Jídlo a stravováníZdravé tipy

Jak je to vlastně s cholesterolem? Vejce si klidně dopřejte, hlídat se ale musí každý

Cholesterol se měří u doktora a možná nám tedy připadá, že je to každopádně něco negativního. O cholesterolu se toho traduje hodně, mnohé ovšem neodpovídá pravdě. Cholesterol není takovým strašákem pro zdraví. Naopak, naše tělo ho potřebuje. Je tedy nutné vyvrátit některé mýty, které ohledně cholesterolu panují a zabránit šíření nepravdivých informací a zbytečného strašení.

Cholesterol se do lidského těla dostává potravou, ale také si ho tělo samo vytváří v játrech, nadledvinách a střevech. To znamená, že hodnotu cholesterolu ovlivňujeme nejen tím, co jíme, ale také tím, jak se staráme o naše tělo a jak fungují naše jednotlivé orgány. Jak už asi tušíme, naše tělo si cholesterol samo vytváří právě proto, že jej samo potřebuje. Tělo cholesterol využívá jako součást buněčných stěn, jimž zajišťuje propustnost pro další látkové pochody. Cholesterol je nezbytný i pro některé další běžné procesy našeho těla – například se díky němu tvoří vitamin D, žlučové kyseliny a některé hormony, například pohlavní.

Hladina cholesterolu musí být nízká

Zdá se, že většina lidí usiluje o tom, aby jejich hladina cholesterolu byla co nejnižší. Jenže to vlastně vůbec není to, o co se máme snažit. Není totiž cholesterol jako cholesterol. Tělo ho potřebuje, je však důležité upřesnit, který máte na mysli. Pokud hovoříme o tom škodlivém cholesterolu, většinou jej označujeme zkratkou LDL, který při vyšších hodnotách proniká do cévních stěn, kde způsobuje vznik aterosklerózy neboli kornatění tepen. Druhým typem cholesterolu je HDL. Tento cholesterol vzniká v játrech a jeho hlavním úkolem je právě regulace toho špatného cholesterolu. Nízká hladina cholesterolu však není synonymem pro zdraví.

Vysoký cholesterol se týká jen lidí s nadváhou

Chyba lávky. Problémy s cholesterolem můžete mít, i když jste hubení jako lunt. Lidem, kteří jsou přirozeně hubení, aniž by dbali na svou stravu a pravidelný pohyb, se tuky mohou ukládat do orgánů nebo jejich blízkosti. Tělo je sice hubené, ale zdraví trpí. Kontroly u lékaře by tedy měli podstupovat úplně všichni a v žádném případě by si nikdo neměl myslet, že když je mladý nebo hubený, nemůže mít žádný problém. Pokud se u vás objeví zvýšená hodnota, lékař vám poradí změnu stravovacích návyků. Měli byste omezit zejména uzeniny, tučné maso a živočišné tuky. Snažte se konzumovat více zeleniny a ovoce.

Vejce jsou zlo

V souvislosti s cholesterolem se hodně mluvilo o tom, že vejce jsou hlavním viníkem našich potíží. Jenže to vůbec není pravda. S vajíčky to vůbec není tak zlé, jak se tvrdí. Obsahují sice cholesterol, ale většinou je to ten prospěšný. Kromě toho obsahují vejce i lecitin, který se zase podílí na regulaci špatného cholesterolu. Křepelčí vejce jsou na tom podobně jako slepičí. Množství cholesterolu závisí na stravě slepice, co ho snesla. Z domácího chovu mívají vejce většinou vyšší obsah cholesterolu, jelikož se slepice stravují kvalitněji a vydatněji. Můžete si bez obav dopřát dvě až tři vejce týdně a na vašem zdraví by se to nemělo nijak podepsat.

Zvýšený cholesterol je jedním z významných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění. Tato onemocnění přitom způsobují více než 50 % všech úmrtí na našem území, takže jsou velmi vážným rizikem. Problém zvýšené hladiny cholesterolu se přitom týká téměř 70 % dospělé české populace. Je nezbytné nezanedbávat pravidelné prohlídky u lékaře a v případě, že je u vás objeven problém, je nutné reagovat změnou životosprávy. Co si ve stravě musíte hlídat je samozřejmě cholesterol, ale také příjem nezdravým tuků. Ty totiž významně ovlivňují hladinu LDL regulace v krvi.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button