Jídlo a stravováníZdravé tipy

Arašídové máslo: Jde jen o reklamní hit nebo skutečně zdravý výrobek?

Možná jste jeho kouzlu také propadli a teď je běžnou součástí vaší stravy. Asi není třeba jej dlouze představovat – jde o arašídové máslo, které si za posledních pár let získalo oblibu mezi velikou spoustou lidí. Snadno jej dnes koupíte téměř v každém supermarketu, zdravé výživě i fitness obchodě. Je také běžnou součástí mnoha receptů a mnoho lidí si jej nemůže vynachválit i jako sladkou tečku po náročném dni.

Je ale skutečně tak zdravé, jak se o něm traduje? Nebo se jedná o další výrobek, který nás má přesvědčit, že jíme zdravě, když to tak ve skutečnosti vůbec není?

Kde se vzalo, tu se vzalo

Historie výroby arašídového másla sahá až do dob Incké říše, ale skutečně průmyslově se začalo vyrábět až v roce 1895, kdy jej Dr. Kellog podával svým pacientům, kteří nemohli přijímat pevnou stravu.

Všechna kvalitní arašídová másla obsahují pouze rozemleté arašídy. Nic víc, ani nic míň. Proto se jedná o energeticky velmi bohatou potravinu. I když nám tedy může přinášet řadu zdravotních výhod, je nutné myslet na to, že zvýšená spotřeba se významně podepíše na denním kalorickém příjmu.

Skvělý zdroj tuků

Tuky tvoří téměř polovinu energetického podílu arašídového másla. Najdete v něm jak nasycené mastné kyseliny (20 %), tak i mononenasycené mastné kyseliny (50 %) a polynenasycené mastné kyseliny (30 %). Mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny jsou pro naše zdraví velmi dobré. Pomáhají vám udržovat normální hladinu cholesterolu   a chrání i srdce a celý cévní systém.

Zdroj omega-6 mastných kyselin

Doporučený poměr omega–6 a omega–3 mastných kyselin je cca 3–5:1. Není však třeba se kvůli tomu arašídovému máslu vyhýbat, spíše je nutné zamyslet se nad tím, jak zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin, a tím poměr poněkud vyrovnat. Omega-3 najdeme třeba v rybách nebo lněném a chia semínku.

Obsahuje i bílkoviny?

V arašídovém másle najdeme i bílkoviny, které tvoří až čtvrtinu jeho obsahu. Pro maximální využití bílkovin arašídového másla se vyplatí je v průběhu dne nakombinovat ještě s jiným bílkovinným zdrojem. To však nebývá při běžné zdravé stravě žádný problém. Stačí jen přidat nějaké bílkoviny z mléka, vajec, masa, luštěnin nebo vhodných obilovin, které váš celkový příjem bílkovin vyváží a vhodně doplní.

A co vitamíny a minerály?

Arašídové máslo sice není úplná vitaminová bomba, ale nějaké mikroživiny v něm přeci jen najdeme. Jedna porce arašídového másla (cca 30 g) průměrně obsahuje 1,5 % doporučené denní dávky vitaminu B1, 20 % DDD vitaminu B3 (niacinu), 5,6 % DDD kyseliny listové, 13,5 % DDD vitaminu E. Dále nechybí ani některé minerální látky jako je měď, mangan, hořčík, fosfor nebo draslík.

Proč arašídové máslo pravidelně jíst?

Díky vysokému obsahu tuku, bílkovin a vlákniny je to skvělé jídlo, které vás zasytí na dlouhou dobu. Dokáže zahnat chutě a dodat vám potřebnou energii. Řada studií skutečně prokázala, že obézní lidé, kteří ke snídani konzumovali arašídové máslo, měli následně menší chuť k jídlu.

Hodí se tedy i pro ty, kdo hubnou nebo si pečlivě střeží štíhlou linii. Při hubnutí totiž může snadno docházet ke ztrátě svalových bílkovin. Tomu můžeme zabránit tak, že do svého jídelníčku zařadíme dostatečný příjem bílkovin – třeba i prostřednictvím arašídového másla. Ideálně se hodí do všech možných kaší nebo třeba do jogurtu.

Hubnutí neškodí arašídové máslo, ale špatné návyky

Efektivní způsob hubnutí je pouze takový, který se nám podaří držet dlouhodobě a je zároveň i zdravý. K ničemu nejsou krátkodobé diety, díky kterým ztratíme tak možná vodu a svaly. Klíčové je najít rovnováhu mezi příjmem a výdejem a stravovat se dlouhodobě zdravě a plnohodnotně. 

Z toho plyne, že pokud máme něco rádi, nemusíme se bát si to čas od času (v rozumném množství) dopřát. Klidně to může být arašídové máslo, ale i cokoliv jiného, co vám chutná a dělá vám to radost.

Arašídové máslo si bez obav dopřejte

Tato pochoutka (pokud je kvalitní) je víc než jen sladká tečka. Náš jídelníček obohacuje o zdraví prospěšné tuky, bílkoviny i vlákninu. Krom toho nás umí i spolehlivě zasytit a pomůže nám najít ideální rovnováhu v příjmu a výdeji. Navíc chutná prostě skvěle – je snad jen málo lidí, co by si občas lžičku arašídového másla nedopřáli.

Vyhněte se ale přeslazeným výrobkům, které obsahují arašídů jen minimum. Vždy si před nákupem pečlivě prostudujte složení výrobku. Měl by minimálně z 90 % obsahovat mělněné arašídy, případně i jiné ořechy. Pokud preferujete sladkou chuť, ujistěte se, že ta je máslu dodána skrze kvalitní hořkou čokoládu nebo jiný podobně zdravý zdroj cukru. Jestliže je namísto arašídů máslo plné cukru, soli nebo různých konzervačních látek, pak takové máslo nekupujte. Nepřinese vám žádné zdravotní benefity, a naopak vám může uškodit.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button