Zdravé tipy

Jaké benefity přináší čtení? Získáte bystřejší mysl i větší míru empatie

Je večer, máte po práci a chcete si trošku odpočinout. Co uděláte? Bohužel průzkumy veřejného mínění poměrně jednoznačně naznačují, že většina lidí zapne televizi nebo si pustí YouTube. Co ale sáhnout po knize a začíst se do nějakého napínavého příběhu? Čtení vám totiž může přinést celou řadu velmi zajímavých benefitů, o kterých jste možná ani neměli ponětí.

Slavné knihy

Víte, která je vlastně vůbec první kniha? Určitě si na tuto informaci vzpomenete – jde o Epos o Gilgamešovi, který vznikl přibližně v roce 2500 před naším letopočtem. V současné době na celé světě koluje přes 130 milionů vydaných knih a vůbec tím nejprodávanějším titulem je Bible, která si k roku 2021 přičetla na 5 miliard prodaných kusů. Další knihou stojící za pozornost je bezpochyby také tzv. Codex Leicester, což je zápisník Leonarda da Vinciho, který byl v roce 1994 pořízen za neuvěřitelných 30,8 milionů dolarů, což z něj činí tu vůbec nejdražší knihu světa. Zajímavostí o knihách je jistě daleko více, ale pro váš běžný život vám spíše bude k užitku vědět, jak můžete knihy využít pro to, aby se vám lépe žilo.

Benefity pro váš mozek

Je možné, že vás rodiče nebo učitelé nabádali ke čtení s tím, že díky tomu budete chytřejší a budete toho více vědět. I když je to hodně obecné tvrzení, něco na tom přeci jen bude. Je totiž dokázáno, že se při čtení v mozku zapojuje velký počet signálních drah a obvodů, díky čemuž se postupně i přenos informací mezi těmito drahami stává sofistikovanější intenzivnější. Pravidelné čtení vám tedy může pomoci zvýšit aktivitu mozku a pěkně jen procvičit tím správným způsobem.

Vyhněte se slábnutí mysli ve stáří

Četba se dá považovat i za určitou prevenci proti úpadku kognitivních funkcí, ke kterým dochází především se zvyšujícím se věkem. Senioři, kteří pravidelně čtou, tak mohou oddálit nástup výpadků paměti nebo některých diagnóz spojených s demencí.

Vyjadřování jako učenec

Pravidelné čtení knih bezpochyby vede k velmi intenzivnímu rozšiřování slovní zásoby. Právě knihy totiž obsahují různé výrazy a slovní spojení, která byste jinde hledali jen těžko. Tím, že je vidíte napsaná, lépe se vám uloží do mozku a je větší šance, že si je v potřebném momentu vybavíte. Navíc si tak také zlepšujete gramatiku a je větší šance, že nové výrazy použijete správně. Je však prokázáno, že má smysl číst také batolatům – ta se sice nová slova takto nenaučí, ale můžete jim pomoci s vývojem mozku a přispíváte k emočnímu učení.

Méně stresu

Podle vědců stačí jen 30 minut čtení a už tím snižujete svou hladinu stresu. To se projeví konkrétně například snížením hodnoty krevního tlaku, tepové frekvence nebo i menší mírou subjektivního vnímání nepříjemných pocitů. Podobné výsledky jako čtení přináší pak třeba také praktikování jógy nebo rozptýlení prostřednictvím humoru.

Lepší a rychlejší usínání

Čtení knih se také nezřídka spojuje s vyšší kvalitou spánku. Spíše než televize, která vyzařuje modré světlo, je před spaním vhodnější zvolit jako formu relaxace knihu. Čtení totiž také pomůže snížit hladinu stresu, podporuje snížení krevního tlaku i srdeční frekvence – a to vše dává vašemu tělu jasný signál, že je čas se uvolnit a jít spát.

Fantazie a empatie

Co jiného vám rozvíjí vaši schopnost představivosti tak skvěle jako právě knihy? Při čtení závisí podoba postav a dějů pouze na vaší fantazii. Proto daleko více zapojujete při čtení kreativní část mozku. V příbězích se navíc lze setkat se zkušenostmi a pocity, které následně můžete využít i v reálném životě, což vám může pomoci být vnímavějším a citlivějším člověkem.

ZDROJ: https://www.healthline.com/health/benefits-of-reading-books
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Thought Catalog: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/ruce-zena-kofein-kava-904616/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Back to top button