostatních odlišuje.

Není důvod se pokaždé bát, že jde o rakovinu. Často může být příčina jinde a dá se snadno řešit, ale vždy je vhodné znát názor odborníka. Hlavně se nebojte k lékaři zajít. Mnoho lidí návštěvu odkládá ze strachu, ale to je jistá cesta k problémům. Včasné řešení může zachránit životy.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.