Jídlo a stravování Zdravé tipy

Proti Alzheimerovi správnou stravou. Pomohou bobule nebo třeba řepa

Jana H.
Napsáno Jana H.

Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo Alzheimerem trpí, jistě víte, jak hrozná tato nemoc dokáže být. To, co je ze začátku jen roztržitostí nebo neustálým hledáním odložených klíčů či brýlí, se časem může proměnit v chorobu, která dokáže změnit nejen celou osobnost člověka, ale významně narušit i běžné fungování blízkých lidí a vztahů v okolí pacienta.

Zhoršení paměti je přirozenou součástí procesu stárnutí a i úplně zdraví lidé ve stáří zapomínají některé informace. Nicméně Alzheimerova nemoc nepostihuje pouze paměť, ale i celkovou schopnost myšlení a uvažování a komunikační schopnosti. Nakonec se i blízká rodina může proměnit v úplně cizí lidi. Alzheimerem typicky trpí až lidé nad 65 let, ale bohužel není výjimkou, že může postihnout i výrazně mladší ročníky.

V současné době bohužel neexistuje žádný lék, který by nemoc dokázal zcela vyléčit. Nicméně existuje celá řada léků, které zmírňují nebo odstraňují příznaky demence a zlepšují kvalitu života nemocných.

Důležité je kombinovat všechny léčebné postupy a možnosti, mezi nimi pak hlavně dodržování doporučení stanovených lékařem a vhodná strava. Je nutné zajistit přísun vitaminů C, E, B6, B12, kyseliny listová, minerálů (hlavně jód, chrom, hořčík, mangan, selen, zinek, křemík a železo), antioxidantů a aminokyselin. Pokud se vám podaří všechny tyto požadavky naplňovat, doktoři slibují výrazné zlepšení, a hlavně ochranu před tím, aby nemoc vůbec vypukla.

Bobulovité ovoce

Jahody, maliny, borůvky nebo ostružiny – všechny tyto chutné plody vás mohou před Alzheimerem ochránit, nebo k tomu alespoň přispět. Obsahují totiž velké množství antioxidantů, které podporují mozkové funkce a bojují proti škodlivým volným radikálům. Lidský organismus si antioxidanty neumí sám vyrobit, a proto je zcela nezbytné dodávat mu jich dostatek právě prostřednictvím stravy.

Olivový olej

Podle lékařů existují potraviny, které mozku škodí nebo naopak prospívají. K těm, které dodají vašemu mozku potřebné živiny, bezpochyby patří olivový olej, jenž obsahuje velké množství polyfenolů. Tyto silné antioxidanty podle odborných studií zlepšují učení a paměť. Obecně lze říci, že v boji proti Alzheimerovi může pomoci dodržování zásad středomořské stravy. Nejde však jen o samotné složení stravy, ale také o střídmost, dostatek tekutin a pravidelný pohyb. Pozor je vhodné dávat si na alkohol. Čas od času neuškodí sklenička červeného vína, ale s jinými nápoji buďte opatrní.

Řepa

Červené řepě se někdy právem přezdívá elixír mládí. Tato červená kořenová zelenina pomáhá ke snížení krevního tlaku, upravuje srdeční puls a posiluje nervový systém. Má bohatou zásobu vitamínů C, B1, B2, B6, E a kyseliny listové. Odborníci ji dokonce doporučují i jako prevenci proti rakovině. Můžete ji konzumovat takřka v jakékoliv podobě. V naší české stravě není řepa úplně obvyklá, ale většina lidí jí snadno přijde na chuť, jde jen o to vědět jak ji správně upravit.

Kapusta

Respektive i jakákoliv listová zelenina je dobrou volbou. Listová zelenina je spojována se sníženou úrovní poklesu kognitivních funkcí a kapusta a špenát patří mezi nejúčinnějších druhy zeleniny, které bojují proti stárnutí. Důvodem je především to, že má mimořádně vysoký obsah kyseliny listové a vitamínu B6, což jsou živiny, která hrají při ochraně mozku klíčovou úlohu.

Javorový sirup

Toto lahodné sladidlo se postupně dostává i do českých domácností, i když dříve bylo dominantou pouze amerických filmů. Obsahuje velké množství vápníku, draslíku, zinku a manganu a prý dokáže chránit mozkové buňky před poškozením. Je však nutné kupovat skutečně kvalitní produkty, které pochází z mízy javoru. Řada výrobků se totiž jen jako pravý javorový sirup tváří a za nízkou cenu dostanete jen cukrový sirup, který vám k ničemu nepomůže.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.