Jídlo a stravováníPéče o tělo

Obávané přílohy na pranýři. Jak je to s nimi ve skutečnosti?

Vybírat ty správné přílohy je pro zdravou skladbu jídelníčku klíčové. I když se dříve tvrdilo, že by bylo lepší přílohy kompletně vyřadit, dnes víme, že je spíše důležité vybírat ty vhodné. Žádnou z vašich oblíbených příloh bychom vám nechtěli dlouhodobě zakazovat, avšak přeci jen některé by se na scénu měly dostat častěji než jiné. A pokud se bojíte, že škála možných příloh není dost široká, přesvědčíme vás o opaku.

Brambor se bát nemusíte

Pokud jste zrovna na dietě nebo se snažíte pečlivě si hlídat příjem, pak jsou pro vás brambory asi nejideálnější přílohou. V porovnání s těstovinami, rýží, knedlíkem a dalšími běžnými přílohami jsou brambory určitě nejdietnější. Když si dopřejete asi 100 gramů brambor, přijmete pouhých 70 kcal. Navíc vás díky solidnímu množství vlákniny také dobře zasytí a dlouho se budete cítit příjemně plni. Navíc v bramborách najdete i hodně draslíku, vitamínu B a C nebo hořčík či železo.

Ze všeho nejvhodnější jsou vařené brambory ve slupce, naopak takové pečené brambory mají hodnoty méně příznivé a smažené bramborové hranolky či krokety už rovnou můžeme označit za nezdravou přílohu. Brambory tedy do zdravého jídelníčku bezpochyby patří, ale správná úprava je zcela klíčová. Pokud jsou pro vás obyčejné brambory trochu nuda, můžete je čas od času nahradit i jejich sladkou variantou, batáty, které mají podobně pozitivní vlastnosti.

Rýže není krokem vedle

Je ale velmi podstatné rozlišovat různé druhy rýže. Například taková jasmínová, která je typická svou takřka kašovitou konzistencí, má extrémně vysoký glykemický index – kolem stovky. To znamená, že vám po její konzumaci rychle stoupne krevní cukr a posléze zase spadne, jinými slovy – brzy vám vyhládne. Byť je tedy jasmínová rýže velmi oblíbená, dopřejte si ji jen občas. Daleko vhodnější je tvrdá rýže basmati, která vás zasytí daleko lépe. Podobné vlastnosti má také hnědá rýže, nebo ta bílá dlouhozrnná. Rýže je také bezlepková, takže ji bez problémů mohou jíst i celiaci.

Obávané těstoviny

I když se o těstovinách často mluví jako o nejkaloričtější příloze, není to zas takové drama. V podstatě jsou na tom velmi podobně jako rýže. Kalorická hodnota i glykemický index se pohybují ve srovnatelných číslech podle toho, zda jsou vařené na skus, v takovém případě mohou dobře zasytit a mají méně kalorií, nebo zda jsou úplně rozvařené. Kalorický rozdíl není výrazný mezi celozrnnými a bílými těstovinami, ale zato mají celozrnné těstoviny více prospěšných minerálů.

S knedlíky opatrně

Sice byste knedlíky neměli konzumovat až tak často, ale jejich kalorická hodnota skutečně není tak dramaticky vyšší než u jiných příloh. Co se energetické hodnoty týká, bramborový knedlík má kolem 130 kcal na 100 gramů, houskový pak asi 220 kcal. Jsou tedy stále daleko lepší variantou než třeba hranolky nebo krokety. Když už máte na knedlík chuť, dopřejte si raději ten bramborový, celkově vychází lépe. Navíc, když si knedlík připravíte doma, můžete lépe regulovat množství tuků nebo kvalitu a zdroj použité mouky.

A jak dál?

Tyto přílohy sice patří k těm nejčastějším, ale zde to zdaleka nekončí. Dnes už i obyčejné supermarkety nabízí celou škálu různých příloh, které jsou také velmi prospěšné. Výjimečně nutričně bohatá a přirozeně bezlepková je například quinoa. Podobně je na tom také pohanka ceněná pro vysoký obsah rutinu – látky chránící cévy. Jako příloha se samozřejmě hodí i tepelně upravená zelenina. Chutnou variantu nabízí i kukuřičná polenta, se kterou vytvoříte kaši, která může směle konkurovat bramborové kaši. A jaký je závěr? Sami vidíte, že okolo příloh panuje zbytečná panika. Není to s nimi tak hrozné. Pokud je konzumujete v rozumném množství a pestře, není to žádný dietní problém.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button