CvičeníPéče o tělo

Naučte se pracovat s šátkem. Není určen jen k nošení dětí, ale uleví i od bolestí

Slyšeli jste už o šátkování? Pokud ano, pak si možná vybavíte poněkud alternativní matku, která nosí dítě zabalené do šátku, namísto, aby jej vozila v kočárku. Tato představa je do jisté míry správná, ale rozhodně to tím nekončí. Šátky se dají využít na řadu jiných věcí a ocení je i maminky, kterým se samotné nošení dětí zas tolik nezamlouvá. A není pravda, že se musí týkat jen alternativních matek. Šátkovat se dá i bříško před porodem, kterému se uleví a podpoří se správné držení těla. S velkými šály se dá cvičit i provádět různé úlevové techniky a masáže, což ocení jistě všechny maminky.

Hlavním hráčem je samozřejmě podvazovací šátek. Jde většinou o šál z přírodních materiálů, ideální je třeba len, bavlna nebo konopí. Neměl by být příliš elastický, jelikož právě elasticita si nesedne s dostatečnou oporou, která je nezbytná. Bývá široký asi 65 cm a obvykle 2 až 3 metry dlouhý. Dokáže ulevit od potíží spojených s těhotenstvím, pomůže i po porodu, ale nápomocný může být i když zrovna těhotná nejste, nebo ani nutně nemusíte být maminkou.

Přitom řada těchto technik není žádnou novinkou. Třeba takové podvazování břicha v těhotenství a po porodu není žádná vymoženost, používala se už od pradávna. Dokáže ulevit od bolestí, ale pomoci i s celou řadou dalších věcí.

Úleva v těhotenství

Správně uvázaný šátek kolem pasu a pod bříškem pomáhá těhotným ženám ulevit si od váhy stále rostoucího bříška. Díky tomu se dá zabránit bolestem podbřišku, a hlavně zad, což je věc, která trápí snad každou nastávající maminku. Šátek umí vytvořit podporu, a snižuje tak námahu při pohybu. Zejména v pokročilejších fázích těhotenství to ženy ocení, jelikož bez podpory jsou některé fyzické aktivity již značně nepříjemné a skoro nemožné. Díky této podpoře mohou ženy zůstat aktivní i v posledních fázích těhotenství, což je samozřejmě z hlediska zdraví naprosto klíčové.

Když přijde porod

Zavinovací šátek může ulevit i při samotném porodu, nejvíce vám pomůže během první doby porodní. Jestliže vám bude asistovat zkušená a znalá porodní asistentka, může vám použití šátku výrazně ulevit od prvních bolestí a kontrakcí. Vázání je ale třeba provádět odborně a opatrně, svěřte se pouze do rukou profesionálů. Jedním ze způsobů je poloha ženy vkleče na zemi. Břicho se obalí šátkem, jehož konce za zády ženy chytí druhá osoba. Rodička si poté klekne na všechny čtyři a asistentka či partner jemně pohybuje šátkem ze strany na stranu. Díky tomu vzniká mírné kolísání břicha a jemná masáž, která ulevuje od bolestí a uvolňuje namáhané vazy, svaly i klouby. Je to jemné a neinvazivní řešení bolestí, které ženy při porodu zažívají.

Když je miminko na světě

Šátek dokáže udržovat poporodní bříško v teple, podporuje zpětné zavinutí dělohy a stažení břicha zpět do původní formy. Dokáže také ihned po porodu lépe řešit situaci, kdy dojde k rozestupu břišních svalů, stabilizuje povolené vazy, poskytuje podporu pánevnímu dnu a správnému držení těla a uleví od bolestí zad.

Při porodu ale nejde pouze o roztažení vazů a svalů, pracují i klouby. A právě k návratu chrupavek, vazů a pánevních kostí na své původní místo má sloužit i starý rituál, takzvané zavinování nebo zavírání kostí. Je to dlouhý proces, při kterém se musí dodržet správný postup. Žena je po dobu několika hodin celá speciálně zabalená a stažená do šátku. Má samozřejmě přestávky na kojení, jídlo a toaletu. Díky pevnému zavinutí dochází k návratu orgánů na správná místa, k relaxaci a uvolnění svalů, detoxikaci, dočištění dělohy a odchodu přebytečně zadržované vody z těla.

V běžném životě

Šátek ale můžete využívat i mimo období těhotenství nebo porodu. Využijete jej například při jakýchkoli bolestech v oblasti podbřišku (například během menstruace), třísel a beder. Dá se použít i k jemnému protahovacímu cvičení, které vám umožní cítit se dobře ve svém těle každý den.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button