DetoxikacePéče o tělo

Vyplatí se chodit do páry? Její zdravotní benefity nejsou tak známé jako u sauny

Saunu zná asi každý, ale parní lázně nejsou možná ve všeobecném povědomí tak časté a málokdo ví, jaké mají benefity. Parní lázně jsou uzavřené prostory, které jsou naplněné párou. Teplota v parních místnostech se liší, ale obvykle se pohybuje kolem 110 °C. Můžete se s nimi setkat ve wellness centrech, ale třeba také na koupalištích nebo posilovnách.

Parní lázeň vs. sauna

Parní místnosti jsou podobné saunám. Sedíte v malé vyhřívané místnosti a o obou se říká, že prospívají vašemu zdraví. Velký rozdíl je v typu tepla, které poskytují. Sauna využívá suché teplo, obvykle z horkých kamenů nebo uzavřených kamen. Parní místnosti jsou vyhřívány párou z generátoru naplněného vroucí vodou. Díky tomu také můžete získat rozdílné benefity. Zatímco sauna vám může pomoci uvolnit svaly a relaxovat, parní lázeň má často ještě další zdravotní účinky. Klíčem k jedinečným zdravotním účinkům parní lázně je vlhkost vzduchu.

Parní místnosti jsou vlhké a mohou připomínat třeba tropické prostředí. Obvykle jsou obloženy dlaždicemi, sklem nebo plastem a udržuje se v nich vlhkost od 95 do 100 %. Když vstoupíte do parní lázně, bude vám vzduch připadat těžký a hustý. Oproti tomu sauny jsou suché a vzduch v nich je velmi suchý, někdy až dráždivý.

Mají parní lázně pozitivní zdravotní účinky?

Vzhledem k tomu, že v současnosti stoupá popularita tepelné terapie, objevuje se mnoho tvrzení o jejích zdravotních přínosech. Někteří tvrdí, že zlepšuje metabolismu, pomáhá při hubnutí a snižuje stres, jiní zase, že je skvělá pro zlepšení kardiovaskulárních funkcí, snížení bolesti, boj proti stárnutí a omlazení pleti.

Lékařské důkazy na podporu těchto tvrzení nicméně někdy bývají jen omezené, nebo zcela chybí. Přesto se obecně saunování připisují příznivé účinky na funkce oběhového, kardiovaskulárního a imunitního systému. Zatímco existuje mnoho studií o zdravotních přínosech saunování, výzkum přínosů vlhkého tepla, jako jsou parní lázně, je mnohem omezenější.

Pomáhají parní lázně snižovat záněty?

Jedna věc, na které se vědci obecně shodují, je, že tepelná terapie může pomoci snížit zánětlivost v těle. Je však třeba tato fakta podrobit podrobnějšímu zkoumání. 

Další zdravotní přínosy

V lékařských kruzích se hodně diskutuje o prodlužování nejen délky života, ale i také zdraví. Jedná se o počet let, které prožijete v přiměřeně dobrém zdraví bez závažných akutních nebo chronických onemocnění, které by nám bránily vykonávat některé běžné činnosti.

Jedna studie dospěla k závěru, že pravidelné saunování může oddálit vliv stárnutí a prodloužit délku života díky přínosům tepelné terapie pro kardiovaskulární a kognitivní zdraví, fyzickou kondici a udržení svalové hmoty. To samé by se pak dalo aplikovat nejen na saunování jako takové, ale klidně také na parní lázeň. 

Zde jsou některé nejčastěji zmiňovaných zdravotních přínosů tepelné terapie. Zaměřujeme se zde zejména na parní lázně, ale v mnoha případech se vlivy obou překrývají a vzájemně se doplňují.

Zlepšují krevní oběh

Ukázalo se, že vlhké teplo zlepšuje krevní oběh, zejména v dolních končetinách. Zlepšení krevního oběhu může vést ke snížení krevního tlaku a zdravějšímu kardiovaskulárnímu systému. Může také podpořit hojení kožní tkáně, což je častá komplikace u starších lidí.

Odstraňují nachlazení

Většina lidí si s parními lázněmi spojuje především odstraňování nachlazení. Naše zkušenosti často připisují páře příznivé účinky proti ucpanému nosu, bolesti hlavy, podráždění a škrábání v krku nebo kašli.

Je faktem, že parní místnosti vytvářejí prostředí, které zahřívá sliznici a podporuje hluboké dýchání. Použití parní lázně tak může alespoň dočasně pomoci uvolnit překrvení dutin a plic. Přesto neexistují doposud studie, které by toto spolehlivě potvrdily. Pozitivní nicméně je, že jedna studie zjistila, že horký vlhký vzduch může pomoci vyčistit hlen a ulevit dutinám a plícím. Klinická studie zkoumající účinnost inhalace páry u osob s chronickými příznaky dutin zjistila významné zlepšení pouze u bolesti hlavy, nikoliv u většiny ostatních příznaků dutin.

Podporují kardiovaskulární zdraví

Během parní lázně se v těle některých lidí uvolňují hormony, které mění jejich srdeční tep. Jeden z těchto hormonů, zvaný aldosteron, reguluje krevní tlak. Když se aldosteron uvolňuje dochází tak ke snížení vysokého krevního tlak. To je jeden z důvodů, proč se v parní lázni cítíte uvolněně a relaxačně.

Snižují stres

Každý ví, jak mu posezení v parní lázni nebo parní sauně pomáhá relaxovat. Vědci si však nejsou tak úplně jisti, proč tomu tak je. Podle některých teorií pomáhá teplo parní lázně tělu produkovat endorfiny, tzv. hormony dobré nálady, které pomáhají snižovat stres a úzkost. Dalším vysvětlením ale může být také to, že pobyt v parní lázni pomáhá tělu snižovat hladinu kortizolu, hormonu produkovaného v reakci na stres.

Podporují duševní pohodu

Tepelné procedury, včetně parních lázní, mohou podpořit duševní pohodu tím, že zaměří pozornost na relaxaci a odvrátí pozornost od zpráv vyvolávajících úzkost a stres. Ukazuje se, že aktivity spojené s tepelnými procedurami pomáhají navodit stav všímavosti a soustředění na dech, což má mnoho psychologických výhod. Mimo jiné se jedná o zlepšení spánku, snížení stresu a zlepšení nálady.

Mohou pomoci v boji proti Covid-19

Ačkoli by vám nikdo nedoporučoval, abyste šli do parní lázně, pokud máte COVID-19, je zajímavé, že mírný tepelný stres ze sauny nebo parní lázně spouští imunitní obranu proti virům včetně COVID-19. Výzkumníci zdůrazňují, že zatím neexistují žádné klinické protokoly pro využití tepla k léčbě COVID-19. Nicméně pokud máte například domácí soukromou saunu či parní lázeň a nemocí COVID-19 onemocníte, není důvod, proč nevyzkoušet, zda vám nepomůže.

Podporují zdraví pokožky

Vlivem vnějšího prostředí se pod kůží mohou zachytit nejrůznější toxiny. Parní lázně pomáhají tento problém řešit tím, že pomocí tepla otevírají póry. Teplá kondenzace odplavuje nečistoty a odumřelou kůži, které mohou vést k tvorbě pupínků. Výsledkem může být čistší a rovnoměrnější pleť.

ZDROJ: https://www.healthline.com/health/steam-room-benefits
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Max Vakhtbovych: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/svetly-zed-sklenice-luxusni-7174404/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button