CvičeníDetoxikace

Na zadržování vody se nevymlouvejte. Hubnutí brzdí něco jiného

Určitě už jste to slyšeli – někdo nemůže zhubnout a tvrdí, že za jeho kily navíc stojí zadržování vody. Je to pravda, nebo se jedná jen o lacinou výmluvu? Může být skutečně zadržování vody na vině tomu, že jednoduše nedokážeme zhubnout?

Tělo je z velké části tvořeno právě vodou. Její obsah se však během života mění a je dán zejména množstvím svalové a tukové tkáně v našem organismu. Obvykle se pohybuje mezi 40–65 % tělesné hmotnosti.

Řada různých faktorů má vliv na obsah vody v těle – u žen je největším iniciátorem zadržování vody zejména menstruační cyklus. Vlivem hormonů se během měsíce různě proměňuje poměr vody v těle, takže není překvapivé, že si ženy často připadají nafouklé, oteklé nebo se najednou nemohou vejít do oblíbených kalhot. Tyto změny jsou však přechodné a dají se dobře propojit právě s různými fázemi cyklu.

Pokud jsou ale otoky trvalé, stojí za zadržováním vody nejčastěji choroba. Může jít například o dlouhodobě neléčenou sníženou funkci štítné žlázy, onemocnění ledvin a srdce nebo poruchy lymfatického systému. Jestliže tedy často pociťujete otoky v oblasti kotníků, zápěstí nebo očních víček, je to rozhodně důvod, proč se vypravit k lékaři.

Strava a pohyb

Má na obsah vody v těle vliv i naše stravování a životní styl? Pravdou je, že naše tělo je samo o sobě poměrně dokonalým systémem, které si obsah vody reguluje dle svých potřeb, a pokud není nemocné, neměli bychom se zadržováním vody bojovat. Některé faktory životního stylu se však na rovnováze tělesné vody mohou menší mírou podílet. Toto však nikdy nebude viditelný rozdíl, který by vám měl způsobovat zásadní diskomofrt. Je nicméně pravdou, že nadměrné užívání soli a cukru ve stravě, může k zadržování vody přispívat. I to je například důvod, proč se lidem s vysokým krevním tlakem nedoporučuje moc solit.

Ve svém jídelníčku je tedy ideální mít zejména čerstvé nezpracované potraviny s dostatkem draslíku. A zapomínat se nesmí ani na dostatečný příjem tekutin. Pro optimální pitný režim denně přijměte 30–45 ml tekutin na kilogram tělesné hmotnosti.

Obávaný jojo efekt

Na internetu najdeme spoustu návodů jak rychle shodit nějaké to kilo navíc – třeba právě prostřednictvím detoxikační diety. Při takové dietě může jít hmotnost opravdu poměrně rychle dolů, ale to vždy věstí obávaný jojo efekt. Čím rychleji se hubne, tím vyšší je pravděpodobnost, je ztracená kila zase pěkně rychle naberete zpět. Nesmyslné detoxikační diety nemají žádný dlouhodobý vliv na obsah vody v těle. Tyto metody jednoduše nefungují a je zcela zbytečné ztrácet s nimi čas.

Nehubnu kvůli zadržované vodě

A jak je to tedy s touto populární výmluvou, když se nedaří hubnout? Může se stát, že redukce hmotnosti a zvýšená fyzická aktivita může představovat stres pro naše tělo, které tak může zvýšit hladinu kortizolu. Tento stresový hormon je odpovědný i za zadržování vody těle, takže zcela přechodně se může stát, že tělo bude trochu opuchlé. Jedná se však o problém, které v horizontu několika dní odezní a zadržování vody tedy nemůže být odpovědné za to, že vaše kila nejdou dolů v řádech týdnů či měsíců. Je tedy zbytečné se na vodu vymlouvat – raději hledejte příčinu v nesprávném jídelníčku nebo nevhodném pohybu. Klíčem je správně nastavený kalorický deficit a dostatečný pohyb – pak půjdou kila dolů zaručeně.

Na vodu se nevymlouvat!

Platí tedy, že náš organismus s vodou hospodaří nezávisle na nás. Jestliže se nejedná o nemoc, neměli bychom si se zadržováním vody dělat těžkou hlavu. Ženy jej mohou vnímat během menstruačního cyklu, ale to je zcela přirozená věc, která k této oblasti ženského zdraví prostě patří. I v takovém případě by se ale jednalo o zvýšení tělesné vody maximálně v řádu procent, které navíc po několika dnech samo odezní. Proto se nemůžeme vymlouvat, že bychom měli tělesné vody příliš, a právě kvůli tomu trpěli nadváhou nebo bojovali s celulitidou. Jestliže máte podezření, že vaše otoky nejsou normální, rozhodně kontaktujte lékaře.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button