DetoxikacePřírodní léčba

Napářka z bylin pomůže s porodem a uleví od bolestivé menstruace

Bylinky umí zázraky. O tom se jistě mohl přesvědčit už nejeden z nás. Skvěle fungují jako podpůrné léčebné prostředky i jako prevence. Nejčastěji je používáme ve formě čajů, případně nějakých mastiček, ale u toho to nekončí. Slyšeli jste například o bylinné napářce? Můžeme si představit tu, kdy inhalujeme například při rýmě, ale řada žen praktikuje i tzv. vaginální napářku. K čemu je to dobré?

Vaginální napářka je teplá pára z bylinného odvaru, jejíž účinné látky se vstřebají sliznicí intimních partií – zkrátka si sednete bez kalhotek nad hrnec s převařenými bylinami. Již po staletí se využívá jako prevence řady gynekologických obtíží nebo jako léčebná metoda. Dnes se začíná vracet do širšího povědomí a často ji používají například duly, ale i běžné ženy.

Není to žádná podivná felčarská technika, běžně ji můžete vidět i nemocnicích. Napářka se využívá například, když žena přijde s odteklou plodovou vodou a bez kontrakcí, při slabých i velmi silných kontrakcích a pro uvolnění pevných porodních cest. Může prý porod zkrátit až o několik hodin.

Menstruační křeče a zácpa

Netýká se ale jen porodu. Dá se využít i při jiných obtížích gynekologického nebo střevního charakteru. Prý výborně pomáhá při menstruačních bolestech, jelikož prohřívá pánevní dno, pomáhá mu se uvolnit a menstruační krev může rychleji a lépe odtékat. Podobně působí i v případě zácpy. Střeva se relaxují a potíže brzy ustupují.

Snadný porod i následující dny

V těhotenství je parní sedací koupel nevhodná, ale po ukončeném 38. týdnu je to přesně naopak – uvolní fyzické i psychické napětí, odplaví stresové hormony, a navíc se tak lze vyhnout nástřihu a poranění. Napářka se může využívat při samotné přípravě na porod, ale i v jeho průběhu. Když porod začíná, žena se tím odreaguje a uvolní. Kontrakce se rychleji rozběhnou a změkčí se hráz. Dlouhodobá zkušenost porodních asistentek to potvrzuje. V šestinedělí pak napářka podporuje čištění porodních cest a zatahování dělohy, začněte s ní ale až po zhojení stehů.

Pomoc v přechodu

Jste-li už naopak staršího věku a bolestivá menstruace ani porod už se vás netýkají, přesto vám napářka může v mnohém pomoci. Existují třeba takové bylinné směsi, které se zaměřují na prevenci gynekologických potíží, zánětů a na mírnění dopadů přechodu. Obsahují například oregano, rozmarýn, jitrocel, kontryhel, levanduli, tymián…

Jak na to?

Odvar připravíte jednoduše. 28 gramů sušených bylin vařte 10 minut pod pokličkou ve dvou litrech vody a pak nechte chvíli stydnout. Ideální teplota se různí podle způsobu napařování. Je-li to na sedátku s otvorem, pod které se dává 10l hrnec, hlídejte teplotu okolo 60 °C. S napařovací stoličkou, pod niž se vkládá cca 4l hrnec, můžete začít hned. Pokud ale nemáte tyto speciální pomůcky, i tak to můžete vyzkoušet. Přistrčte k sobě dvě židle a nechte mezi nimi mezeru cca 10 cm. Hrnec s odvarem položte mezi ně na zem. Lehce se rozkročte a sedněte si každou nohou na jednu židli. Klín si zakryjte dekou, aby teplo tak rychle neunikalo a nechte napářku dělat svou práci po dobu asi 20 až 30 minut. Jestliže se jedná o vaše první pokusy, buďte mimořádně opatrná, abyste se neopařila. Intimní partie jsou dost citlivé a mít tam popáleniny jistě nikdo z nás nechce. Nad páru tedy stoupejte pomalu a obezřetně.

Jako prevence potíží stačí napářka jednou před menstruací a jednou po ní. Při bolestech či nepravidelnostech si ji dopřejte 2–3krát v týdnu před očekávanými měsíčky a jednou po skončení. Pokud však máte obtíže vážnějšího charakteru, nezapomínejte navštívit lékaře a vždy se s ním poradit o vhodném postupu. Napářka by měla být pouze podpůrným prostředkem profesionální léčby.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button