DetoxikaceJídlo a stravování

Jak prospívá psyllium? K hubnutí pomůže, ale je potřeba dodržovat určitá pravidla

Doporučuje se, že denně by měl dospělý člověk přijmout přibližně 25 gramů vlákniny.  Přitom platí, že ideálně čtvrtina by měla pocházet z rozpustné vlákniny, protože ta je schopna vytvořit v zažívacím traktu rozpustný gel, který je metabolizován střevní mikroflórou. Kde ale takovou rozpustnou vlákninu získat? Ideální zdrojem je například psyllium, tedy sypká směs, která se získává ze semen jitrocele indického. Jak psyllium efektivně využívat v čem vám může pomoci?

Co psyllium dokáže?

Psyllium se z velké části skládá z arabinoxylanu, což je látka polymerní struktury, díky čemuž je možné, aby ve vodě vytvořila hustou gelovitou strukturu. Kromě toho je psyllium skvělé i v tom, že dovede absorbovat tekutiny z okolí. Zvětšuje tedy svůj objem, čímž bohatě hydratuje tráveninu v zažívacím traktu. Výsledkem je nejen to, že se budete déle cítit sytější, ale také bude trávenina snadněji procházet vašimi střevy. Právě proto je při užívání psyllia zcela klíčové užívat dostatečné množství tekutin, aby mělo psyllium hydrataci odkud brát.

Lepší zažívání i vyprazdňování

Užívání rozpustné vlákniny se doporučuje zejména pro případy, kdy člověk trpí problémy se zažíváním či zácpou. Z provedených studií bylo prokázáno, že i jen 5 g psyllia denně snižuje projevy zácpy a zvyšuje objem stolice. Síla rozpustné vlákniny je skutečně velká a vyplatí se ji zařazovat do vaší pravidelné rutiny. Kromě té rozpustné nezapomeňte zařadit také potraviny bohaté na nerozpustnou vlákninu (celozrnné obiloviny, houby, zelenina).

Nasyťte střevní mikroflóru

Náš zažívací trakt je bohatě osídlen mnoha miliony mikroorganismů. Tyto bakterie jsou pro naše zdraví nesmírně důležité. Náš životní styl má ale značný vliv na složení a četnost těchto mikroorganismů a může jim výrazně prospívat i ubližovat. Bakterie pak značně ovlivňují i nás a naši obranyschopnost.

Oligosacharidy z psyllia jsou skvělou potravou právě pro probiotické bakterie, které zdraví člověka prospívají. Pravidelný příjem psyllia tedy může hodně potěšit právě váš mikrobiom a podpořit jeho množení i všechny jeho nezbytné funkce. Vláknina také dovede snižovat hladinu cholesterolu, a navíc bylo ukázáno, že psyllium chrání i kardiovaskulární systém.

Budete hubenější?

Užívání psyllia se doporučuje také při hubnutí. Je to ale skutečně prospěšná metoda? Skutečnost je taková, že samotné psyllium vám určitě nepomůže hubnout rychleji nebo efektivněji. Jelikož má ale značné sytící vlastnosti, je možné, že díky němu spořádáte za den méně kalorií, a bude tedy pro vás jednodušší dodržovat stanovený kalorický deficit. Ujistěte se však, že hubnutí provádíte správně, máte dostatečný příjem kalorií a víte, jak postupovat, aby redukce probíhala zdravě a bez jojo efektu.

Vyplatí se chápat psyllium spíše jako zdravou potravinu, která vám dodá kvalitní rozpustnou vlákninu a pomůže se zažíváním, ale rozhodně to není zázrak, který vás bez práce zbaví tukových polštářů.

Můžete psyllium užívat i během těhotenství?

V drtivé většině případů není problém, aby ženy psyllium užívaly, i když jsou těhotné. Podporuje totiž správné zažívání a zvýšení sytosti. Dejte si však pozor, pokud máte předepsané nějaké léky nebo doplňky stravy. Někdy totiž může docházet k nežádoucím interakcím mezi vlákninou a léčivou látkou. Pokud psyllium užíváte a zjistila jste, že jste těhotná, jednoduše se zeptejte svého lékaře, zda by vám doporučil pokračovat nebo ne. Určitě to ale také s příjmem psyllia nepřehánějte, klidně stačí jen 1 čajová lžička jednou nebo dvakrát během dne. Myslete také na dostatečný příjem tekutin, který je pro správné fungování zcela nezbytný.

ZDROJ: https://www.medicalnewstoday.com/articles/318707

ZDROJ obrázku: Fotografie od uživatele SHVETS production ze služby Pexels

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button